Perfume - Game (2008)

Label: Tokuma

1. Polyrhythm (4:09)
  2. Plastic Smile (4:35)
  3. Game (5:06)
  4. Baby Cruising Love (4:40)
  5. Chocolate Disco (3:45)
  6. Macaroni (4:39)
  7. Ceramic Girl (4:34)
  8. Take Me Take Me (5:28)
  9. Secret Secret (4:57)
  10. Butterfly (5:41)
  11. Twinkle Snow Powdery Snow (3:49)
  12. Puppy Love (4:32)
sxesven
Erg, érg leuk popplaatje uit Japan dat ik echter alleszins geen J-pop zou willen noemen omdat het de karakteristieken van dat genre een beetje ontbeert; klinkt daardoor wellicht iets toegankelijker voor de massa (lijkt minder gericht op de eigen markt), hoewel het ook wel iets van de charme mist (het hele idolengebeuren bij reguliere J-pop geeft het doorgaans een (zij het gefabriceerde) persoonlijke lading en een duidelijk karakter). Desalniettemin ontzettend aanstekelijk en toch ook ontzettend Japans (om de teksten kun je moelijk heen en het klinkt alsof het uitstekend onder Katamari Damashii zou passen, of onder zo'n oude racer op de SNES). Twaalf immer doorstuiterende technopop tracks (zoals het beschreven wordt; ik ben geen kenner wat dat betreft) met gezellig vervormde stemmetjes, zonnige melodietjes en knisperige beats (de Japanse Meg is wel een referentiepunt, maar dit is beter; Meg is dan weer wel zo typisch J-pop). Na nog geen minuut zit je al met een brede smile op je gezicht en dat is toch ook een verdienste, zeker gezien het feit dat het nergens (opzichtig) melig is. Een punt van kritiek zou kunnen zijn dat het allemaal wat op elkaar lijkt (zoals ik al zei: immer doorstuiterend, oftewel geen seconde ruimte voor wat gas terug), maar feitelijk is elke track even memorabel en catchy en uitstekend, wat ook een deel van de consistentie bepaalt. Ik begin even met 3,5*, maar m'n cursor zweeft al constant rond de 4*, zo ontzettend leuk is dit gewoon. Nog even verdiepen in het groepje en dergelijke (idoolpotentie en wat-niet, als J-pop liefhebber hecht je waarde aan zoiets), maar verder voorlopig gewoon genieten en lekker vaak draaien. Aanradertje!

haveman
Zeker een leuk plaatje. Dit kan je idd best vrolijk maken. Vooral de de lieve manier waarop Take Me Take Me wordt gezegd . Plastic Smile is ook lekker.

Maar zoals sxesven al zegt lijkt het allemaal wel erg veel op elkaar. Daarnaast duren de meeste nummers een minuutje te lang. Ik begin met 3 sterren, maar kan nog groeien.

avatar van De Peperkoekman
Stuk minder dan triangle, maar aangezien die een jaar later uit kwam kan ik zeggen dat ze er toch op vooruit zijn gegaan . De eerste 5 liedjes zijn veel van hetzelfde, o.a. Game zelf, helaas. Macaroni is wat rustiger maar blinkt ook nog niet echt uit. Vond het eigenlijk vanaf Secret Secret pas leuk worden. Twinkle Snow Powdery Snow is mijn favoriet, aangezien daar een paar lekkere Techno mixes in zaten. Puppy Love was een schattige en vrolijke afsluiter van dit redelijke album.

* 3,0

avatar van De Peperkoekman
Secret Secret en Butterfly zijn echt geweldige nummers. Plastic Smile wordt na een paar keer ook echt leuk.

* 3,0 --> * 3,5