Danny Elfman - Good Will Hunting (1998)

Score

4. Theorem (0:43)
  5. Mystery Math (2:29)
  6. Them Apples (0:57)
  7. Jail (1:14)
  8. Staring Contest (0:52)
  9. Time's Up (1:16)
  10. Oliver Twist (2:00)
  11. Retainer (0:58)
  12. Tell You Something (0:50)
  13. Any Port (1:26)
  14. Whose Fault (2:36)
  15. Weepy Donuts (3:51)
  16. Miss Misery (3:12)

met Elliott Smith

neo
Ruim 20 min score maar van Elfman, ook precies alles wat er in Good Will Hunting was te horen.Miramax besloot een promo uit te brengen, nadat eerder slechts 2 tracks van Elfman waren te horen op een cd met voor de rest andere artiesten.Dit waren de Main Titles en Weepy Donuts.Met slechts 500 kopieen een gewilde score.

Elfman scoort iets rustig, kalms, haast onopvallend gaat de muziek aan je voorbij lijkt het. Zo ontzettend ingetogen is het.Een akoestische gitaar, zacht gefluit en zachte piano klanken is de basis.Een koor ala Edward Scissorhand, onschuldig en zacht, dragen bij aan het magische karakter. Het overgrote deel van de tracks lijkt niet op te vallen, uitgezonderd tracks als Weepy Donuts, Main Titles en Mystery Math.Die laatste is ontzettend mooi met gebruik van oboe, een tikkeltje percussie en een heerlijk toewerking naar een typische Elfman climax.De echte climax van de score is Weepy Donuts, ook al een tracktitel op Elfman's To Die For.

Het ingetogen karakter, vaak voor magische momenten zorgend en de geweldige kalmte. Luister en genees. Elfman speelt voor therapeut! In 1997 zowel erkend door oa. het Oscar commite voor Good Will als Men In Black, maar greep twee keer mis.Wel won hij een BMI award, tenminste nog een filmscore scene commitee die de man echt erkent voor zijn werk. 4.5 sterren

neo schreef:

Die Promo heeft maar 500 kopieen?! Vreemd, ik heb hem "gewoon" kunnen kopen.
En idd, een geweldige score.

RWL
Trouwens, waarom is deze goedgekeurd? Ik had hem toegevoegd paar weekjes geleden en toen kreeg ik van Hobbes te horen dat er al een Good Will Hunting opstond en dus werd mijn toevoeging geweigerd .

avatar van Jordy
Het lijkt er inderdaad op dat dit een andere versie van hetzelfde album is?

neo
Zoals dus in veel gevallen: er is een score uitgaven en een various artist (eventueel met enkele tracks van de filmcomponist).Dus onterecht afgekeurd (Hobbes foei )

Lin: als je de echte promo heb dan heb je iets wat op zijn minst 70 dollar waard is. Ik heb ze zelf in de verkoop in zien gaan voor over de 150 dollar!

RWL
Oh, cool! Ik heb hem toch echt

neo
Je kan de cd altijd afstaan, dat besef je wel toch

RWL
Ja, ik besef het. Denk alleen niet dat ik daar zo'n behoefte aan heb .

Ik heb deze nooit in de platenbakken zien liggen toenertijd. Erg jammer, want vind het een fantastisch mooie score. Zou die nu nog ergens te verkrijgen zijn?

neo
Struin plekken als ebay af, waar ie heel af en toe nog weleens aangeboden.

Ja, moet ik eens proberen. Erg raar toch? Want de film was hier toch best een succes...

Grote kans dat je dan ook nog eens een CD-R geleverd krijgt, want dit is dus geen officiele CD maar een promo (zul je dus nooit in de winkel tegenkomen).

Zoals Neo eerder al zei is er alleen een song-compilatie uitgegeven, en heb je voor de score nog het meeste kans met programma's als Soulseek. Een officiele promo zal wel erg moeilijk worden

Ik heb met Neo al een deal gesloten...dus het komt allemaal goed .

score-freak schreef:
Een officiele promo zal wel erg moeilijk worden

Zelfs die komen wel een voorbij hoor. Tenminste, die van mij is echt geen gewone CD-R (ja, dat weet ik zeker).

neo
Het is dat ik die van jou in levende lijven heb gezien, anders had ik het nooit geloofd

Hoe kom je daar dan aan als er maar 5000 van gemaakt zijn? Waarschijnlijk omdat je een filmsite hebt?

neo
500 exemplaren. Een kwestie van geluk hebben, net op het juiste moment het tegen komen op ebay. Heeft dus niks te maken met het hebben van een filmsite

Dat zou inderdaad ook mijn gok zijn, zulke exemplaren worden bij films altijd ter promotie verstrekt voor mensen "binnen het vak" (voor Danny Elfman voor mogelijk nieuwe werkgevers, om te laten zien wat voor muziek hij heeft geschreven), of journalisten en filmsites ter beoordeling (de naam zegt het al; "for promotional use only, not for sale").

Nu wil een (Amerikaanse) winkelketen nog weleens deals sluiten met de maatschappijen om een exclusieve actie voor de klanten te hebben, of bij het organiseren van een wedstrijd, wat dan ook de enige manier is geloof ik waarop winkels op een legale manier aan die dingen kunnen komen

neo
Overigens kan het ook anders met promo's. Rainer Hensel's score van Baby Blue is gewoon overal te koop geweest, terwijl het als promo bedoelt was.

neo
Ooh ja, voor de liefhebbers: een review