Leigh Harline, Paul J. Smith & Ned Washington - Pinocchio (1956)

Score
Label: Disneyland

1. When You Wish Upon a Star (3:13)

met Cliff Edwards

2. Little Wooden Head (5:43)
  3. Clock Sequence (0:53)
  4. Kitten Theme (0:38)
  5. The Blue Fairy (3:26)
  6. Give a Little Whistle (1:36)

met Cliff Edwards en Dickie Jones

7. Old Geppetto (4:42)
  8. Off to School (4:17)
  9. Hi-Diddle-Dee-Dee (An Actor's Life for Me) (1:39)

met Walter Catlett

10. So Sorry (1:34)
  11. I've Got No Strings (2:21)

met Dickie Jones

12. Sinister Stromboli (2:26)
  13. Sad Reunion (3:20)
  14. Lesson in Lies (2:29)
  15. Turn on the Old Music Box (0:48)
  16. Coach to Pleasure Island (4:44)
  17. Angry Cricket (1:18)
  18. Transformation (3:49)
  19. Message from the Blue Fairy (1:28)
  20. To the Rescue (0:32)
  21. Deep Ripples (1:27)
  22. Desolation Theme (1:40)
  23. Monstro Awakens (2:01)
  24. Whale Chase (3:18)
  25. A Real Boy (1:42)
neo (crew)
Legendarische score van Harline, Smith en Washington.Thematisch krachtig met voor ieder karakter wat wils: het zo speelse beginnende Pinocchio thema wat veranderingen doormaakt, net als de knaap zelf. Het vrolijke thema voor de kat en de vis. En het magische ''Clock Sequence'' waarin de klokken samen een melodieus geheel vormen naar mate het nummer vordert.

De songs zijn al even aanstekelijk van het opgetogen ''Hi-Diddle-Dee-Dee'' tot aan ''I've Got No Strings''. ''Of zoetsappige,maar prachtige songs als ''When You Wish Upon a Star'', een gevoel van magie bevat het.

De combinatie van songs en score zit zo geweldig in elkaar. De opbouw en afwisseling van vrolijke, dramatische en lievelijke sfeer is uniek te noemen.

En Disney waagde zich aan de ene na de andere heruitgaven, met een nieuwe hoes, of meerdere tracks of verder opgepoetst.De 1992 uitgaven was de eerste volledig gerestaureerd en wel.Daarentegen heeft de 95 uitgaven een mooiere hoes. Die laatste heb ik dan ook zelf. 5 sterren

Ik heb zelf de 2002 uitgave (zelfde tracks als hier staan). Prachtige muziek en erg rustgevend. Helaas is het wel evel van hetzelfde en springen de liedjes er niet uit. Maar toch apart en mooi in zijn genre.

Angrod-Pallanén schreef:

Helaas is het wel evel van hetzelfde en springen de liedjes er niet uit.
Wish Upon A Star is vermoedelijk een van de meest bekende Disney liedjes allertijden nochtans!

Hoe dan ook, wat ik ook altijd wel eigenaardig heb gevonden is het werk van Edward H. Plumb aan de score. Deze deed veel orchestraties voor vele Disney projecten en componeerde ook, echter voor de ''Whale Chase'' kreeg hij geen credit. Het scheen dat deze enkel als adviseur/meegluurder bij het project kwam kijken en toen de kans kreeg om toch iets te componeren. Echter de wel credit waardige componisten schenen hem de kans te hebben gegeven, alleen als hij ervoor geen officiele credit zou krijgen.

neo schreef:

Dat is, maar ikzelf heb dat nooit begrepen

neo (crew)
Verwar niet bekendheid met wat jij persoonlijk vind. Een van de eerste Disney klassiekers en een song daaruit zal een betere bekendheid kennen bij de massa hebben dan een liedje van een meer recentere film.

En niet te vergeten hoor je de tune van dat nummer bij elke Disneyfilm (tijdens het verschijnen van het logo).

avatar van JohnWilliams
WOW wat een Disney-Score, beter dan Aladdin & The Lion King!!!

avatar van JohnWilliams
Waarom bij de aftiteling van Pinocchio nou NIET Ned Washington vermeld word blijft voor mij een raadsel want ook hij werkte toch mee aan de Score Pinocchio.

neo (crew)
Een paar berichten hierboven vermeld ik al waarom dat zo ook niet was bij Edward H. Plumb. Kan je ook toepassen op Washington.

Raar zooitje

neo (crew)
Normaalste zaak van de wereld, zelfs toen al.

avatar van JohnWilliams
Je zou zeggen dat ze dat dan NU in 2007 zouden proberen te voorkomen, ik zeg maar....of je vermeld iedereen of je bent oneerlijk tegen de gene wiens naam niet vermeld word.

avatar van Bruce Almighty
Inderdaad mooie muziek, ik vind dit echt goed werk van Disney, de film vond ik al leuk maar de muziek vind ik echt helemaal prachtig!!!!

* * * * *

avatar van JohnWilliams
De beste Disney Score tot nu toe.

music_kaza
Niet de beste maar zeker wel eeen hele goeie!. Er zitten nummers tussen waar ik van rustig word, waar ik vrolijk van word, waar ik op ga dansen, die mij geintreseerd krijgt. Zeker 1 van de beste.