Son House - Delta Blues and Spirituals (1995)

Blues
Label: Capitol

1. The B-L-U-E-S (3:23)
  2. Between Midnight and Day (6:32)
  3. I Want to Go Home on the Morning Train (3:29)
  4. Levee Camp Moan (7:07)
  5. This Little Light of Mine (1:00)
  6. Thinkin' Strong (4:18)
  7. Death Letter Blues (3:59)
  8. How to Treat a Man (16:22)
  9. Grinnin' in Your Face (1:58)
  10. John the Revelator (2:19)
avatar van heartofsoul
Son House behoort tot de belangrijkste vertegenwoordigers van de Delta-blues en dit album is een
registratie van twee concerten in de Londense 100 Club op 30 juni en 14 juli 1970 tijdens zijn laatste Europe tournee. Het publiek is zo te horen zeer enthousiast, en niet ten onrechte. Wat een gepassioneerde zang en prachtig slide-spel. Zelfs de twee monologen zijn het aanhoren waard.
Alan Wilson van Canned Heat is op twee nummers te horen op mondharmonica (korte tijd later overleed Wilson). Als je belangstelling voor oude blues hebt, kun je Son House niet negeren. Dit album staat trouwens op Spotify.

avatar van spinout
Teveel gepraat en vreselijke interactie met het publiek. Uiteraard was House al lang over zijn hoogtepunt heen. Die lag in de vroege jaren veertig.

avatar van heartofsoul
Ik houd niet erg van polemiseren, maar wil hier toch graag even op reageren. Dit is, zo uit mijn hoofd, de laatste registratie van Son House waarop hij sterk uit de hoek komt. Je hebt weliswaar gelijk met je bewering dat zijn topwerk uit de jaren '40 komt.

Als hij korte tijd later terugkeert naar de Verenigde Staten leeft hij nog zo'n 18 jaar, en de optredens uit.die tijd tonen (volgens de kenners) een uitgebluste House.

Het gepraat vind ik in het geheel niet erg - ook zijn stem is in wezen een instrument, en wel een dat ik graag mag horen.

avatar van spinout
Verdorie heartofsoul, moest ik het woord "polemiseren" gaan opzoeken! Maar aan de andere kant, heb ik nu weer een woord aan mijn vocabulair kunnen toevoegen. Bedankt! Over Son House, hij is nooit één van mijn favoriete country-blues artiesten geweest. De reden waarom kan ik niet uitleggen. Een gevoelskwestie, veronderstel ik.

avatar van heartofsoul
Geeft niet, spinout, ik snap ook vaak niks van de muzikale smaak van anderen of zelfs van mijn eigen smaak. Beoordeel dus niemand op zijn smaak, zelfs al zou die niet verder gaan dan (bijvoorbeeld): Jordaanzangers, opera en James Last.

Lees je berichten trouwens doorgaans met aandacht omdat we (minimaal) twee raakpunten hebben: blues én rock 'n' roll. Zo steek je wel eens wat op, vind ik leuk.
Dank voor je reactie.

avatar van spinout
Met een avatar kan ik jou beter traceren. Bedenk je er eens één? De markante kop van Son House bijvoorbeeld.

avatar van heartofsoul
Een eigen avatar lijkt me ook wel wat , maar ik mis helaas de kennis en kundigheid om dat even snel voor elkaar te krijgen. Dit soort zaken zijn voor mij niet echt inzichtelijk, al snap ik ook wel dat sommige users hier vreemd van op kijken. Als ik straks weer ben opgeknapt (geveld door ziekte op dit moment) zal ik proberen om hier eens studie van te maken. En wie weet... Andere activeiten gaan echter voor.

avatar van spinout
Ik kijk er niet vreemd van op, want ik heb er ook mee zitten klungelen, maar het is me uiteindelijk toch gelukt. Maar prioriteiten stellen is natuurlijk een vereiste.