Rokia Traoré - Tchamantché (2008)

Mali

7. Tounka (2:38)
  8. Tchamantché (3:34)
  9. A Ou Ni Sou (7:49)
ohmusica
ik vind dit album veel sterker dan het vorige album bomboi het is directer, ruiger en erg ritmisch.

Kingsnake
Deze ken ik nog niet, gaat om mijn nog te kopen lijstje.
Ik ben benieuwd.

Ongelooflijk doordringend songmateriaal. Een plaat met blues, en dat past goed bij Rokia Traoré.

avatar van pjh1967
Gisteravond op Canvas een herhaling van Later with Jools Holland gezien waar deze dame 2 nummers live speelde (Zen en Tounka). Geweldige stem, super ritmische en gedreven band en een leuke positieve uitstraling. Moet dit album maar eens gauw gaan aanschaffen.

avatar van sq
sq
pjh1967 schreef:

Zen bij Jools Holland heb ik al eindeloos vaak teruggezien op Youtube; is een uiterst swingende versie, heerlijk nummer. Op het album is het heel anders, meer klassiek; géén swingende dance, maar met een wat doffe beat in een meer traditionele ritmesectie die wat hypnotserends heeft. Iets heiligs bijna, zoals wel meer muziek uit dit land (denk aan Salif Keita). Misschien dus even goed beluisteren voordat je koopt. Ik vind het in elk geval mooi.

Ik had me ook op zoiets als ´Jools´ voorbereid toen ik haar live ging zien, maar daar was het nummer wéér heel anders. Duidelijk een artiest die geen standaard aanpak hanteert. Een van de beste optredens die ik ooit zag, trouwens.

avatar van AdrieMeijer
Ik kende al wel wat muziek van Rokia Traoré voordat ik aan Tchamantché begon, maar dit is wat mij betreft haar allermooiste. Wat een plaat! Haar stem kan, als het moet, door de geluidsbarrière gaan, maar dat gebeurt op Tchamantché bijna niet. Ze zingt heel ingetogen, soms bijna fluisterend en elk nummer dwingt je tot luisteren. De sound is glashelder en sober, de songs zijn perfect. Met terugwerkende kracht ga ik haar andere cd's ook nog eens wat beter beluisteren want ik ben er in eerste instantie wat te oppervlakkig mee omgegaan, vrees ik.

avatar van heartofsoul
Deze ga ik dan ook maar eens proberen, AdrieMeijer, want haar dit jaar verschenen album Né So heb ik recentelijk heel vaak beluisterd, en met veel genoegen. Was tot nu toe mijn eerste kennismaking met Rokia Traoré, en is me zeer goed bevallen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een groot zwak heb voor Malinese muziek.

heartofsoul schreef:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een groot zwak heb voor Malinese muziek.

Ik ook, al ben ik wel een weinig diepgravend persoon. Alle muziek, of het nou klassiek is, pop of jazz, moet mij aangenaam in de oren klinken, dwz geen gekrijs, geen "kijk eens hoeveel noten ik in tien seconden kan spelen", gewoon lekker relaxte klanken. Daarom hoor ik bijvoorbeeld Habib Koité graag, maar zijn er ook een hoop muzikanten uit Mali die ik maar aan mij voorbij laat gaan.

Juana Molina dan?

avatar van AdrieMeijer
Nooit van gehoord maar daar ga ik verandering in brengen. Van de week ben ik begonnen met het omploegen van de Bandcamp-website, zoekende naar nieuwe Afrikaanse parels en zodra ik daarmee klaar ben ga ik Juana Molina eens beluisteren. Op voorwaarde dat jij Sona Jobarteh een kans geeft!

AdrieMeijer schreef:

Grappig misverstand dit, mijn bericht was helemaal niet hier bedoeld maar goed, bedankt voor de tip, ben Sona Jobarteh gaan beluisteren en dat is een leuke ontdekking. Hoe vond je Juana Molina?

avatar van AdrieMeijer
Op het gevaar af dat de moderator ons bericht eruit knikkert vanwege volkomen off-topic: heel, heel bijzonder. Ik heb het veel gedraaid en ook wat filmpjes bekeken en daarna zakte mijn enthousiasme toch weer wat in. Niet omdat het niet goed was, maar omdat er zich zoveel moois aandient iedere dag maar weer dat ik toch weer verder ben gaan neuzen. Maar Juana Molina is echt heel origineel en veelzijdig.