Genius - Words from the Genius (1991)

Label: Cold Chillin'

1. Come Do Me (4:47)
  2. Phony as Ya Wanna Be (5:04)
  3. True Fresh M.C. (3:39)
  4. The Genius Is Slammin (4:23)
  5. Words from the Genius (5:05)
  6. Who's Your Rhymin' Hero (4:34)
  7. Feel the Pain * (3:39)
  8. Those Were the Days (4:37)
  9. Life of a Drug Dealer (3:39)
  10. Stop the Nonsense (3:41)
  11. Living Foul * (4:22)
  12. Drama (3:59)
  13. Stay Out of Bars (3:55)
  14. What Are Silly Girls Made Of (4:32)
  15. Superfreak (4:39)
  16. Pass the Bone * (3:52)

met Prince Rakeem

17. Words from the Genius [Prince Rakeem Remix] * (3:31)
  18. Come Do Me [Dub] * (3:37)
avatar van Jordy
Erg aardig debuut van Gza, nog voor z'n Wu-Tang tijd.

avatar van Dielie
Ik heb deze plaat nooit gevonden. dju

Relax
Zeker een relaxed album voor zijn Wu-Tang tijd, als hij niet in Wu-Tang ging had hij geen succes maar alsnog wel zulke albums gelegd, zeer goed.

avatar van thomzi50
Heb een paar nummers gehoord, klinkt erg rauw en sterk. Ga hier maar 'ns achteraan, Genius is zo'n briljante rapper.

Relax
Hij heeft hier wel een andere rapstyle en daardoor een iets vrolijkere flow.
Bij zijn andere albums is die heel serieus met zijn flow en rapstyle.
Niet erg ofzo

Ik zag een vernieuwde versie vandaag bij fame liggen.

eazyfan
Ik las op wikepedia dat dit album deels geproduced is door Easy Mo Bee, een van me favo producers ooit gecombineerd met een van me favo Wu-Leden, deze moet ik dan echt eens checken.

avatar van Niek
eazyfan schreef:

Dat wist ik niet. Maakt deze plaat plotseling 10x boeiender.. Thnks, Eazyfan.

Melle K
Niek schreef:

Dat wist ik niet. Maakt deze plaat plotseling 10x boeiender.. Thnks, Eazyfan.

Ja man, nu ik weet dat Easy Mo Bee het heeft geproduceerd vind ik de beats opeens veel beter, eerst vond ik ze saai en oud maar nu zijn ze opeens echt de bomb!!

GGMM
Melle K schreef:

avatar van Niek
Valt me tegen. Niks bijzonders. 3*.

eazyfan
Ik heb hem nu eindelijk Eens checken, een van me favo levende rappers met een van me favo producers: Easy Mo Bee. Ziet er wel uit als een goede combinatie. En nog voor zijn Wu-Tijd.

eazyfan
3* net, niks speciaal goed aan maar ook niks slecht aan. Ongelooflijk grappige Cd vind ik. GZA blijft dope en ook op deze Cd.

Nog niet op het Wu-Tang niveau, maar een best leuke cd. Het heeft wel lekker producties.

avatar van FunkyMonk
Toch goed hoor.

avatar van FunkyMonk
Dit is trouwens de tracklist van de Re-Release CD uit 1994. Pass the bone staat overigens niet op de oorspronkelijke versie, maar Come Do Me. Ook de cover is fout

JustaRascal
Vet! Wist niet dat dit bestond?! Voor ze Wu-tang tijd nog wel!

avatar van P Jay
Vind dit echt geen topper. De beats vind ik bij wijlen vrij saai en Genius' flow staat hier ook niet als een huis wat op zijn later werk wél het geval is. Het album heeft zijn goede momenten (Feel the Pain, Words From a Genius, The Genius Is Slammin', Pass the Bone,...) maar sommige tracks vind ik ronduit oninteressant.
Dit album klinkt ook zo geforceerd. En als je er de geschiedenis op naslaat is dat te verklaren. GZA is redelijk kwaad vertrokken van Cold Chillin' omdat hij vond dat hij niet genoeg creatieve vrijheid kreeg en omdat ze hem een sound wouden opdringen die niet genoeg naar zijn zin was (heb ik gelezen). Verklaart misschien veel...

GZA's stem past ook volgens mij veel beter op rauwe beats en niet op old school funky tracks met horns e.d. in de chorus.

slechts 3*

Ik moet zeggen dat ik dit album niet goed ken, maar wat mij bij het luisteren opvalt, is dat het opzich lekker klinkt, maar gewoon niet kan boeien.

avatar van JLjuju
Ik kon deze al heel lang.. Vond/Vind Pass The Bone altijd al een geweldig nummer. Verder kan ik me eigenlijk alleen Living Foul nog herinneren.. verder ben ik 't bijna allemaal vergeten :$

avatar van MJ_DA_MAN
FunkyMonk schreef:
Klopt, wie niet lui is mag het corrigeren . O ja, ook het jaartal klopt volgens mij ook niet, moet 1991 zijn.

avatar van Elohim
Vind dit echt wel heel erg lekker klinken eigenlijk. Je moet het alleen wel luisteren zonder GZA zn wu-shit in gedachten, want het is echt anders, maar het is wel heel vet vind ik.

Gza flow gewoon lekker over funky beats.

LIQUIDSWORDS
Als je dit hoort zou je denken waar haalt GZA al zijn talenten vandaan. Dit zijn echter (bijna) allemaal battle-raps en Cold Chillin heeft ervoor gezorgd dat deze toch uitgebracht moest worden. Dit was het einde van GZA zijn deal bij Cold Chillin. Echt vet dat hij dan nog in Labels op zijn legendarische vervolgalbum zegt: "Cold Chillin motherfuckers, I still Warn a brother (Warner Brothers)" Het is geen slecht album, maar ook niet heel goed. Easy Mo Bee was hier ook nog niet zo goed en Come Do Me vind ik het zwakste nummer dat ik ooit heb gehoord van GZA, maar toch vind ik het geen vreselijk nummer. Als je al zijn andere albums hoort dan vraag je, jezelf af of het wel mogelijk is dat GZA ooit zo'n nummer heeft geschreven. Krijgt van mij voorlopig een 3.5

avatar van Silky & Smooth
Lekkere old-school plaat van GZA. Van de toekomstige Wu-Tang-sound is weinig tot niks te merken, maar zijn kwaliteiten komen al duidelijk naar voren. Als Wu-Tang-lid vind ik GZA beter tot zijn recht komen. Met dit album valt hij een beetje weg tussen de andere platen uit deze tijd. Dit neemt echter niet weg dat het gewoon fijne hip-hop is.

avatar van KILLERBEE99
Het 3de solo album dat ik van de man luister, en weer gelijk vindt ik het super vet

avatar van Oortrommel
Zijn rijnmschema's waren hier nog wel erg beperkt...alles is A, B, A, B. Ik stoor me hier toch wel aan na 2 nummers, helemaal gezien de dikke platen die er al uit waren in '91, en die vele malen inventiever en sterker waren.

Maar desondanks toch een stukje nostalgie, van één van mijn favoriete Wu-Tang MC's.

avatar van Oortrommel
Stay Out of Bars

Rudi1984
Deze heeft toch een net iets te hoog Fresh Prince-gehalte, al is het op z'n tijd best lekker.