Joe Henry - Short Man's Room (1992)

Country / Roots
Label: Mammoth

1. Good Fortune (4:14)
  2. Reckless Child (2:54)
  3. Stations (3:17)
  4. Short Man's Room (3:39)
  5. King's Highway (3:48)
  6. The Diving Bell (6:08)
  7. Last One Out (5:30)
  8. Sault Sainte Marie (4:08)
  9. A Friend to You (4:19)
  10. Best to Believe (3:33)
  11. One Shoe On (4:15)
avatar van Zachary Glass
Dit weekend opnieuw geluisterd en inderdaad - dit blijft prachtige muziek. Opgenomen samen met The Jayhawks (die rond die periode het exceptionele mooie, pure (volgens mij dan ) "Hollywood Town Hall" opnamen).

Dit soort cd's kom je niet vaak tegen in je leven, denk ik. Ik snap niet waarom deze man niet dat tikje méér succes heeft (z'n best verkochte cd haalde wereldwijd 25.000 exemplaren, wat niet echt veel is).

Ik weet gewoon dat er meer potentiële luisteraars zijn voor dit soort muziek - dit soort album kan je simpelweg niet beu worden - het is grappig, scherp en muzikaal lonkt het naar de highway (waarmee ik niet gezegd heb dat dit automuziek is à la Level 42 )

Dit is een prachtalbum. Sta toch eigenlijk verbaasd dat Joe Henry op Musicmeter staat. Maar meer nog blij verrast. Blijkt dat er meer mensen hem kennen en nog goed vinden ook. Reckless Child, daar springen de tranen van in mijn ogen. Joe Henry:
Ik ga proberen hem ooit nog eens live te zien.

avatar van heicro
Zijn muziek doet me in de verte aan het beste van Steve Earle en John Hiatt denken, maar deze plaat is nog beter.

Hendrik68
Zachary schrijft dat zijn best verkochte CD wereldwijd 25.000 examplaren is. Dat is zeer vreemd. Elke country/folk/rock liefhebber zou hem sowieso in huis moeten hebben. Het zal door de weinige publiciteit destijds komen. Ik ben er bij toeval op gestuit, anders had ik nog steeds nooit van de man gehoord. Prachtige plaat met heerlijke melodieen en prachtige muzikale begeleiding. Enig minpuntje vind ik de stem van Joe Henry. Het is geen begenadigd zanger, maar de liedjes heeft hij keurig binnen zijn bereik gehouden. Bovendien kan zijn stem tot lichte irritatie leiden als je hem te lang hoort. Dit is het enige wat ik van hem heb en van hem heb gehoord. Ik had begrepen dat hij het tegenwoordig meer in de soul hoek zoekt. Iets wat mij dan weer minder bekoren kan.

avatar van Bartjeking
Tot nu toe (ik moet/mag er nog een paar) het beste album dat ik ken van Joe Henry. De begeleiding van The Jayhawks is pure bonus. Hoezeer ik zijn latere werk ook waardeer, is dit de sound die me pakt. Op de opvolger (Kindness of the World) spelen ook weer een paar Jayhawks mee; dus daar verheug ik me nu al op.

Hendrik68
Ik heb na mijn stukje boven de jouwe zo onderhand wel alle albums van Henry beluisterd, maar wat mij betreft zou het nooit meer beter worden als deze. Begin altijd met goede moed, maar heb steevast moeite het einde te halen, terwijl ik bij Short Man's Room juist baal dat het al afgelopen is.

kuifenco
Voor degenen die deze meester nog niet kennen: toch maar even luisteren. Een album zonder misperen.

Joe Henry - King's Highway - YouTube

Joe Henry - Short Man's Room - YouTube

avatar van EttaJamesBrown
Na lang wachten staat het nu op Spotify. Ik weet niet hoe lang het er al staat, maar heel lang kan het niet zijn.

Joe Henry raakt mij altijd. Ik ga nu voor het eerst deze beleven. Zin an!

avatar van Tonio
Bedankt voor de tip EttaJamesBrown! Ik volg Joe vanaf Fuse en kon alle albums daarna erg waarderen. Zijn vroege werk is moeilijker te vinden. Ik was blij dat ik dit album nu ook kon beluisteren. Knap hoe hij langzaamaan geswitcht is richting wat meer jazzy georiënteerde muziek.

Ik heb dit vroege album een paar keer beluisterd. Inderdaad erg fraai!