The Kovenant - Animatronic (1999)

Noorwegen
Label: Nuclear Blast

1. Mirror's Paradise (4:59)
  2. New World Order (4:30)
  3. Mannequin (4:59)
  4. Sindrom (5:29)
  5. Jihad (5:58)
  6. The Human Abstract (4:53)
  7. Prophecies of Fire (4:38)
  8. In the Name of the Future (4:55)
  9. Spaceman (5:24)
  10. The Birth of Tragedy (5:15)
toenie pas uit was werkelijk helemaal grijs gedraaid. vond elk nummer best vet.. maar weet niet hoe ik er nu tegenaan zou kijken

bro
zeer bijzonder. melodieuse stukken met een lekkere metalstem. zeer goed als achtergrond als je met iets bezig bent. maar echt om puur te luisteren verkies ik toch iets anders. toch 4*

bennerd
Heel goede muziek, en een grote stijlverandering ten opzichte van hun vorige twee albums (van Black Metal naar een soort van Symfonische Metal). Ôp hun volgende album gaan ze zelfs naar Industrial Metal, maar dat terzijde.

The Human Abstract blijft een geweldig nummer.

avatar van Eddie
Wat een enorme tegenvaller was dit zeg, een aller aardigst debuut, en een meesterlijke opvolger was dit wel ff een koude douche zeg. Slappe industrial metal, meer dan 2,5* kan er niet voor geven.

avatar van The_CrY
Slappe industrial metal, Eddie? Rammstein! Dat noem ik slap (alhoewel ook wel lekker zo af en toe). Dit is verre van slap (m.u.v. Spaceman)!

Animatronics is misschien een enorme stijlbreuk met Nexus Polaris, maar zelden heb ik zo'n goeie mix gehoord tussen black/symfonische metal en industrial. En hier ook nog lekker rauw. Waar Lex Icon (voorheen Nagash) op SETI vrijwel alleen nog maar zingt, klinkt hij hier nog lekker rauw, boosaardig en hels. Juist dat is de kracht van Animatronics; die vrolijke/dansbare industrial beats en ritmes, maar tóch die symfonische thema's en die heerlijk foute black metal vocalen.

Mijn favoriete nummers zijn New World Order, Human Abstract en The Birth of Tragedy.

bennerd
bennerd schreef:
Heel goede muziek

Neen, dat is het niet. Ik krijg vierkant het schijt van die spooky industrial, de bombastische keys en de spooky zang op dit album. Af en toe pakt het goed uit (The Human Abstract) en het album is geen ramp, maar dit hoef ik niet direct meer op te leggen. De liefhebbers van Deathstars zullen hier misschien wel wat aan hebben.

avatar van The_CrY
Liefhebbers van Deathstars? Ik zou die goedkope, ietwat slappe gothic/industrial band nog niet eens willen vergelijken met wat The Kovenant hier allemaal klaarspeelt. Dit is niet alleen muzikaal/technisch van een veel hoger niveau, maar ook kwalitatief kunnen de Deathstars hier niet tegen op. Wat zeg ik, niet te vergelijken die twee bands!

avatar van Jelle78
Totaal anders dan voorganger Nexus Polaris, maar minstens net zo goed. Net als die plaat heb ik Animatronic erg veel gedraaid destijds. Ik hou verder helemaal niet zo van gothic/industrial, maar de duistere sfeer die hier wordt neergelegd spreekt me ook nu nog erg aan.
Ik heb de band destijds nog gezien in de Vera en kan me herinneren dat het stijf uitverkocht was en er een dikke rij gothics voor de deur stond voor aanvang. Een ernstig zwaktebod vond ik overigens dat de bas en wellicht ook (een deel van) de toetsen uit een doosje kwam.

Toch jammer dat deze band na de opvolger S.E.T.I. (die overigens geheel aan me is voorbij gegaan) van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen. Ik hoop de dat ooit aangekondigde nieuwe plaat nog eens het levenslicht zal zien.