Danny Elfman - Planet of the Apes (2001)

Score
Label: Sony Classical

1. Main Titles (3:50)
  2. Ape Suite #1 (3:53)
  3. Deep Space Launch (4:35)
  4. The Hunt (4:58)
  5. Branding the Herd (0:48)
  6. The Dirty Deed (2:28)
  7. Escape from Ape City / The Legend (5:58)
  8. Ape Suite #2 (2:42)
  9. Old Flames (2:10)
  10. Thade Goes Ape (2:37)
  11. Preparing for Battle (3:27)
  12. The Battle Begins (5:17)
  13. The Return (7:19)
  14. Main Title Deconstruction (4:22)
  15. Rule the Planet Remix (4:03)

met Paul Oakenfold

neo
Goldsmith scoorde de originele, Elfman de remake.Elfman's score berust leunt teveel op percussie en te weinig thematisch werk.Underscore is sterk vertegenwoordigd, geen probleem, maar hier werkt het niet op de beste manier.''The Hunt'''is percussief gezien wel zeer sterk, met een krachtige opbouw.''The Battle Begins'' is het hoogtepunt, wat een actietrack. Maar van rustpunten is haast geen spraken. Zijn ''truukje'' begint een beetje te vervelen.Alhoewel ik deze nu sinds 2001 niet meer heb geluisterd, wie weet dat het mij nu wel kan bekoren. 3.5 sterren

Inderdaad heeft de score hier en daar wel een thema, en die thema's vind ik erg lekker klinken (Ape Suite 2, bv, al vind ik de "gevoelige" thema's niets), maar de score moet het vooral hebben van de actie muziek en vooral de percussie. En daar vind ik hem goed in geslaagd! Lekker stevig tempo, liefst te beluisteren met een hoog volume. Vaak klinkt het nog leuk "aperig" ook nog.

Beetje jammer dat Elfman in de scores erna net zo ongevoelig blijft klinken met imho best een gelijkwaardige stijl (Red Dragon, Spider-Man), maar in deze score werkte het tenminste nog!

neo
Vreemd, ik vond Red Dragon juist de beste van de drie

avatar van dynamo d
Ik vind dit eigenlijk wel een koele score. Pittig tempo. Stevig orkest. Geen vrolijk deuntje te bekennen. Ik heb 'm op internet voor nog geen 1 euro gekocht. Prijs/kwaliteitsverhouding is meer dan uitstekend.

neo
Ben de score ook meer gaan waarderen. Vind het de meeste fijn Elfman score als het aankomt op ruwe actiemuziek.

Erg energieke score. Fantastische klanken en ritmisch tempo doorheen het hele uur. De score deed het ook fantastisch in de film. Zo heb ik Elfman het liefst, zou hij meer moeten doen.

Zeer donkere, krachtige score van Elfman. Trommels, bassen, aanzwellende violen: mooi op een grijze maandagmorgen.

Het boeit, maar het is niet echt boeiend.