John Coltrane - Blue Train (2008)

1 stem

Jazz
Label: Membran

1. On It (9:05)
  2. Polka Dots and Moonbeams (8:40)
  3. Weeja (11:10)
  4. Avalon (9:41)
  5. Tenor Madness (12:19)
  6. Tenor Conclave (8:21)
  7. Bob's Boys (11:05)
  8. Just You, Just Me (9:30)
  9. How Deep Is the Ocean? (15:27)
  10. Soultrane (5:24)
  11. Gnid (5:09)
  12. Mating Call (5:36)
  13. On a Misty Night (6:22)
  14. Romas (6:52)
  28. Dakar (7:10)
  29. Velvet Scene (4:43)
  30. Potpourri (6:37)
  31. Don't Explain (6:58)
  32. Falling in Love with Love (11:39)
  33. J.M.'S Dream Doll (8:41)
  34. Chronic Blues (8:14)
  35. Bakai (8:43)
  36. While My Lady Sleeps (4:43)
  37. Time Was (7:29)
  38. Slowtrane (7:19)
  39. I Hear a Rhapsody (5:59)
  40. Violets for Your Furs (6:17)
  41. Trane's Slo Blues (6:02)
  42. Like Someone in Love (4:58)
  43. I Love You (5:31)
  44. Monk's Mood (7:52)
  45. Trinkle, Tinkle (6:41)
  46. Nutty (6:35)
  47. Blue Train (10:42)
  48. Moment's Notice (9:10)
  49. Locomotion (7:14)
  50. I'm Old Fashioned (7:58)
  51. Lazy Bird (7:06)
  52. Dealin' [Take 1] (10:02)
  53. Things Ain't What They Used to Be (8:25)
  54. Wheelin' [Take 1] (10:26)
  55. Robbin's Nest (15:34)
  56. Dealin' [Take 2] (10:18)
  57. Wheelin' [Take 2] (11:23)
  58. Slow Dance (5:26)
  59. Soft Lights and Sweet Music (4:39)
  60. Traneing In (12:34)
  61. You Leave Me Breathless (7:23)
  62. Bass Blues (7:45)
  63. Woody'n You (6:50)
  64. I Got It Bad (And That Ain't Good) (6:16)
  65. They Can't Take That Away from Me (10:26)
  66. Our Delight (6:18)
  67. Monk's Mood (7:52)
  68. Evidence (4:42)
  69. Crepuscule with Nellie (4:27)
  70. Nutty (5:04)
  71. Epistrophy (4:31)
  72. Bye-Ya (6:15)
  73. Sweet and Lovely (9:35)
  74. Blue Monk (6:31)
  75. Epistrophy (Incomplete) (2:21)
avatar van wouter8
Wat een verzamelaar!! Misschien helpt het feit dat ik hem voor 10 euro vond wel mee, aan hoe geweldig ik hem wel niet vind, maar dat kan me nu even niets schelen . Dit is het enige wat ik van Coltrane in huis heb, maar ik denk dat ik niet gauw meer iets van hem aan zal schaffen (misschien 'A Love Supreme' nog, die staat hier helemaal niet op). Hier staat het complete album 'Blue Train' van hem op, aangevuld (of ja, aangevuld...) met nog 9 uur aan andere nummers van hem.

Compleet zal hij niet zijn, en er zullen beslist dingen missen (zoals 'A Love Supreme') maar wát een hebbedingetje!!

een verzamelaar met 10 uur Coltrane, zónder My Favorite Things? En waarom heeft t dezelfde naam als een regulier album?

avatar van blabla
Zakkenvullen?

avatar van kaztor
Ik weet nooit wat ik van dit soort jazz-verzamelaars moet denken... Dan zie ik complete albums erop staan... '..maar zal er misschien een nummer missen?' denk ik dan altijd meteen. Ik heb hierbij altijd het gevoel met een heerlijk gevoel de winkel uit te stappen om vervolgens thuis me genaaid te voelen. Een 10-cd box voor €10,- inclusief bv. Blue Train die op zichzelf in de winkel zo'n €7,50 is? Brrrr...

