Brutal Truth - Need to Control (1994)

Label: Earache

1. Collapse (5:02)
  2. Black door Mine (1:41)
  3. Turn Face (1:29)
  4. Godplayer (4:06)
  5. I See Red (2:49)
  6. Ironlung (4:22)
  7. Bite the Hand (2:07)
  8. Ordinary Madness (5:04)
  9. Media Blitz (0:56)
  10. Judgement (2:34)
  11. Brain Trust (2:43)
  12. Choice of a New Generation (1:59)
  13. Mainliner (2:19)
  14. Displacement (4:15)
  15. Crawlspace (1:35)
lambf
Helaas haalt deze niet het niveau van Bruthal Truth's 1e album. 4,5*

avatar van essence
Een beetje een wisselvallig album: het ene moment geniaal, het andere moment suf en voorgekauwd. Maar de kwaliteit haalt momenteel wel de bovenhand.

avatar van Don Cappuccino
Negen stemmen is schrikbarend weinig voor deze vooruitstrevende grindcoreplaat van Brutal Truth. Vaak wordt Extreme Conditions... als het hoogtepunt in de discografie gezien, ik ben meer fan van de opvolger. Het debuut heeft wat meer een deathmetalsound, Need to Control is grilliger en bevat meer hortende en stotende punk/hardcorepassages.

De aanstichter daarvan is waarschijnlijk Richard Hoak die hier zijn debuut bij Brutal Truth maakt. Zijn drumstijl is chaotisch en onvoorspelbaar met een timing die vaak net voor of achter de tel ligt. Een van de redenen dat Choice of a New Generation hierdoor als een mokerslag klinkt. De plaat opent fenomenaal met het sludgy Collapse, maar er is meer experiment. Het gitaarwerk is veelzijdiger en stemmiger op de track I See Red en de digeridoo op Godplayer is een meesterlijke toevoeging. Ook worden er een aantal noisetracks op de luisteraar afgevuurd. De combinatie van al deze elementen maakt Need to Control nog steeds een zeer interessante plaat. Dit is de blauwdruk voor bands als Full of Hell.