Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother (1992)

Label: Elektra

1. Return of the Mecca (5:44)
  2. For Pete's Sake (5:54)
  3. Ghettos of the Mind (5:03)
  4. Lots of Lovin (5:09)
  5. Act Like You Know (4:03)
  6. Straighten It Out (4:13)
  7. Soul Brother #1 (4:30)
  8. Wig Out (4:07)
  9. Anger in the Nation (5:33)
  10. They Reminisce over You (T.R.O.Y.) (4:46)
  11. On and On (5:12)
  12. It's Like That (3:57)
  13. Can't Front on Me (4:16)
  14. The Basement (5:26)

met Deda, Grap Luva, Heavy D en Rob-O

15. If It Ain't Rough, It Ain't Right (5:05)
  16. Skinz (4:15)

met Grand Puba

gweah schreef:
Eigenlijk vind ik dit een 4,5 album maar twee dingen duwen het omhoog naar een vijf:
1. Misschien wel het best geproduceerde hip hop album allertijden. C'mon guys, Pete Rock is top vijf producers allertijden en dit is 80 minuten van ALLEEN MAAR de dopeste beats die je ooit gehoord hebt. Een meesterwerk. Qua best geproduceerde albums heeft het wat mij betreft slechts concurrentie van Breaking Atoms, Illmatic, Only Built 4 Cuban Linx en misschien nog een of twee andere. Maar Illmatic was verschillende producers. De beats van Pete Rock hebben voor mij eigenlijk nog een klein streepje voor op die van Premier, RZA, Dr. Dre, Havoc of noem ze allemaal maar op, vanwege de aandacht voor detail, hoe 'rijk' en diep het allemaal klinkt, hoe stevig de drums klinken, het zit gewoon geramd in elkaar altijd. Breaking Atoms heeft ook dat 'rijke' en complexe geluid, die extra punten (Extra P.) moet ik ook aan Large Professor geven. Maar dat terzijde. Op een andere dag vind ik Premier weer de dopeste haha.
2. "T.R.O.Y.", hoort altijd bij de shortlist te zitten voor beste hip hop tracks allertijden. Ik zou zelf denk ik eerder voor "Shook Ones Pt. II" gaan als nr. 1 maar T.R.O.Y. is right there.

Oke, CL Smooth is geen Nas of Rakim maar de Pete Rock beats passen hem als een handschoen. Bovendien hoor ik geen scheldwoorden voorbij komen, dit is een album dat je aan je ouders kunt laten horen als voorbeeld van waarom hip-hop goed is, zonder dat hun aandacht zich gaat focusen op futiliteiten als schuttingtaal, geweld of misogynie.

Pete Rock naar mijn mening in top 3 omdat hij een unieke stijl heeft en altijd die soul boombap shit blijft leveren. Heb eigenlijk nog nooit een echt slechte beat van hem gehoord.
Large Professor is top, Premier ook. Dre vind ik overschat eerlijk gezegd, zeker dope beats zeker een top producer maar geen constante top producties. RZA is niet helemaal mijn ding maar kan niet ontkennen dat hij skills heeft. Havoc meer hardcore producer, Infamous en hell on earth absoluut bangers. Nadeel van Havoc is alles wat erna kwam, was zeker niet geweldig. Dus die zal ik nooit als elite van producers neerzetten.

Serieus Shook Ones pt II boven TROY?

avatar van gweah
Wordt een beetje offtopic, maar yep ik ben serieus... dat is zo'n dikke classic. Geniale beat, geniale en een van de meest gesample verses allertijden, alles klopt daaraan.
Wil niet zeggen dat Havoc per se top 5 voor mij is, ik dacht even snel na welke producers er nog meer waren, ik noemde even snel wat op. In mijn hoofd ging ik langs classic albums en daar zat The Infamous tussen. Ik denk voor top 5 i.i.g. Pete Rock-Premier-RZA-Dre in willekeurige volgorde en die vijfde plek moet ik over nadenken. Marley Marl? Bomb Squad? Large Professor? Prince Paul? Erick Sermon? The Beatnuts? J Dilla? Madlib?

Maar on topic: Pete Rock!! Het zijn die kleine dingetjes, zoals ie die tracks instart of uitfade met een klein gesampled stukje instrumental of een andere beat... Zodra dat intro T.R.O.Y. begint, gaan toch gelijk al je nekharen overeind staan van enthousiasme? Heerlijk. En die blazers. En die baslijnen. Je kunt bijna altijd gelijk horen of iets een Pete Rock track is of niet.

avatar van WeztSide
gweah schreef:

Ik vraag me af of jij Skinz aan je ouders zou laten luisteren.

avatar van gweah
Goed, die misschien niet, maar T.R.O.Y. wel! Ach, mijn ouders zijn zo oud, ik weet precies hoe dat gaat. Alles met een beetje een beat uit een MPC/ASR/wat voor drum machine dan ook, worden ze gelijk onpasselijk van.

Ik zou denk ik kiezen voor een nummer als "Real People" van Common, mooie instrumental die best wel letterlijk gesampled is van het origineel, zonder toevoeging van harde beats etc, en met een niet zo aggressief klinkende MC, die het heeft over hoe hij freedom songs schrijft en over de spirits van Bob Marley en Haile Selassie. LOL

Shit alweer off topic. Damn you, WeztSide

avatar van Shelter
Mijn moeder vindt Kero One - Give thanks helemaal de shit en ook Blue Scholars Back Home en Royce da 5"9 - Life.
Overigens Pete Rock/CL Smooth - The main ingredient wordt weliswaar niet door haar zelf gedraaid maar als ik het aanzet wordt het ook niet afgezet hehehe

avatar van LarsHiphop
Shelter schreef:

Wow, topjeugd gehad?

avatar van nega
Nice ! Mijn moeder draait ook de cd´s in mijn auto. Als ik daarna instap staat de volume meestal hoog, wtf denk ik dan. The Pharcyde vindt ze helemaal de shit, Digable Planets en Pete Rock haha. Ze is turks.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)

CannabisFristi
Beats om van te smullen.

avatar van Holla
Wat een album is dit zeg, T.R.O.Y. behoort toch zeker tot mijn top 3 Hiphop liedjes off all time!

