Chrome - Alien Soundtracks (1977)

3,93

Punk / Electronic
Label: Siren

1. Chromosome Damage (3:50)
  2. The Monitors (2:23)
  3. All Data Lost (3:25)
  4. SS Cygni (3:33)
  5. Nova Feedback (5:53)
  6. Pygmies in Zee Dark (6:01)
  7. Slip It to the Android (3:47)
  8. Pharoah Chromium (3:27)
  9. ST 37 (2:12)
  10. Magnetic Dwarf Reptile (3:42)
2 BERICHTEN

Aquila
Chrome in de klassieke viermans line-up mét Helios Creed en Damon Edge nog samen in de band aangevuld met John Lambdin en Garry Spain. In hun eerste top album (en waarschijnlijk ook nog steeds hun beste). Het middenstuk met 'Nova Feedback', "Pygymies in Zee Dark' en vooral 'Sleep it ot hthe Android' is absoluut fabeltastisch goed.

Ongelofelijk dat deze groep zo in de vergetelheid is geraakt. Voortbordurend op de Europese sound van de Krautrock aangevukd met een apocalyptisch gitaarwerk en de kenmerkende zeer alienated klinkende, half geknepen vocalen klinkt het toch als grondlegger van veel Industrial en avant-gardistische elementen daarbinnen: denk aan Coil en aanverwante zaken. Hoewel het hier als punk te boek staat is zeker met de latere reïncarnaties duidelijk te horen dat we hier meer met electronica pioniers van doen hebben dan gitaar'herrie'.

Als één van de weinige Chrome uitgaves is deze nog relatief het eenvoudigst te vinden op CD (samen met het al even goede "Half Machine Lip Moves" op 1 schijfje).

Benno
Mooie bespreking Aquila! Ik heb er niets meer bij aan te vullen. Het is wel jammer dat er nog steeds weinig stemmen/berichten bij dit album staan.