James Newton Howard - The Happening (2008)

Score
Label: Varèse Sarabande

1. Main Titles (2:18)
  2. Evacuating Philadelphia (2:21)
  3. Vice Principal (1:56)
  4. Central Park (2:58)
  5. We Lost Contact (0:59)
  6. You Can't Just Leave Us Here (1:43)
  7. Rittenhouse Square (1:59)
  8. Five Miles Back (1:13)
  9. Princeton (3:06)
  10. Jess Comforts Elliot (2:31)
  11. My Firearm Is My Friend (2:59)
  12. Abandoned House (1:32)
  13. Shotgun (4:27)
  14. You Eyin' My Lemon Drink? (4:28)
  15. Mrs. Jones (1:44)
  16. Voices (1:36)
  17. Be with You (3:41)
  18. End Title Suite (8:36)
avatar van JohnWilliams
Deze score gaat het denk ik nog wel goed doen. En dat zeg ik zonder er ook maar nog iets van te hebben gehoord. Maar met Howard weet je het maar nooit. Hij kan me verassen (zoals bij Signs, King Kong & Lady in the Water). Maar hij kan me oog teleurstellen (Michael Clyton). Maar 1 ding is zeker, deze man kan goed muziek maken, zeker als hij samen werkt mij Shalyman. Deze regisseur heeft nou al een stuk of 7 films met Howard gemaakt, en ik moet zeggen dat de score's allemaal goed zijn uitgepakt. Die van de Sixth Sense was erg goed maar die van Signs vond ik nog beter. Ook The Village was een knaller dus deze componist maakt goeie composities bij goeie films. De film lijkt mij geweldig (trailer heb ik al gezien). Maar de muziek...daar ben ik bijna nog meer benieuwd naar, want wat zal Howard dit keer doen. Ik zie niet echt een Theme staan maar de End Title Suite klinkt geweldig! Daar zal hij vast alle nummers in doen die in de film zijn geweest (een soort mix) net zoals John Williams vaak doet met Indiana Jones bijv. en Hans Zimmer deed met Pirates of the Caribbean: At World's And. Hopelijk word de score prachtig met weer mooie piano stukken erin maar ook weer mooie actie thema's waarbij het slagwerk weer aan bod komt.

Bij I am Legend hebben we al gehoord dat Howard het beide kan maken (actie stukken en rustige thema's) maar zal hij dat hier ook doen. Ik ben erg beniewd naar de demo's overigens. De film komt geloof ik in juni uit dus zal de score enkele dagen eerder wel komen (of op de dag zelf kan natuurlijk ook). In ieder geval ben ik van de muziek van Howard gaan houden omdat hij soms het diepste bij mij naar boven haalt (denk maar aan nummers zoals The Hand of Fate van Signs of aan Beauty Killed the Beast IV van King Kong). Howard is een expert! Dat weten we al maar zal hij zich dit keer weer gaan bewijzen, laat hij ons dit keer zien dat hij echt alles aan kan? Ik ben in ieder geval erg benieuwd en ik hoop op een score zoals Signs want ook dit gaat weer over mysterieuze dingen zoals Shalyman's films altijd zijn. Ook de Sixth Sense, The Village en zeker Signs had iets aparts over zich. Ook dit is weer een aparte film, en voor een aparte film heb je aparte en mysterieuze muziek worden. James Newton Howard speelde dit al bij Signs klaar natuurlijk (echt 1 van zijn beste score's samen met Lady in the Water). Hopelijk slaagt hij ook dit keer er weer in om een goeie score neer te zetten.

Laat maar komen!

avatar van JohnWilliams
Na mijn recensie hierboven vertel ik nu in het kort wat ik van deze score vind...

Een goeie horror score die me echt op vele momenten doet verbijsteren. De xylophoon hoor je soms maar natuurlijk hoor je die oude vertrouwde piano ook vaak terug. Ik vind het een pracht score, vooral de laatste track is geweldig maar ook Mrs. Jones is een voorbeld van een goeie track. Niet voor iedereen toegankelijk maar voor de Howard fans wel...ik zelf vond hem goed maar niet de beste die ik van hem gehoord heb...(Lady in the Water en Signs zijn de beste).