Eindelijk een album waardig genoeg om mijn top 10 te betreden, en wat een underrated album is dit. De ''hiphop-kenner van mijn generatie'' heeft nog nooit van Pete Rock gehoord.... Ongelofelijk gewoon.

avatar van Ernie
+23 graden in Belgïe = zomerse hiphop ten huize Ernie. In die traditie doen normaal A tribe called quest, De la soul Jurassic 5 ,common, Masta Ace en aanverwanten het meestal goed maar vandaag was deze Mecca & the soul brother aan de beurt. Ik ken vooral The Main Ingredient van deze 2 fijne heerschappen en dat vond ik al een heel sterke plaat. Deze is ietsje instrumentaler mijn inziens. Wat ik hiermee vooral bedoel is dat daarjuist in de auto vooral het blaaswerk opviel (of het nu samples zijn of niet laat ik zozo..) maar die trompetten, saxofoon... zitten echt heel goed op deze MATSB. Ik las ooit dat CL Smooth geen echte lyricskiller is maar hij past hier toch ongelofelijk goed bij. lekker relaxt gebracht en altijd mooi met de beats mee. Deze gaat meer gedraaid worden ,4* voor nu.

avatar van Shelter
aan je muziek te horen is huize Ernie een prima plek om te vertoeven op een zomer avond

TROY is een pure classic. Alles klopt aan dat nummer; de sample, de relaxte flow, niet te harde niet te softe beats en een mooie tekst. helemaal goed.

avatar van Holla
Dat zeker, maar de rest van dit album vormt ook een prachtig geheel met TROY.

En op naar 4,5*

Ik heb zojuist beide (!) albums van Pete Rock & C.L. Smooth op vinyl besteld bij amazon UK, samen voor 26,20 Pond..... inderdaad 13,10 per stuk en genoeg voor gratis verzending.
Sla je slag, voor het te laat is!

avatar van Ernie
Ik ga beginnen met deze orgineel bij te kopen, op CD jammerlijk genoeg, zie het niet zitn om nu (500-600CD's ) nog naar vinyl over te stappen

avatar van Jar0on
Ernie schreef:

Dan zou ik het ook zeker niet doen. Als je er 1 koopt, koop je er 100!

avatar van leatherhead123
Iedereen die fan is van het nummer Straighten It Out raad ik aan om ook eens de remix te luisteren. Mogelijk nog heerlijker dan het originele nummer.

avatar van siedss
Ik vergeet dit album altijd een beetje, waarom weet ik eigenlijk niet The Main ingredient heb ik toch geregeld opstaan. Dit album komt eigenlijk wel redelijk in de buurt van de perfecte hip-hop, heerlijke beats met een heerlijke flow. Elk nummer bevat kwaliteit. Hier ligt dan ook misschien de zwakte, 80 minuten kwaliteit is lang, als het zo lang duurt vind ik het wel fijn als er zo nu en dan afwisseling komt.

Ik had liever gehad dat ze er 6 liedjes uit hadden gehaald en er een iets korter albumpje van hadden gemaakt (zoals Illmatic), dan had het waarschijnlijk 5 sterren gekregen

siedss schreef:

Eens met dit, album is wat te lang.
Maar vette dingen en ik zet zelf ook meer Main Ingredient op, weet ook niet waarom.

avatar van siedss
Shelter schreef:

Eens met dit, album is wat te lang.

misschien toch omdat Main Ingredient iets afwisselender is

avatar van Nr.4
Twee of drie tracks minder en dan zou het voor mij een perfect hiphopalbum zijn, nu net wat te lang. Maar de producties zijn wel echt geniaal, heldenplaat toch wel die ik ook niet echt vaak op zet gek genoeg.

bennerd
T.R.O.Y. is briljant. Heerlijke beat loopt daarop. Ik vind C.L. Smooth geen opvallend goede mc, maar zijn stem versmelt geweldig met het instrumentale gedeelte. Prachtig.

avatar van WeztSide
Dit blijft een onbetwiste klassieker die de tand des tijds goed doorstaan heeft. Wat me helaas wel op negatieve manier opvalt is dat C.L. Smooth steeds dezelfde intonatie hanteert als hij een stukje tekst 'afsluit' (het is lastig uit te leggen, weet niet of iemand dit herkent?).

Maar de grootste irritatiefactor zijn wel de ad-libs van Pete Rock door de raps van C.L. Smooth heen. Waarom moet die vent in werkelijk elk nummer om de twee regels op de achtergrond dingen zeggen als "yeah", "uh", "uh-huh", "what", "whoo", "crazy fat", "that's right" etcetera? Waarom?

avatar van Nr.4
Wat een album toch. Weinig platen uit die tijd waarbij ik bijna elke track met mn hoofd moet knikken. Die beat van Can't front on me, wow.

bennerd
Echt een beest van een plaat. Het enige minpunten eraan is dat het niveau zo constant goed is dat het af en toe wat voortkabbelt en dat C.L. Smooth soms wat pit mist. Het staat in elk geval weer in de rotatie hier.

avatar van predator
Dit blijft zo gruwelijk lekker. Gewoon de volle 5 sterren, boem.

avatar van Johnny Marr
Lots of Lovin en The Basement