Heemskerktollie
Dit soort rotzooi mag dan goedkoop zijn, maar het nogsteeds geen waar voor je geld. Geldwolven zijn het. De boxen zijn nooit mooi uitgerust. Gewoon wat in elkaargeflanst. Geef mij maar "Blue Train" voor 7 euro dan. Dit soort sets worden niet door jazz-liefhebbers in elkaar gezet. Het bevat dan ook alleen werk voor prestige.

avatar van Pruimpit
'Blue Train' is voor Blue Note opgenomen (volgens mij de enige plaat die Coltrane bij leven voor BN heeft gemaakt). Je mist hier in ieder geval wel al het werk dat hij met het Classic Quartet voor Atlantic en Impulse! heeft opgenomen, terwijl dat m.i. toch wel zijn meest interessante opnames zijn.

Voor een tientje ziet deze box er toch niet zo verkeerd uit (tenzij de geluidskwaliteit echt ondermaats is), al zal ik hem zelf niet snel aanschaffen omdat ik ook liever de originele albums in originele packaging heb.

Heemskerktollie
idem. Maar zijn werk voor Prestige is sowieso niet heel bijzonder.

Heemskerktollie
Kijk daar is de hyperconsument weer. Kijkt niet naar wat ie koopt maar alleen naar wat het kost.

Stijn_Slayer
Wat een onzin. Waar bemoei je je eigenlijk mee? Ik vraag gewoon waar ik dit kan kopen, ik vraag niet om verder commentaar van een of andere negativist.

Blue Train zit hier in, dat vind ik een sterk album. De rest zie ik als bonus.

Als een wat beschaafdere persoon antwoord zou willen geven op mijn vraag is mijn dank groot.

avatar van platedraaier
bol.com

free record

[edit] Ik zie net dat deze net even anders zijn.
Iets meer dan 10 euro
En waarschijnlijk V&D of Mediamarkt ook wel. V&D heeft vaak van dit soort rechteloze uitgaven staan voor weinig geld.

Stijn_Slayer
Cool, dankjewel voor het opzoeken.

Heemskerktollie
Ik ben inderdaad zeer onbeschaafd. Kom op zeg, beetje krtitiek kun je toch wel hebben? Waar ik me mee bemoei? Dit is een digitale open ruimte waarin iedereen zijn woordje mag doen. Dank u.

Dit soort boxen zijn gewoon gemaakt puur om geld te verdienen. Er worden geen rechten of niets betaald waardoor de labels niets verdienen. Terwijl jazz labels het geld hard nodig hebben! Ik vind het gewoon gebrek aan respect voor deze artiest die zoveel kwaliteit aflevert.

Waar kun je deze halen dan? 10 euro is spotgoedkoop.

Ik heb hem bij Van Leest gehaald.

Heemskerktollie schreef:

Het ging me meer om de manier waarop je het zei. Alsof ik dan meteen geen liefhebber ben en alleen maar goedkope muziek koop. Nu heb je je mening verduidelijkt en ondersteund met een argument, en is er wat mij betreft 'no hard feelings'.

Stijn_Slayer schreef:
Alsof ik dan meteen geen liefhebber ben en alleen maar goedkope muziek koop..

klopt. ik ken geen enkele coltrane liefhebber die deze box meer dan een blik waardig acht.

voor hetzelfde geld heb je een geweldig regulier album.

voordat je nu weer zwaar verbolgen de aanval inzet even een moment van zelfreflectie....

ik dank u

Father McKenzie
Ik heb even de discussie gevolgd en ik steun in deze Stijn_Slayer, want die opmerking van Heemskerktollie was redelijk misplaatst.
Voor zover ik Stijn wat ken en volg is hij een zeer kritische ernstige muziekliefhebber en gen "hyperconsument" of zo.....

en de inhoud?

boeit je dat nog?

zo lijkt het namelijk of je alleen de verhouding speelduur/prijs van belang acht.

verder ken ik je niet persoonlijk, dus ik moet het doen met de info die je hier neerzet.

