C-Murder - Screamin' 4 Vengeance (2008)

Label: Asylum

1. Intro (1:52)
  2. I Represent (4:05)
  3. Wtru (Skit) (0:27)

met Tangela

4. Be Fresh (4:27)

met Detroit

5. Posted on tha Block [Remix] (5:09)

met Krayzie Bone, Papoose en Mia X

6. Mihita (4:34)

met Mia X

7. Gangstafied Lyrics (5:05)
  8. Streets Keep Callin' (4:16)

met H. Double

9. My Set (5:32)
  10. Beastmode (4:38)

met Verse, J. Lyric en Sincere Sosa

11. Cuttboyz Anthem (4:56)

met Cutt Boyz en Chieffa

12. Freeze (Ice Man) (3:35)

met Max Minelli

13. Down South (4:42)

met Slim Thug en C-Loc

14. Murdaman Dance (4:43)
avatar van De_Repper
is gelekt
ng niemand die hem een luisterbeurt heeft gegeven?

avatar van thomzi50
Nee, maar hier kijk ik wel al heel lang naar uit

avatar van thomzi50
Helaas, veel stelde het niet voor..

Er was een tijd dat C-Murder behoorde tot de zwaargewichten uit de zuidelijke hiphopscene. Hij was misschien geen echte ster, maar deed toch aardig mee. Zo boekte hij samen met zijn broers Master P en Silkk The Shocker als TRU commerciële successen, en ging zijn debuutplaat Life Or Death (1998) platina.

Maar de tijden zijn veranderd. Terwijl Master P al jaren vergeefs probeert de successen van zijn oude label No Limit te evenaren, is C-Murder voor zichzelf begonnen: TRU Records is de naam van zijn bedrijf. Hier verschenen een paar albums van C-Murder, die zowel muzikaal als commercieel gezien vrij weinig voorstelden. Het kon nog erger, bleek toen C-Murder een krappe vier jaar geleden achter slot en grendel werd gezet wegens moord met voorbedachten rade.

Deze uitspraak is echter later ongeldig verklaard. Momenteel heeft C-Murder huisarrest en kan hij dus weer normaal muziek maken, want dat ging de laatste jaren achter de tralies natuurlijk niet meer. Dat weerhield hem er overigens niet van om een album op te nemen, maar op zijn vorige plaat The TRUest Shit I Ever Said.. liet de opnamekwaliteit dan ook te wensen over.

Het pijnlijke is dat Screamin’ 4 Vengeance, dat eigenlijk eind 2007 al in de schappen zou liggen maar om onduidelijke redenen nu pas uitkomt, in ieder opzicht minder is dan haar voorganger – ondanks het verbeterde geluid. Waar C-Murder op zijn vorige album een rauwe en ogenschijnlijk realistische weergave van het gevangenisleven wist te geven, vervalt hij op dit album steevast in de stokoude gangsterclichés. Op opener I Represent vertelt hij: “I’m straight street, ain’t nuthin’ fake about me.” Wat moet je er als recensent over zeggen, aangezien elke seconde die er aan besteed wordt er waarschijnlijk een meer is dan C-Murder heeft gedaan?

Eigenlijk verdient geen enkele tekst van Screamin’ 4 Vengeance het niet nader toegelicht te worden. Het spreekt allemaal nogal voor zich: C-Murder heeft het moeilijk, maar is nog steeds stoer, en vooral nog steeds TRU. De titels (Cuttboyz Anthem, Be Fresh, Gangstafied Lyrics) spreken bij vrijwel elk nummer boekdelen over de beperkte inhoud.

Gelukkig heeft de man uit New Orleans zijn rapstijl wel mee, want die is onveranderd overtuigend. Met zijn zware stem geeft C-Murder een net niet overdreven maar wel nadrukkelijke kracht mee aan zijn woorden; extra jammer wordt het dan dat deze zo weinig betekenis hebben.

Instrumentaal is Screamin’ 4 Vengeance iets ertussen in: het is niet zo slecht als de inhoud, maar zorgt toch voor een stuk minder tevredenheid dan de raps. Het zijn telkens prominente, weinig subtiele en dreigende beats, die worden gekenmerkt door kletterende drums, dikke bassen en drukke strijkers. Tot de betere behoren het pompende Gangstafied Lyrics, het sinistere Murdaman Dance en het typische dirty south-nummer Posted On Tha Block (Remix). Gek is overigens dat van dat laatste nummer de remix op de plaat is beland, terwijl de gewone versie van het nummer eerder dit jaar verscheen en over het algemeen positief werd ontvangen. Nog raarder is dat One False Move niet op de plaat staat: deze straatsingle had, vooral door het pakkende refrein van Akon, de potentie om een aardige hit te worden.

Dat is iets dat C-Murder tussen alle rechtzaken door best kan gebruiken. Want de man is al tijden geen commercieel succesnummer meer. Niks wijst er op dat Screamin’ 4 Vengeance daar verandering in zal brengen. Het is niet pakkend genoeg voor de commerciële fans, niet overtuigend genoeg voor de oude No Limit-soldaten en niet hoogstaand genoeg voor de andere luisteraars. Het enige fijne aan C-Murder is zijn stemgeluid, wat hij altijd in zijn voordeel kan gebruiken. Hoeveel miljoenen hij ook zal verkopen, de grimmigste straatverhalen klinken uit zijn mond nog steeds plausibel. Dit gegeven weet C-Murder helaas minimaal uit te buiten, want Screamin’ 4 Vengeance is, zelfs als je in acht neemt dat hij continu in de rechtbank moet verschijnen en dus weinig tijd heeft voor het maken van muziek, een flinke teleurstelling. Je gaat als luisteraar bijna denken dat het beter zou zijn als C-Murder wordt veroordeeld, want dan zou hij eindelijk weer eens een fijn album maken. Maar dat is allemaal zinloze fantasie. De tijden lijken voor C-Murder niet alleen veranderd, maar vooral voorbij.

Bron: Hiphopleeft

Relax
Die kerel lijkt wel op Eminem op dat hoesje.

avatar van thomzi50
Maar hij is overduidelijk zwart en heeft een compleet ander gezicht..

avatar van Shelter
Ik moet Relax gelijk geven hoor, lijkt erg veel op Eminem op die foto hahaha.
C-murder zelf ben ik nooit erg over te spreken, matig tot slecht.
2* voor een enkele lekkere productie