Patti Smith - Land: 1975-2002 (2002)

Label: Arista

1. Dancing Barefoot (4:14)
  2. Babelogue (1:29)
  3. Rock 'N Roll Nigger (3:21)
  4. Gloria (5:51)
  5. Pissing in a River (4:50)
  6. Free Money (3:48)
  7. People Have the Power (5:09)
  8. Because the Night (3:21)
  9. Frederick (3:02)
  10. Summer Cannibals (4:08)

met Tom Verlaine en Rick Kiernan

11. Ghost Dance (4:41)
  12. Ain't It Strange (6:35)
  13. 1959 (3:58)
  14. Beneath the Southern Cross (4:35)

met Jeff Buckley, John Cale en Tom Verlaine

15. Glitter in Their Eyes (3:03)

met Tom Verlaine, Michael Stipe en Wade Raley

16. Paths That Cross (4:17)
  17. When Doves Cry (4:59)
  18. Piss Factory (Track, 1974) (5:01)
  19. Resondo Beach (Demo, 1975) (3:43)
  20. Distant Fingers (Demo, 1975) (4:56)
  21. 25th Floor (Live, Eugene, OR, 1978) (5:42)
  22. Come Back Little Sheba (Track, 1996) (2:34)
  23. Wander I Go (Track, 1996) (4:54)
  24. Dead City (Live, Denmark, 2001) (4:34)
  25. Spell (Live, Portland, OR, 2001) (6:39)
  26. Wing (Live, Paris, 2001) (5:05)
  27. Boy Cried Wolf (Live, Paris, 2001) (5:47)
  28. Birdland (Live, los Angeles, CA, 2001) (9:39)
  29. Higher Learning (Track) (7:19)
  30. Notes to the Future (Live, St. Mark's Poetry Project, St. Mark's Chruch, NYC, Jan. 1st, 2002) (3:54)
avatar van c-moon
Schitterende verzamelaar van La Smith!
Een grote dame in de rock 'n' roll, punkrock en newwave.. maar vooral in het songschrijven en 'popdichten'!

Een eigenzinnige compilatie, met, als ik me niet vergis, op CD 1 de favorieten van de fans en op CD 2 de favorieten van de Patti zelf. Patti: "CD 1 you have chosen for me, CD 2 was chosen for you, Farewell, friends, I offer you my land with gratitude" in elk geval een prima compilatie...

De CD opent meteen met een van mijn all time favoriete nummers "Dancing Barefoot" (later gecoverd door bands zoals U2, The Mission en Simple Minds, maar het origineel staat toch nog altijd als een huis), daarna komt de chaotische scheldproza die "Babelogue" heet, en dan... jaaaa!! "Rock 'N Roll Nigger".. yearh!! (beide nummers komene van "Wave")...

En vanaf dan blijft het maar hoogtepunten regenen op deze compilatie, en we zijn pas begonnen! Van Morrisson's "Gloria", met Smith's heerlijk "In Excelsis Deo"-intor eraan gekoppeld ('Jesus died for somebody's sins.. but not mine...") is nog zo'n kraker!! Ook de absolute cultclassic "Pissing In A River" kan natuurlijk op deze compilatie niet ontbreken...

En ja, natuurlijk staat ook "Because The Night" erop, geschreven door meneer Springsteen..

Naast de oude krakers van "Wave", "Radio Ethiopia", "Horses", wordt ook het later werk eer aangedaan.. en zo is het ook genieten van "1959" (van Peace & Noise), "People Have The Power" (Dream of Life), "Summer Cannibals" (Gone Again) en het bloedmooie "Paths that Cross" (Dream of Life). Maar ook het dan heel recent verschenen album "Gung Ho" wordt bezocht met o.m. het knappe "Glitter In their Eyes"...

Nieuw ingezongen voor de verzamelaar is de eigenzinnige interpretatie van Prince's "When Doves Cry". Subliem!

Op CD 2 vind je live versies, deomtracks en rarities.. zeker en vast ook heel erg de moeite waard...

Als je deze verzamelaar nog niet in huis hebt.. dan is het misschien nu het moment om het te laten als cadeautje onder de kerstboom te leggen, of misschien kan de Sint het wel voor je brengen!

