Einstürzende Neubauten - Silence Is Sexy (2000)

Duitsland
Avant-Garde
Label: Mute

1. Sabrina (I Wish This Would Be Your Colour) (4:39)
  2. Silence Is Sexy (7:00)
  3. In Circles (2:31)
  4. Newtons Gravitaetlichkeit (2:01)
  5. Zampano (5:41)
  6. Heaven Is of Honey (3:55)
  7. Beauty (2:00)
  8. Die Befindlichkeit des Landes (5:44)
  9. Sonnenbarke (7:49)
  10. Musentango (2:14)
  11. Alles (Ein Stück im Alten Stil) (4:44)
  12. Redukt (10:17)
  13. Dingsaller (6:17)
  14. Total Eclipse of the Sun * (3:53)
  15. Pelikanol * (18:30)
  16. Anrufe in Abwesenheit * (4:15)
totale tijdsduur: 1:04:52 (1:31:30)
luisteraart
Op mijn versie van deze CD, die ik op het 20jaar jubileumfeestje van de Neubauten kocht (1 april 2000, Berlijn), staat in plaats van 'total eclips of the sun' het nummer 'Anrufe in Abwesenheit'.

Dat is maar een klein verschil, daar beide nummers op zich gemist kunnen worden, de sterkste songs op deze CD zijn namelijk:

Silence is Sexy
Newtons Gravitaetlichkeit
Zampano
Beauty
Die Befindlichkeit des Landes (het topnummer van deze CD!!)
Alles
Redukt

Verder is mijn versie een dubbelCD. Op de tweede CD staat één nummer, 'Pelikanol' (18.30 minuten), dat nog beter is dan alles op de eerste CD. Ruim een kwartier lang hypnotiserende melancholie met de als een mantra weerklinkende strofe "Nur zur Erinnerung, nur zur Erinnerung, Bittermandeln Marzipän, Pelikanol'.

Wie in de 30 of ouder is, zal zich misschien van de lagere school nog de potjes Pelikanol-lijm herinneren, die inderdaad naar marsepein rook.

bm.silverlake
ik weet alleen nog een superstrenge juf van de kneuterschool, altijd de armpjes over elkaar en luisteren maar.
Zelfs vor die tijd een ouwe onbuigzame tang.

Ben niet de enige die er een trauma aan overhield.

`t Album is meer dan prachtig.

avatar van SirNoodle
luisteraart, ik ben niet altijd akkoord met je favoriete songkeuzes, maar je beschrijvingen van de cd's zijn altijd de nagel op de kop...

pelikanol, gewoon al door je beschrijving heb ik het terug opgezet terwijl ik dit zit te schrijven.

luisteraart
SirNoodle schreef:

Ik ben het zelf ook niet altijd met mijn favoriete songkeuzes eens hoor! Het wisselt in de tijd, en met de stemmingen. Er zijn slechts hele enkele songs die ik niet aangenaam vind.

Leuk weer iemand te lezen die ook het werk van de Neubauten kan waarderen!

De laatste weken is voor mij "Sabrina" van deze CD weer top, naast het eeuwig mooie Befindlichkeit des Landes natuurlijk!

avatar van SirNoodle
die wisselende songkeuzes: heb ik ook heel frequent, en zeker bij Einstuerzende Neubauten.

dit is 1 van die groepen die ik echt actief aanraadt aan vrienden, omdat de drempel blijkbaar toch hoog blijft voor een pak mensen.

De muziek en alles errond heeft toch echt een speciaal plaatsje in mijn leven... ik speel bijvoorbeeld nu nog altijd met een neubauten-shirt onder mijn voetbaltruitje, als extra kracht, en vroeger tijdens mijn examens had ik ook altijd wel zo'n t-shirt aan.

avatar van Wickerman
Erg bekend met de Einstürzende Neubauten ben ik nog niet. Vorige week ben ik pas ingestapt, maar ik met zeggen dat deze plaat met de nummers, Newtons Gravitaetlichkeit en Zampano erg goed klinken.

avatar van Wickerman
Nadat ik de band leerde kennen liet ik dit album toch wat links liggen. De laatste paar weken leer ik het album beter kennen en ik moet bekennen dat er meer pareltjes opstaan dan ik aanvankelijk dacht. Sabrina, Die Befindlichkeit des Landes, Alles en Dingsaller zijn stuk voor stuk nummers om voor uit bed te komen.

avatar van Sater
Musentango vind ik het beste nummer. Niet zeker, maar wellicht.

avatar van Tupelo
Zoals de titel al een beetje verraadt is dit een relatief rustige Neubautenplaat, Ook de uptempo nummers zijn tamelijk relaxed, en de voor Neubauten zo typerende uitbarstingen zijn hier bijna niet te vinden (met Redukt als uitzondering). Zo is Silence Is Sexy een prettige, toegankelijke plaat, met mooie momenten, maar niet met het intense dat veel eerdere albums kenmerkt. Het album blijft braaf binnen reeds eerder verkende paden, en om die reden vind ik het niet tot hun beste werk behoren, en kom ik niet verder dan 3,5.

kleine man
Had ik dus nooit gedacht, maar het hauntende Pelikanol hebben ze dus ook gewoon live gespeeld. Heel graag had ik dit willen meemaken.

Pelikanol