Dr. Dre Presents... The Aftermath (1996)

Hip-Hop / R&B
Label: Aftermath (II)

1. Dr. Dre - Aftermath (The Intro) (2:51)
  2. Group Therapy - East Coast-West Coast Killas (4:54)
  3. Mel-Man - Shittin' on the World (4:58)
  4. RBX - Blunt Time (4:24)
  5. Dr. Dre - Been There, Done That (5:11)
  6. Kim Summerson - Choices (4:46)
  7. Miscellaneous - As the World Keeps Turning (4:44)
  8. Hands-On - Got Me Open (4:20)
  9. King Tee - Str-8 Gone (4:34)
  10. Maurice Wilcher - Please (4:22)
  11. Jheryl Lockhart - Do 4 Love (3:24)
  12. RC - Sexy Dance (4:55)
  13. Who'z Who - No Second Chance (4:50)
  14. Sharief - L.A.W. (Lyrical Assault Weapon) (4:26)
  15. Nowl - Nationowl (4:07)
  16. RC - Fame (4:28)

met King Tee

Kos
Erg matig. En vooral saai.

Jordy (admin)
Ja veel te snel in elkaar gedraaid, geloof niet dat dit album destijds nou echt de interesse in z'n nieuwe label wist te wekken. Het duurde dan ook nog een paar jaar voor er eindelijk albums op Aftermath uitkwamen.

avatar van John Doe
Dit album is de 'Been there, Done that' houding van Dre naar gangsta rap.

Jordy (admin)
Nou ja "dit album"... maar daar heb je gelijk in, dat was destijds het grote nieuws rond die track, Dre die de gangsta-rap achter zich liet...

Niet echt goed gelukt

Ik verwachtte destijds ook wel een lancering van RBX, maar die is ook enigszins uitgebleven.

Ik vond 'm wel geinig, beetje psycho-achtig

Kos schreef:
Niet echt goed gelukt

Want? Ik heb 'm sindsdien geen overval meer horen plegen, geen moord meer horen begaan, en geen vrouw meer horen vermoorden (de lieverd).

Kos
Nou ja, 2001 is toch wel een beetje gangsterrapperig?

Laat ik het anders gooien op de Eminem/50 Cent producties

Kos schreef:
Nou ja, 2001 is toch wel een beetje gangsterrapperig?

Och, het zal bij elkaar allemaal heus wel een paar jaar cel opleveren, maar grotendeels gaat 2001 in tracks als The Watcher toch over het feit dat hij wat ouder is, en z'n wilde dagen wel achter 'm liggen

Just remember that you're fucking with a familyman
I've got a lot more to lose than you, remember that
When you come and try to fill these shoes

Eminem is in de verste verte geen gangsterrapper, maar 50 Cent misschien wel, ben ik verder niet zo bekend meer. Dre zelf in ieder geval niet meer.

Oke, zit wat in.

avatar van thomzi50
Een gigantische mislukking, met 2 goede tracks. Die zijn dan wel bijzonder lekker "east coast west coast killers" en "been there done that". De rest is tamelijk bagger. 2*

eazyfan
vind ik wel een leuk album met een paar leuke tracks als:
East Coast-West Coast Killas,Sh**tin' on the World,Been There, Done That,STR-8 Gone,... de rest was ook nog goed maar toch een wat laag niveau voor Dre vond ik nog net goed

Ik heb dit album nooit gehoord...is het de moeite waard om te luistere of denk je laat maar?

avatar van thomzi50
Laat maar, behalve deze twee nummers:
Group Therapy - East Coast-West Coast Killas
Dr. Dre - Been There, Done That

Mezelf
De producties hierop zijn gewoon prachtig, ook de R&B nummers, jammer dat ze verneukt worden door (veel) tweederangs-artiesten. Enige gasten hierop die een track kunnen "dragen" in hun eentje zijn King Tee en RBX. Verder vind ik Nationowl en Eastcoast/Westcoast Killas wel aardige tracks.

Het bracht in ieder geval een voorbode van wat we konden verwachten in de toekomst van Dre.

Verder zit in Do 4 Love dezelfde sample als in One Love van Nas

Mezelf
So I guess I earned the title 'OG'
Been down for ten years, since my first LP
I'ma get this one Eazy
A Real Muthfukkin' G, R.I.P.
Now all these fools talkin 'bout they some killers
car stealers, big time drug dealers
Bitch ass niggas keep it real, don't lie
You ain't killin shit and they gon' let shit die
You ask "Who the hell am I?"
They call me 'Big Baller' and on my worst night I fades em all
And I come through ya hood like a loc ass G
Rip any fool that calls hisself an MC
It's only one way, let's have gun play
I make you play, nigga, fuck what you got to say
I got a mad crew of murderers, ex-burglars
Puttin soft niggas outta service

Alleen deze verse al, Dre had King Tee bij zijn label moeten houden en een album uit moeten brengen (en nee, niet The Kingdom Come)

avatar van Raffalinho
Ik had meer verwacht met een album moet zo'n naam. Het viel heel erg tegen.

avatar van Verbston
Waarom staat deze niet bij de albums van Dr. Dre? of op zn minst gelinkt aan Dr. Dre's artiesten pagina??