Doén!

avatar van c-moon
Heb ondertussen ook de tijden toegevoegd, en de essentiele informatie voor de tracks op CD 2

avatar van Woody
Goede info C-moon. Ik hoorde vandaag een nummer van haar en dacht even musicmeter checken. Welke valt aan te raden? Deze of bijvoorbeeld horses?

avatar van billy
Beiden zijn zeer sterk, horses is naar mijn mening ongetwijfeld haar sterkste reguliere album, maar met Land heb je wel een zéér goede verzamelaar/overzicht in huis

EVANSHEWSON
Prima verzamelaar van La Smith. Heb de reguliere plaatjes Horses, Wave en Easter, want die elpees draaiden we grijs in het jeugdhuis (in de seventies, kun je nagaan wat een ouwe zak ik ben).
Vond haar latere carrière niet veel soeps meer. Maar deze verzamelaar is puik omdat; de eerste cd de keuze is van de fan en de tweede haar eigen smaak.
Erg gevarieerd en prima songs. Prachtig samengesteld met leuk boekwerkje ook nog. Moest en moet het bij deze dame enkel van de muziek hebben, want vind haar zo ongeveer qua schoonheid het equivalent van het Spook van de Opera... wàt een schreeuwlelijkerd, met andere woorden, mààr wàt een rockmadame !
4.5 sterren me dunkt !

avatar van Gert P
c-moon

Volgens mij komen die van Easter evenals Because the night.

Nou mis nog al wat, oa. Horses, Easter,
vindt het maar middelmatige verzamelaar en dan cd 2 helft live, Maak dan gehele cd live, ga hier geen geld aan uitgeven.

Father McKenzie
Gewoon ontzettend schitterend oeuvre-overzicht van Patti Smith. Dikke aanrader voor iedereen die van tijdloze rock houdt. Zoals c-moon al zei een grote dame in het maken van rockgedichten; Uiterst origineel, klasse, punt.

avatar van LucM
Schitterende compilatie van rockzangeres/dichteres uit de jaren '70 die ook veel invloed had op de punk & new wave. Vooral CD2 is interessant met live en obscuur materiaal.
"Dancing Barefoot" en "People Have the Power" zijn klassiekers evenals de Bruce Springsteen-cover "Because the Night" dat hier haar enige hit werd.

Iedereen Die Patti een warm hart toe draagt hoort LAND in huis te hebben en ik ben blij hem in huis te hebben. Zeker geen gemiddelde pop of rockmuziek buiten de bekendere nummers van haar haar zoals eerder beschreven. Haar veelzijdigheid als artiest door de jaren heen en haar identiciteit zijn door al die jaren hen bewaard gebleven.Zelfs het verlies van haar echtgenoot hebben haar niet kunnen stoppen eerder gesterkt. En tenslotte is zij niet de mekkelijkste weg gegaan op de commerciële golven van de platenindustrie. Hulde aan een groot artieste!!!

Een goede kennismaking met het werk van Patti Smith.
Al heb ik pas bij Saturn getwijfeld om haar eerste 5 albums Horses/Radio Ethiopia/Easter/Wave/Dream of Life te kopen; die zaten in een box voor ongeveer 20 Euro, maar dat was me teveel van het goede.

Nou is 20 euro voor 5 lp's toch ook niet zoveel. Maar toegeven, LAND is een pracht mini-boxje met een mooi historisch boekwerkje.

Ik bedoelde; teveel aan Patti Smith. Was verder een mooie aanbieding.
Ook in Nederland voor die prijs te krijgen.

Ad Brouwers schreef:
Iedereen Die Patti een warm hart toe draagt hoort LAND in huis te hebben

Ik zou zelfs zeggen: hoort ALLES van Patti in huis te hebben

(...) Zeker geen gemiddelde pop of rockmuziek buiten de bekendere nummers van haar haar zoals eerder beschreven. Haar veelzijdigheid als artiest door de jaren heen en haar identiciteit zijn door al die jaren hen bewaard gebleven (...). En tenslotte is zij niet de mekkelijkste weg gegaan op de commerciële golven van de platenindustrie. Hulde aan een groot artieste!!!

Weer eens helemaal niets aan toe te voegen!

Nou , Hans aan die twee opmerkingen heb ik weer niets toe te voegen!!!!!!

beaster1256
yup , land mag in geen enkele cd collectie ontbreken , kant 1 is zeer goed , het beste van patti tout court en op cd 2 vinden we een zeer goeie keus nummers die minder onder het voetlicht kwamen maar zeer de moeite waard zijn !

avatar van Madjack71
Waar haalt Amos haar mosterd vandaan? Kate Bush? Mwah op het eerste gehoor misschien...maar deze levende legende is net zo of zelfs meer van invloed geweest op Tori. Niet voor niets heeft zij op haar album Under the Pink een nummer over haar gemaakt; Space Dog.....is she still pissing in the river.

