Atlanta Rhythm Section - A Rock and Roll Alternative (1976)

Label: Polydor

1. Sky High (5:16)
  2. Hitch-Hiker's Hero (3:38)
  3. Don't Miss the Message (3:30)
  4. Georgia Rhythm (4:53)
  5. So into You (4:19)
  6. Outside Woman Blues (4:55)
  7. Everybody Gotta Go (4:11)
  8. Neon Nites (3:59)
avatar van Mssr Renard
Erg aangename soft-southern-rock met dat typische electrische piano-geluid, gekoppeld aan twin-leads.
ARS blijft altijd een beetje de easy-listening variant van souther rock, maar voor liefhebbers van bands als Steely Dan en Eagles, is dit toch echt wel een aanrader.

Zanger Ronnie Hammond heeft echt een erg aangename stem.

Op deze plaat staat hun grootste hit: So Into You, wat ook echt een erg gave song is.
Verder is met name Sky High een erg gave rocker met lekker gitaarspel.
Outside Woman Blues is een blues-standard uit 1929 van Billy Joe Reynolds, die al eens door Cream werd vertolkt.

Mijn eerste kennismaking met deze band. Dank een quite positieve recensie in Oor destijds. Ronnie Hammond een geweldige zanger met een zeer mooie gloedvolle stem. Helaas te vroeg overleden, naar ik meen van een hartaanval. Jammer jammer. Glorieuze jaren ook, waar ik nog steeds op terug val, merk ik. Wellicht de leeftijd, zijnde een 60's kind. Tel maar uit ongeveer. Helaas ook lang vervlogen tijden nu, nu alles anders is, gaat, klinkt, etc. Sounds a bit melancholy, yep, moge zo zijn. Maar goed, de muziek, dat telt. En deze, Rock 'n roll alternative was en is er een van de hoogste orde. Southern rock lees ik vaak. Nou ja, hmm, dat niet alleen hoor, zat wel meer in, geen standaard southern neen. Soms wat jazzy ook, soms wat bluesy, dan ook onverwacht stevig, zeker live of melodieus, ofschoon altijd wel dat laatste. Diepgang in hun songs en ook teksten, dat gaat verder dan standaard southern rock.

Opener Sky Jigh knalt meteen, spat uit de speakers. Gelukkig staan hier nog al hun oorspronkelijke platen ja, prachtig ja. Op cd ook inmiddels, dankzij BGO records. Prijsnummers voor mij zijn Georgia Rhythm, So in to you, Neon Nites, Don't miss the message. MAAR, ook de rest bovengemiddeld goed. Puike plaat met top muzikanten, denk ook voorheen deels aan Stillwater. De tand des tijds meer dan oki doorstaan. Destijds, zeker ginder, hun grote doorbraak, commercieel gezien, stadions uitverkocht zelfs, zie hun machtig live album Are You Ready, waan waan.