Cappadonna - The Cappatilize Project (2008)

Label: Park Hill

met Born Divine en The Better Lifers

15. Holdin'

met Lounge Lo

avatar van Rhythm & Poetry
Wat een foute cover, weet niet of ik dit werk wel wil checken. Gastartiesten zeggen mij niet zoveel.

Die kop die hij trekt

avatar van Rhythm & Poetry
Ook Cappadonna heeft zijn beste tijd gehad. Het begin van het album is nog redelijk en weet mijn interesse te houden. Er zitten af en toe schreeuwerige tracks tussen en dat begint mij dan wel weer te irriteren. Qua beats vind ik het ook niet geweldig erg veel magere producties. Holdin' vind ik een goede productie hebben en het is ook wel een goede track

avatar van thomzi50
Paar geweldige nummers zoals The Anointing en Dream, en een paar werkelijk verschrikkelijke kutnummers zoals Wanted en One Night Love Affair. Jammer, het album heeft echt tracks met veel potentie en hoge kwaliteit.

avatar van thomzi50
The Cappatilize Project is het eerste album van Cappadonna dat helemaal zonder hulp van ook maar iemand van de Wu-Tang tot stand is gekomen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dat is te horen. Hoewel Cappadonna op dit vierde soloalbum vaak hongerig klinkt, blijkt hij over weinig zelfkennis te beschikken. Voorheen waren er RZA en consorten om Cappa te waarschuwen wanneer het mis ging, maar hier lijkt niemand hem tegen te houden in zijn pogingen een veelzijdig werk af te leveren. Het gevolg is een onevenwichtige plaat, die inzakt op de momenten dat er geëxperimenteerd of gevarieerd wordt.

Het album begint echter redelijk sober, met rechttoe rechtaan hiphoptracks van een gretige MC. Cappadonna lijkt er echt zin in te hebben op opener Cap's Back Again, waarop hij de luisteraar bij de lurven grijpt en er geen twijfel over laat bestaan dat men rekening met hem moet houden. Hierna volgen al snel twee hoogtepunten (The Anointing en Don't Turn Around), waar een iets meer ingetogen Cappadonna te horen is. Fijn, want de gevoelige strijkers, het meeslepende ritme en de vrouwensamples uit deze nummers lenen zich daar uitstekend voor. Op Don't Turn Around laat Cap bovendien zijn serieuze kant zien door openhartig te spreken over zijn moeilijke verleden. Maar, zoals ontiegelijk veel rappers dat tegenwoordig doen, eindigt hij met de opmerking dat hij het allemaal goed doorstaan heeft en dat de ervaringen hem de man hebben gemaakt die hij momenteel is.

Ondanks deze wat afgezaagde thematiek maakt Cappadonna een overtuigende indruk door zijn hongerige manier van rappen en agressieve stemgeluid. Meer dan een aardige instrumentatie en niet al te saaie teksten heeft de man dus eigenlijk niet nodig om sterke tracks te maken. Erg spijtig is het daarom om te horen dat er na het goede begin van het album in rap tempo een terugval plaatsvindt. Het lijkt alsof Cappadonna geen genoegen neemt met zijn eigen kwaliteiten en wanhopig op zoek gaat naar een breder geluid.

Een dappere poging, die helaas enkel en alleen resulteert in vruchteloze experimenten. Get Paper probeert een zomers, haast Caribisch sfeertje te scheppen en lijkt daarmee bedoeld om de hitlijsten te bereiken; helaas, het nummer klinkt in plaats van ontspannen vooral flets en ongeïnspireerd (“Somethimes I feel like the whole world was built around me//I use to sell crack until this music shit found me”). Vervolgens komt er een wanstaltig slap r&b-nummer, met een belabberde Q-Dini-productie, een standaardtekst over het vrouwelijk schoon, en een vrij verschrikkelijk gezongen refrein met een dito tekst (“I just wanna lay with you tonight, I wanna be with you”). Veel erger kan het eigenlijk niet.

Dit is vooral zo jammer omdat The Cappatilize Project weldegelijk goede momenten telt en dus niet een album is dat zo rechtstreeks achterin de cd-kast kan komen te staan. Alleen zijn er simpelweg te veel mislukte pogingen tot variatie om van een geslaagd album te spreken. Na de inzinking lijkt Cappadonna zich volledig te herpakken met Dream, dat, ondanks dat de sample van Martin Luther Kings befaamde speech misschien niet al te origineel is, een sound weet te creëren die tegelijkertijd weemoedig en ontspannen is. Naast een scherpe Cappadonna horen we hier ook een verfijnd en rustig fluitje van producer Solo. Wat een kracht en ingetogenheid ineengebundeld: het hoogtepunt van The Cappatilize Project.

Alsof Cappadonna een spelletje met de luisteraar speelt en na elk goed moment een zwak nummer de revue wil laten passeren (en vice versa), komt niet lang hierna het afgrijselijke Wanted, een soort reggae/dancehall-nummer met een door de Jamaicaanse KMC gezongen (of beter: geschreeuwd) refrein. Degene die, toen Cappadonna zijn intrede in de Wu-Tang maakte, had voorspeld dat hij zich ooit tot dit soort onzin zou laten verleiden, was toentertijd waarschijnlijk voor gek verklaard.

Maar Cappadonna doet het echt. Met verder een legio aan onbekende en vooral barslechte gastrappers, en nog een topnummer in de vorm van Holdin' doet hij de opbouw van het eerste deel van The Cappatilize Project op de rest van de cd eer aan. Sterke en krachtige tracks die worden afgewisseld met ongelofelijk diepe dalen, met daartussenin wat solide maar gezichtsloze hiphop, dat is de omschrijving van The Cappitalize Project, dat overigens niet in fysieke vorm maar alleen via internet verkrijgbaar is. Dat lijkt geen verkeerde keuze, want het is typisch een album waarbij je ineens blij bent met alle technische ontwikkelingen van deze eeuw: onmiddellijk die paar toppers op je iPod zetten en de rest van het album snel weggooien en voor altijd vergeten.

Bron: Hiphopleeft

avatar van MJ_DA_MAN
Dit is toch geen regulier album?

Geloof het wel?