Mark Snow - The X-Files: Fight the Future (1998)

Score

6. Cave Base (1:32)
  7. Remnants (2:11)
  8. Fossil Swings (0:58)
  9. Plague (3:23)
  10. Goodbye Bronschweig (2:40)
  11. A Call to Arms (0:57)
  12. Crossroads (2:17)
  13. Corn Hives (3:05)
  14. Corn Copters (2:35)
  15. Out of Lucks (1:01)
  16. Stung Kissing / Cargo Hold (4:12)
  17. Come and Gone (5:28)
  18. Trust No One (2:52)
  19. Ice Base (1:34)
  20. Mind Games (3:53)
  21. Nightmare (2:44)
  22. Pod Monster Suite (5:22)
  23. Facts (2:35)
  24. Crater Hug (2:05)
neo (crew)
Snow zette altijd de juiste toon voor werkelijk iedere seizoen, iedere aflevering van The X-Files. Ondanks het feit dat de serie gescoord werd met synthesizers door Snow, hielp dit altijd de mysterieuze, beklemmende scenes dit gevoel nog meer te geven. Voor de film bood het hem een grotere uitdaging om composities te schrijven, nu werkend met een 80 plus orkest. Een goed voorbeeld van het voordeel is al te merken bij de aankomst van het team voor bij de plek waar het buitenaards leven ondergronds zou zitten. Deze combinatie van orkest en elektronische geluiden is echter nergens echt nodig als het gaat om de kleinere scenes van de film. Maar meest in het oog springende is de situatie rond het korenveld, waarbij de opkomst van de bijen en de helikopter je een Snow hoort zoals nooit eerder. Regisseur Bowman wilde ook de redding van Scully door Mulder met zijn sneeuwmobiel groots laten klinken naast de overweldigende beelden van het witte landschap. In dit laatste geval niet helemaal werkend door het voor mijn gevoel iets 'te' er boven op te leggen.

Nu maar hopen dat er naast een andere score uitgaven van de serie zelf ooit eens waardige released komen van al het moois.