(zo duidelijk?...voor een ieder die zich weer direct op z'n hytpergevoelige muzikale teentjes getrapt voelt )

Stijn_Slayer
Zoals ik al zei vind ik Blue Train een sterk album. Naast A Love Supreme is dat het enige album dat ik van John Coltrane ken. Blue Train + 9 uur extra aan muziek lijkt me daarom een mooie introductie.

Ik lees in het bericht van wouter8 (die de box ook daadwerkelijk heeft) niets over slechte geluidskwaliteit. Ik kan 'm anders ook altijd eerst beluisteren in de winkel.

Ik heb niet zulke lange teentjes, ik vind het alleen niet horen om iemand te vertellen wat hij wel en niet mag kopen. En om iemand dan maar als 'hyperconsument' af te schilderen vind ik stijlloos. Dat is wat anders dan 'vrijheid van meningsuiting'. Als het me enkel om de prijs te doen was zou ik alles wel downloaden. Misschien bedoelde Heemskerktollie het allemaal niet zo kwaad, maar ik vond het in ieder geval geen erg aardige opmerking.

Nu hij zijn mening verduidelijkt heeft (rechten, respect voor de artiest) kan ik hem begrijpen. Het punt is dat John Coltrane een groot oeuvre heeft en zo'n set dan erg fijn is om als 'instapper' te gebruiken. Van daaruit kan ik altijd nog verder zoeken, ik vind dat geen misdaad.

pretfrit
maar je moet toch toegeven dat je opmerking nu niet echt een diepgaande muzikale intresse ten aanzien van deze artiest tentoonspreid.

Zo (logisch) beredeneert kun je de opmerking van heemskerktollie ook snappen.

Je kunt dan niet anders dan toegeven dat jouw overdreven verbolgen reactie voortkomt uit een "gevoelig teentje"

Overigens, als je niet wilt snappen moet je maar voelen. dus koop deze set en wellicht zul je dan begrijpen wat verschillende personen al duidelijk hebben willen maken nml: (en daar komt hij weer) dat dit een inferieure set is met rechtenvrij materiaal uit de tijd dat Coltrane nog lang niet was waar hij uiteindelijk zo beroemd/geliefd om is geworden.

overigens is er niemand die zegt wat je wel en niet mag kopen en naar jouw opmerking is het niet meer als logisch dat een men denkt dat jij een hyperconsument bent ("waar kun je deze halen 10 euro is spotgoedkoop") kom op Stijn...wat denk je nu echt?

Dus ik vind je uitleg wederom van weinig zelfreflectie getuigen en overdreven verbolgen.

(maar eerlijk, het zal me eigenlijk een rotzorg zijn en sluit ik wederom af met )

avatar van wouter8
Ik heb inderdaad helemaal geen last van een eventuele slechte geluidskwaliteit. Maar ja, ik ben dan ook 'gezegend' met een minder dan gemiddeld gehoor .

Stijn_Slayer schreef:
Als er een betere set bestaat hoor ik dat natuurlijk ook graag.

John Coltrane - On Impulse (1994)

John Coltrane - The Classic Quartet (1998)

John Coltrane - The Heavyweight Champion (1995)

John Coltrane - The Impulse Story (2006)

John Coltrane - Gold (2006)

en nogmaals, luister vooral zijn reguliere albums die vormen een mooi tijdsdocument...belangrijk bij een artiest die zich zo sterk heeft ontwikkeld als Coltrane

Zo zie je maar. Nu doe ik nog moeite voor je ook en dat terwijl jij mijn opvoeding in twijffel trekt (mijn arme moedertje, ze draait zich om in haar graf )

Wat berichten verwijderd (waaronder per ongeluk 1 van Stijn waarvan gelukkig nog een stukje gequote is), punt was wel gemaakt inmiddels. Daar hoeven geen (impliciete) beledigingen aan toegevoegd te worden.

Als deze box om de een of andere reden een afrader is, kun je dat ook wel op een normale manier voor het voetlicht brengen.