RedLightCityBoy
thomzi50 schreef:
Omdat het een compilatie is en Dre met veel tracks bar weinig te maken heeft.

Het is geen compilatie want op een compilatie album staan al eerder vertoonde nummer, dus deze niet

Redelijk goed album, favoriet nummer is King-Tee met Str-8 Gone, knallen! Old-School

avatar van Kill_illuminati
Been there, Done that klinkt erg als Ghetto fabulous van Ras Kass wat natuurlijk niet zo raar is aangezien ze beide door Dr.Dre zijn deproduceerd.

avatar van Shelter
erg saaaaaai dit album....geen hoogtepunten en veel dieptepunten.
lang geleden gekregen van een vriend van mij omdat hij het nooit meer draaide...ik denk dat het eens tijd word dat ik eenzelfde actie onderneem met dezelfde motivatie-->2*

X-man
thomzi50 schreef:
Omdat het een compilatie is en Dre met veel tracks bar weinig te maken heeft.

Nouja, 7 tracks geproduceerd. En nog een aantal co-produced. En vergeet niet dat hij de executive producer is. Het is tenslotte het album van zijn label.

Wel opvallend dat van al deze artiesten eigenlijk niemand echt door is gebroken. Group Therapy heeft nooit het licht gezien, King Tee verliet het label zonder Aftermath-debuut. Mel-Man is zich gaan richten op produceren, Bud'da heeft zijn eigen naam gemaakt, net als Stu-B-Doo. En de rest van de artiesten is derderangs en daar is verder ook bar weinig van vernomen.

Neemt niet weg dat de meeste tracks niet echt slecht zijn en een paar zelfs vrij aardig tot goed. Str-8 Gone, East Coast/West Coast Killas, Shittin' On The World (zo slecht dat het wel weer leuk is), Been There Done That en L.A.W zijn het luisteren zeker waard. De R&B nummers blinken nergens uit door de artiesten zelf, wat toch wel dodelijk is voor een R&B-zanger(es).

avatar van Timmie
Jordy schreef:

Just remember that you're fucking with a familyman
I've got a lot more to lose than you, remember that
When you come and try to fill these shoes

wat zal een paar jaar cel opleveren? wat hij zegt op 2001? wat bedoel je.

eminem is geen gangstarapper maar wat voor rapper dan wel en wat is bijvoorbeeld snoop dogg dan voor een rapper?

avatar van KILLERBEE99
Niet zo'n super CD, had eigenlijk wel meer verwacht als de eerste CD op Aftermath.

avatar van Stapler
Timmie schreef:

wat zal een paar jaar cel opleveren? wat hij zegt op 2001? wat bedoel je.

Ja wat ie zegt idd. Niet omdat ie het rapt maar als ie het zou doen.
En wat voor een rappers het allemaal zijn mag jezelf invullen .

avatar van Timmie
lol heb ik dat gezegd xD

avatar van Oortrommel
Ik vond dit album altijd matig. Toch draai ik de plaat steeds vaker... Toegegeven, de stortvloed aan R&B had wel iets minder gemogen, maar tracks als Got Me Open, Do 4 Love en No Second Chance klinken productioneel toch wel zo lekker in de oren dat de tracks naar een next level getild worden. Tel daarbij het handjevol aan keiharde hiphop-tracks als Str-8 Gone, Nationowl, Fame, L.A.W. en het fabuleuze East Coast/West Coast Killas op en het is toch nog steeds een ruime voldoende.

Van historisch perspectief: namen als Bud'da, Mel-Man, King Tee, Stu-B-Doo en bovenal Group Therapy zijn compleet van de radar verdwenen (sommigen iets later dan anderen). Echt zonde... Ik las ooit een interview met Sam Sneed waarin hij aangaf dat Dre in de periode '94-'96 een grote groep producers uit Pittsburgh over liet komen, waaronder Sam Sneed, Stu-B-Doo en Mel-Man en met het verlaten van Death Row en de jaren die daarop volgden de meesten van hen als vuil heeft behandeld. Normaal ben ik niet zo van de 'rumors', maar ook Daz Dillinger en Warren G zijn meermalen genoemd in dit verband (weliswaar ten tijde van The Chronic, maar toch).

Die intro vind ik echt geniaal. East coast west coast killas, been there done that en Str-8 Gone zijn ook heel erg goede nummers. De rest is aangenaam maar nergens echt opwindend. Als een geheel haalt het album niet de standaard van de meeste Dre projecten maar als het opligt geniet ik er wel nog met mate van.

avatar van Dead_Presidents
Matig en erg saai...
De enige goede liedjes zijn East coast/West coast killas, been there, done that en Blunt time.
Dit was geen goeie begin voor Dr. Dre label Aftermath en die firm album maakte het ook niet beter
Pas toen Eminem kwam ging het goed.