Amon Tobin - Taxidermia (2008)

Braziliƫ
Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Run Part! (0:47)
  2. Blood, Sweat and More Blood (1:07)
  3. Taxidermia (3:03)
  4. Run (3:50)
  5. Bath Scene (Here Comes the Moon Man) (4:20)
  6. Rural Soldiers (1:49)
  7. Introducing the Son (1:05)
  8. Factory Training (0:47)
  9. Taxidermia [Magpie Mix] (4:30)
Dat ik geen kenner van het genre ben is bekend, dat de hoes nogal opvallend te noemen valt...... tja........
Maar hoe dan ook kon ik toch wel wat met deze EP: het boeide me allemaal best wel en alhoewel ik al eens eerder werd geattendeerd op het werk van de man (dat was nog voor mijn musicmeter-tijd) heb ik er verder niet zo veel meer mee gedaan. Misschien toch maar eens tijd om me aan een volwaardig album te wagen dan.
Overigens ken ik de film niet.

avatar van Nakur
Dit is toch een Score en geen EP?

avatar van BoordAppel
Waarom komt dit ook nu pas uit? De film is al twee jaar oud.

Nakur schreef:
Dit is toch een Score en geen EP?

EP: staat zelfs op de hoes (maar je kunt het natuurlijk ook als soundtrack zien ).

Op de website: Amon Tobin's soundtrack for the critically acclaimed movie 'Taxidermia'. The score takes an old school approach to music for cinema with recurring themes set in various contexts guided by the narrative. a musical depiction of some truly bizarre imagery, this ep includes previously unreleased full length versions of music from the film alongside short pieces made for specific scenes. As a bonus we included the epic 'here comes the moon man' heard here in it's original context. The music for 'Taxidermia' was written during the making of 'Foley Room' and shares elements from the albums lovingly crafted source material.

Download includes your choice of WAV or high quality MP3, jpg's of artwork and a text file.

tuktak
hmm alleen mp3s...dat is jammer, de stukjes die ik al heb gehoord klinken veelbelovend. wil hier nog wel aan zien te komen als amon tobin fanaat dus.

tuktak
eigenlijk is dit gewoon een ep met 4 tracks waarvan 1 remix. taxidermia, run, bath scene, taxidermia remix.
de andere skits zijn daarmee niet meteen niet de moeite waard, maar ze zijn duideljk gemaakt voor de film, en zijn kwa opbouw en structuur niet echt de moeite waard. wel hele mooie geluiden en goede sfeer die er in de stukjes zit, maar omdat het zo kort blijft, kom je er niet echt in. run is een leuke drum n bass achtige track geworden, met een niet heel complexe beatstructuur, maar ondanks dat toch erg lekker, zou het nog goed doen op de dansvloer ook denk ik. net als taxidermia remix, dat toch wel weer een echte lekkere amon tobin track is geworden. uiteindelijk een goede zaak dat dit toch nog uit is gebracht, en geeft wel een aardig beeld van wat amon tobin allemaal kan. veelzijdigheid is hem iig niet vreemd.

avatar van YoG
YoG
Bath Scene is een aardig nummer.. de rest is te vergelijken met het recentere werk van Amon.. wenig jazzy en veel overspannen beats en snaarinstrumenten
Het krijgt allemaal steeds meer een venijnig karakter.. de lol is er een beetje vanaf. Misschien moet ie eens weer voor een tijdje terug naar Brazilie, weer wat frisse inspiratie op doen. Bricolage bijv. klinkt allemaal een stuk luchtiger, jazzy en met veel meer melodie. Juist die combo maakt het zo bijzonder.
Dit is weer zo'n grijs klinkend album, zoals de meeste die hij recentelijk heeft uitgebracht. ..wel wat beter dan de twee/drie uitgaves hiervoor.. wat luchtiger namelijk

Als je Foley Room wat vind dan moet je zeker dit eens proberen

avatar van Leonard91
Bath Scene is best aardig, de rest is erg geschikt voor een film, maar niet echt als op zichzelf staande muziek. Het zijn allemaal leuke geluiden, alleen echte tracks zijn het niet. Jammer, geef mij ook maar Bricolage.

Een hoop mensen hier die verlangen naar het oude Amon Tobin geluid. Jammer, want wat hij tegenwoordig maakt zit ook behoorlijk goed in elkaar.

Deze EP is ook weer be-hoor-lijk goed. Jammer inderdaad van de lengte, maar daar doe je weinig aan. Zoals tuktak al zei draait het album eigenlijk om 4 'echte' nummers. Maar dat zijn dan wel meteen héle goede nummers. Run, Bath Scene en Taxidermia (Magpie Mix) zijn gewoonweg pareltjes zoals we ze van Amon gewend zijn. Bath Scene is daarbij heel emotioneel en erg meeslepend en doet herinneren aan oudere albums van onze Braziliaan, waar de andere twee nummers de drum 'n' bass kant op gaan. Niet ieders pakkie an blijkbaar, maar ik kan het altijd goed waarderen.

Ondanks dat de stijl van deze man aan veel veranderingen onderhevig is geweest kan je toch vaak meteen horen dat het een Amon Tobin nummer is en niets anders. En juist die speciale sound weet ik nu al jaren te waarderen als goud.