En met recht, zij is een rockbitch 1ste klas, dichteres pur sang en had destijds een band achter haar staan, die de nummers vaart en passie gaven. Het is idd. wat beaster aangeeft, kant 1 is zeer goed tot magistraal, elk nummer weet mij te raken. Zelfs een wat matige cover van When Doves Cry blijft nog redelijk overeind, want voor mijn gevoel had daar wel wat meer smeerolie en vlekken in gemogen.
Maar genoeg te smullen; Dancin' Barefoot/Rock 'n Roll Nigger (daar kan Green Daytje nog een puntje aan zuigen)/Pissing in a River/Gloria (een geheel eigen bewerking van de klassieker van Them)/Because the Night (samen geschreven met Bruce Springsteen)/Summer Cannibals...Ate,eat,eat. Zekers en vast mag dit in geen enkele cd collectie ontbreken. Elke muziekliefhebber zou op zijn minst dit album in huis kunnen halen....maar das ieder voor zich.

Wie haalt het in zijn hoofd om Anouk een rockchick te noemen,als je dit kent.Because the night staat na meer dan 30 jaar nog steeds als een huis,maar deze cd bevat nog meer pareltjes.Cd 2,is er eentje voor de echte fans,wat ik helaas niet ben,dus die haalt nooit mijn cd lade.

3,5 *

avatar van musician
Rockchick? Ik weet bij een beoordeling van 3,5*** en de mededeling dat je niet behoort tot de "echte fans" nou niet of er sprake is van een compliment of juist niet.

Het spijt mij voor Anouk, maar hier is toch sprake van het "echte" werk, van een paar divisies hoger, van de categorie van dik hout zaagt men planken. En dan veel van alle eerder uitgebrachte moois nog eens samengevoegd op één album.

Vrouwen in rock, er zijn er maar weinigen die het niveau van Smith zelfs maar weten te benaderen.

Wel musician,je stelt mijn post in vraag,maar eigenlijk bedoelen wij hetzelfde.Patti Smith is beregoed,ik ben fan,doch geen die-hard.Dat is de reden dat cd2,waarschijnlijk een pareltje voor de echte PS fans,aan mij voorbij gaat.En idd,dit is echte vrouwenrock,geen fake gedoe,dit is 't originele.Om alle misverstanden te vermijden,mijn bovenvermelde post is wel degelijk een compliment.

avatar van kaztor
Een grote dame in het maken van rockgedichten... Tja, daar hebben we gelijk een heikel punt te pakken...

Als Patti in mijn opinie 'goed' is op deze verzamelaar is ze ook gelijk weergaloos, laat daar geen twijfel over bestaan, en ze heeft ook een stem als geen andere vrouw in het genre. Maar -en hier komt het- helaas voelt ze zich bij tijd en wijle geroepen om 'artistiek verantwoord' te willen zijn en dat uit zich in grote lappen tekst dat ze er in sneltreinvaart tegenaan gooit, niet zelden gepaard gaande met 'tegendraadse' vocale uitspattingen en (brrr) 'statements' waarbij ik zoiets heb als 'Ach mens, doe even normaal!'
Helaas is die neiging in flarden op deze verzamelaar te beluisteren.
In mijn opinie moet ze gewoon lekker steengoede liedjes maken, want daar is ze het beste in.

deric raven schreef:
Een goede kennismaking met het werk van Patti Smith.

Ondertussen al haar studio albums in bezit, en deze ook maar eens flink opgewaardeerd (van 3,5 * naar 4,5 *)

avatar van Mjuman
Ooit gekocht toen ik geen platenspeler meer had en ik geen zin had om alle lp's op cd terug te kopen. Bij de FRS in A'dam - en voor één euro extra kocht je er "Patti Smith Complete - Lyrics, Notes and Reflections" gebonden (ca 250 p.) Ondanks de fraaie uitvoering van het boxje was ik altijd blijer met het boek dat met die dubbel-cd. Dat werd sterker toen ik de eerste 6 lp's teruggekocht had.

Vorig jaar Patti, zij was toen 69, nog eens (de eerste keer was in de Jaap Edenhal, sept '79) gezien in Tivoli - daar waren meerdere MuMe-users - en het was in één woord groots; she's still got it: magie, scherpte en power.

Ben geen fan van verzamelaars en geef de voorkeur aan haar originele albums, maar toch doe ik deze fraaie box niet weg

avatar van musician
Het was een fraai concert . Ik hoop eigenlijk een beetje dat Patti bezig is met nieuwe opnames, als ik zo vrij mag zijn. Maar ik hoor er helaas niks van.

De hoes doet mij nu aan Bowie denken, zoals hij in de clip van Blackstar voor kwam.
De ogen niet zichtbaar, te grote kleding, het zoekende.