Autechre - Quaristice.Quadrange.ep.ae (2008)

Electronic
Label: Warp

1. The Plc Ccc (10:04)
  2. Perlence Range 7 (10:13)
  3. Perlence Suns (4:06)
  4. 90101-51-6 (8:45)
  5. 9013-2 (2:01)
  6. Tkakanren (10:23)
  7. 90101-51-19 (12:47)
  8. Perlence Subrange 3 (7:06)
  9. 1 Dub (3:48)
  10. 9010171-121 (4:32)
  11. Perlence Losid 2 (7:28)
  12. Notwotwo (9:37)
  13. Perlence Subrange 6-36 (58:36)
avatar van John Doe
Elke dag is een nieuw nummer digitaal verkrijgbaar vanaf 19 mei (vandaar dat nu nog niet alle tracktijden er staan). Het slaat bijna nergens meer op, nog een berg alternatieve takes van de Quaristice nummers. Het is uiteraard meer kwantiteit dan kwaliteit. Toch was de tweede CD van Quaristice voor mij misschien de betere door de langere versies, ik ben hier daarom zeker wel voor te vinden.

De originele Quaristice wordt wel heel erg uitgemolken door Ae, een slechte zet wat mij betreft. Iets wat ik ook helemaal niet verwacht had van hen, iets wat ze in het verleden niet eerder hebben gedaan. Nee, ik voel hier niks voor.

avatar van John Doe
Tracks zijn nu allemaal beschikbaar, de laatste is nogal lang uitgevallen met 58 minuten. Hier is het allemaal te beluisteren (door play te blijven drukken).

avatar van Goodfella
Met de Versions cd van Quaristice was ik ook erg blij. Geeft precies de broodnodige bezinning die dit album nodig heeft. Dit is alleen voor de échte diehards denk ik (en zelfs voor hen is dit vooral meer van hetzelfde).

Waarom nou niet wat tijd investeren in het albumklaar maken van een recente liveset?

Quaristice: 4 uur, 54 minuten, 20 seconden & counting..

avatar van pulpjannis
Maar toch erg gaaf. En misschien ook wel beter dan de originele quaristice. De nummers zijn een stuk uitgebreider en verder uitgewerkt (kijk naar het 58 minuten durende Perlence Subrange 6-36) en het is allemaal net iets boeiender vind ik zelf dan de orginele quaristice.

thejazzscène
90101-51-19 is wel al heel lekker hypnotiserend.

avatar van John Doe
Dit is gemaakt met analoge apparatuur waarmee niet in MIDI taal kon worden opgenomen, er kon niet aan worden gesleuteld, alleen geknipt en geplakt. De originele sessies duurden per track gemiddeld 30 minuten. Deze zullen ze niet uitbrengen (aldus een informatie uit een interview). Dit zijn heerlijke techno sessies met een paar ambient tracks ertussen. Een stel mooie relatief rauwe improvisatorische sessies.

Laatst eens goed voor gaan zitten voor een uiteindelijke stem. Nu alles een beetje bezonken is, vind ik dit een stuk fijner dan de eerst uitgegeven Quaristice. Niet teveel geknip, waardoor het niet te hectisch wordt. Autechre hebben geesten die snel genoeg werken voor genoeg gebeurtenissen per minuut bij een improvisatie.

Het lijkt een experiment van meerdere versies geworden doordat de makers de imperfecties realiseerden van de commercielere geëditte versie. Deze uitgesponnenere trackversies voelen een stuk stabieler en komen dichtbij bepaalde livesets gezien het onhoorbaar geëedit is. Wat mij betreft een aanrader vooral deze te luisteren en de andere te laten voor wat het is.

Een pure liveset uit die tijd hadden ze toch nog beter kunnen uitbrengen. Toen, in de tour na het maken van dit studiomateriaal, leken ze nog handiger wat betreft dit type improvisaties. Wellicht dat de live setting ze ook wat extra inspiratie gaf. Zoeen release zou 5 sterren waard kunnen zijn, deze wat mij betreft 4. Aanrader, fijner dan de eerst uitgegeven plaat en één van de beste techno platen van de jaren '00.