Craig Armstrong - The Quiet American (2003)

Score
Label: Varèse Sarabande

1. The Quiet American (5:57)
  2. Saigon 1952 (4:54)
  3. Pyle's Best Friend / Asking for a Divorce (3:22)
  4. Drive Up Holy Mountain / the General (3:02)
  5. Brothers in Arms (3:21)
  6. Escape from Watchtower / Dreams of Phuong (2:42)
  7. Death in the Square (3:28)
  8. Fowler's Temptation (3:30)
  9. The Quiet American (Piano Solo) (3:42)
  10. The Ritual of Revenge (4:45)
  11. Do You Still Miss Him? (5:05)
  12. End Titles (Nothing in This World) (4:13)
Wat jammer dat neo deze nog niet kent!

Erg mooi herkanbaar thema, prachtig gespeeld in de solopiono versie met Craig Armstrong. De integratie van zijn beats en de Oosterse instrumentatie is geweldig. Voeg zangeres Hong Nhung hieraan toe en je krijgt spektakel.

De soundtrack wordxt afgesloten met een popnummertje (Nothing in this World) gebaseerd op het hoofdthema, tekst gezongen door diezelfde zangeres. Het nummer werd genomineerd voor beste filmsong voor de World Soundtrack Awards vorig jaar (2003). Voor mijn part mocht dit gewonnen hebben boven dat van U2 (Hands that Build America voor Gangs of New York)

Bregt schreef:

Wat jammer dat neo deze nog niet kent!

Ik lig er dagen van wakker

neo (crew)
Sterk Armstrong werk wederom. Nu weer een combinatie tussen Vietnamees vocaal en koor tegen een wester koor, wat bij Ray weer gospel tegen normaal werd. Michael Caine wilde de rol in de film enkel accepteren wanneer als Armstrng de score zou doen. Precies andersom ging het met John Barry bij The Ipcress File, die het alleen wilde doen met Michael Caine in de hoofdrol.

neo (crew)
Interressant kijkend naar Armstrong's carriere is zijn meest belangrijke ontwikkeling die gestart is bij The Bone Collector met een opbouwend dramatisch karakter naar een emotionele climax met een piano statement, soms terugkerend in viool vorm. Het lijkt erop dat Philip Noyce de componist aan een van zijn meest bekende trademark heeft geholpen, naast enkele andere uiteraard. Ook in de score van The Quiet American zit dit wederom weer genoeg, soms licht sentimenteel met piano, soms overweldigender.

Bone Collector ligt idd zeer sterk in dezelfde stijl van deze, al blijft Quiet American m'n voorkeur hebben, mss omdat ik het eerder gehoord heb.

Voor de rest is mijn kennis van Armstrong beperkt.Hoe verrassend alweer.

Ontzettend mooie score met prachtig gezang.

neo (crew)
Werd ook lekker geschoven met de muziek in de film. 'Death in the Square' heeft een flmversie met andere orchestraties, en wat geknip. Ook de vocalen van Hong Nhung zijn in opening nogal verdeeld en stukken orkest worden met pauzes verdeeld. Haar stem biedt in de film die mooie constante verbinding van liefde. Hong Nhung speelt in de film ook een zangeres in de club in het begin waar ze haar Vietnamese zang ter gehore brengt die door Armstrong steeds gebruikt wordt.