Nico Muhly - Mothertongue (2008)

Neoklassiek
Label: Bedroom Community

1. Mothertongue: I. Archive (5:49)
  2. Mothertongue: II. Shower (4:18)
  3. Mothertongue: III. Hress (3:53)
  4. Mothertongue: IV. Monster (4:43)
  5. Wonders: I. New Things & New Tidings (5:56)
  6. Wonders: II. the Devil Appeared in the Shape of a Man (5:33)
  7. Wonders: III. a Complaint Against Thomas Weelkes (3:18)
  8. The Only Tune: I. the Two Sisters (4:30)
  9. The Only Tune: II. the Old Mill Pond (6:24)
  10. The Only Tune: III. the Only Tune (4:47)
Een uitdrukking die we wel eens tegen komen is iets als: "met een stem als zanger x of zangeres y zou hij of zij zelfs het zingen uit een telefoonboek mooi doen laten klinken". Op deze plaat is dat wel heel erg letterlijk want in het openingsnummer lijkt een vrouwenstem inderdaad o.a. telefoonnummers te zingen, met prachtig resultaat! Dat is ook meteen het enige nummer wat ik tot nu toe heb gehoord, maar het maakt zeker nieuwsgierig naar de rest. Liefhebbers van Steve Reich - duidelijk een grote inspiratiebron voor Nico Muhly - moeten dit zeker eens proberen!

avatar van korenbloem
Best een byzondere cd. Zoals Bubbachups al aangeeft de invloeden van Steve Reich zijn hier zeker in terug te horen. Het Mothertonque gedeelte, heeft vooral ook iets weg van de begin periode van Meredith Monk. De The Only tune, geeft een oude engels folklore idee. Wonders I,II,III vallen precies met een sound in het midden van beide thema's. Waar mothertongue duidelijk een moderne klassieke inslag heeft en The Only Tune voornamelijk lijkt te richten op avantgardische folk invloeden. Heeft Wonders van beide thema's iets in zich verwerkt.

avatar van tumkie
mother tongue is een plaat die niet weggelgd is voor mensen die al last hebben van stemmetjes in hun hoofd.
Vond het de eerste keer wel vrij leuk om deze stemmetjes te horen maar krijg dit album niet uitgeluisterd.
Helaas want dit is een kristalheldere plaat die me ergens toch weet te boeien.