J.J. Cale - Closer to You (1994)

Rock / Roots
Label: Virgin

1. Long Way Home (2:56)
  2. Sho-Biz Blues (3:46)
  3. Slower Baby (5:06)
  4. Devil's Nurse (3:50)
  5. Like You Used To (3:06)
  6. Borrowed Time (4:17)
  7. Rose in the Garden (3:05)
  8. Brown Dirt (3:32)
  9. Hard Love (4:25)
  10. Ain't Love Funny (2:50)
  11. Closer to You (2:52)
  12. Steve's Song (4:02)
avatar van Maestro B
Naais CDken

avatar van Chungking
Like you used to behoort tot zijn beste nummers ooit (maar dat zijn er veel natuurlijk )

Het album uit 1994 dat de aanleiding vormde voor zijn Europese tour in datzelfde jaar, waarbij hij ook Nederland aandeed met een concert in het Congresgebouw in Den Haag. Als rasfan moest ik daar natuurlijk wel heen. Concert viel tegen: het leek een verplicht nummer voor hem, en het klonk daarom allemaal nogal ongeïnspireerd. Maar JJ houdt volgens mij sowieso niet van optreden. Ik vind de muziek op de livefilmpjes op YouTube over het algemeen ook stukken minder geïnspireerd klinken dan de studio-albums.
In elk geval: Closer to You was de langverwachte opvolger van #10, en stelde niet teleur. Niet het beste album van Cale, maar toch met pareltjes als Slower Baby, Devil's Nurse en het titelnummer.

avatar van FrodoK
Maar het was wel eens heel erg leuk de goede man eens live te zien! Ik begreep dat het jaaaaaaren geleden was dat hij NL eens aan deed?

Stijn_Slayer
Daarvoor is hij toch alleen in 1976 in Europa geweest? Er gaan geruchten over vliegangst, maar volgens mij is 't nooit helemaal duidelijk geworden waarom hij hier nooit is.

Stijn_Slayer
'Hard Love' is live en het verschil in geluid met de studionummers is eigenlijk te groot. 'Closer to You' heeft een raar effect op de stem. Cale speelde graag met moderne en digitale snufjes, maar ik vind het nooit bij zijn muziek passen. Verder een typische, bovengemiddelde Cale plaat. 'Steve's Song' swingt de pan uit.

avatar van Chungking
Stijn_Slayer schreef:

Ja toch raar, want het lijkt idd toch vrij duidelijk dat die 'koudere', meer klinische sound en/of andere digitale opsmuk niet echt goed bij zijn werk past.Toch vreemd dat er zo af en toe wat productiemissers in zijn oevre zitten (8 en 10 zijn het dankbaarste voorbeeld, maar ook bij Realy en Guitar Man heb ik dat gevoel).

Bij dit album valt het goed mee, maar na recente herbeluistering heb ik daardoor het toch nog met een halfje verlaagt - hoewel het vroeger bij mij altijd heel hoog aangeschreven stond bij mij als een van zijn verborgen pareltjes.
Het songmateriaal blijft hier echt wel op hoge kwaliteit, zo vind ik Hard Love echt wel een supernummer.

avatar van goldendream
Dit album vind ik toch wel tot zijn betere behoren, alhoewel het eigenlijk gewoon in het rijtje past. 'Closer to You' staat op de verzamelaar 'Anyway the Wind Blows', maar door die stemvervorming past het daar niet. 'Rose in the Garden' en 'Ain't Love Funny' horen volgens mij eerder op zijn ultieme verzamelaar. Beide nummers klinken zoals ik hem het liefst hoor.
3,5 sterren

avatar van Robje1968
Tot en met album "No. 8" kan ik de albums van
J J Cale goed waarderen. Daarna lijkt het of de automatische piloot erop gaat.

Dit album vind ik matig. Het komt niet echt binnen en klinkt wat kil.
Voor mij niet meer dan een drie voor dit album.