Alan Silvestri - Van Helsing (2004)

Score
Label: Decca

1. Transylvania 1887 (1:26)
  2. Burn It Down! (4:46)
  3. Werewolf Trap (1:53)
  4. Journey to Transylvania (1:34)
  5. Attacking Brides (5:03)
  6. Dracula's Nursery (5:47)
  7. Useless Crucifix (2:36)
  8. Transylvanian Horses (3:55)
  9. All Hallow's Eve Ball (3:01)
  10. Who Are They to Judge? (2:00)
  11. Final Battle (6:29)
  12. Reunited (4:23)
Van Helsing is een score die meteen begint met het vaststellen van het hoofdthema en de hoofdsfeer in de track "Transsylvania 1887". We hebben hier te maken met monsters uit de Engelse literatuur, waarvan Dracula zelfs een religieuze achtergrond heeft, en dus is het niet meer dan logisch dat Silvestri er een groots koor bij heeft gehaald. Niet voor delicaat werk, maar stampende actiemuziek. Van hier af aan is het, je kon het al raden als je track titels als "Burn it Down!" en "Werewolf Trap" ziet, het muzikale equivalent van een ritje in de achtbaan. In deze muziek wordt er zorgvuldig voor korte afwisseling gezorgd in de vorm van emotioneel bedoelde thema’s, die je aandacht erbij weten te houden, maar lang duurt deze niet. “Bedoelde” zeg ik ook, want meer dan afwisseling kun je dit niet noemen; het klinkt leuk, maar het raakt je nergens. Dit kun je gelukkig niet zeggen van de thema’s in de actiemuziek wat alles boven de gemiddelde actie-score uittrekt. Verder is er genoeg afwisselende instrumentatie, ook hierdoor ben je de volle 46 minuten erbij met je gedachten.

En net als je denkt dat Silvestri het vermogen kwijt is geraakt om je emotioneel te raken, dan komt Reunited. Een afsluitende track die zo mooi, zo gevoelig is dat het je meteen doet afvragen waarom dit thema niet eerder tussen de grote actie cues is gebruikt? Hierdoor, en het laatste bombastische stukje thema er gelijk achteraan, geven je een goed gevoel over de score.

Meer dan eens doet deze muziek sterk denken aan Mummy Returns, en dan vooral op het gebied van instrumentatie en korte muziek effecten. Meer dan simpelweg gewoon Silvestri’s stijl wordt het gelukkig niet, uiteindelijk blijft Van Helsing zijn eigen sound houden. Een minpunt aan het album die de moeite waard is om te benoemen: het is duidelijk dat de muziekstukken niet speciaal voor het album zijn opgenomen. Tracks faden in en uit, waardoor het vaak duidelijk is dat je niet het volledige stuk hebt gehoord en het orkest gewoon door blijft gaan. Niet alleen komt dit slordig over, het zorgt er tevens voor dat het niet een doorlopend stuk muziek is.

Concluderend is dit gewoon een leuke score, met enerverende actie muziek. Leuk als een zomer-blockbuster score, maar niet echt memorabel. Het doet Alan Silvestri’s carriere zeker geen schade aan, maar ook geen nieuwe eer. 3.5* dus.

Goede filmmuziek. Geeft veel sfeer aan de film. 5*

avatar van dynamo d
Film gezien en moet zeggen dat de muziek zeer goed bij de film past. 4*

heel goede score. de film spreekt mij zo niet aan dus die heb ik nog niet gezien. Maar de muziek is wel heel goed.

4.5*

noname
Een soundtrack die door het steeds terugkerende hoofdthema haast catchy the noemen is. Ik persoonlijk hou wel van de nodige bombast waarmee Silvestri de kijker/luisteraar wilt overdonderen. Het is echter jammer dat het orkest en koor constant afgekapt worden waardoor het knip en plak werk iets te veel opvalt. Toch een 3.5.