Killer Mike - I Pledge Allegiance to the Grind II (2008)

Label: Grind Time

1. Intro (2:32)
  2. 10 G's (3:29)
  3. Can You Hear Me (3:30)
  4. 2 Sides (3:29)

met Shawty Lo

5. Pressure (5:38)

met Ice Cube

6. Big Money, Big Cars (5:06)

met Chamillionaire en Messy Marv

7. God in the Building (4:28)
  8. Super Clean / Super Hard (5:43)

met 8Ball & MJG

9. Woke Up This Mornin' (4:23)
  10. Bang! (3:53)
  11. Grandma's House (5:18)
  12. If I Can't Eat Right (5:23)

met Pill en Rochelle Fox

13. I Gotcha (4:14)
  14. I'm the Shit!!! (4:27)
  15. Can You Buy That (3:51)

met Rock D

16. You See It (4:23)

met S.L. Jones

17. Good-Bye (City of Dope) (5:05)
Rene1979
Nog geen berichten bij dit album??
Zker een aanrader....
Heb hem op mijn ps3 staan maar komt zeker origineel....

3.75*

avatar van j.b.b.l
Release van dit album is toch dit jaar en niet vorig jaar?
Edit:Dit is dus een release van dit jaar,zal het effe corrigeren.

"God in the building" ... Wat een dikke dikke track man. Check de lyrics op http://smokingsection.uproxx.com/TSS/?p=5880

Harco
Dit klinkt na een eerste luisterbeurt eigenlijk nog wel aardig ook. Mike is geen slechte rapper en de producties zijn ook in orde.

avatar van Rhythm & Poetry
1,5
Pompende producties, goed voor in menig club. Mij raakt het niet en ik vind het eerder naar het irritante toe gaan. Neem nou bijvoorbeeld Can You Hear Me, cliché beat met daarover heen ook nog zo'n T-Pain achtige zang. 2 Sides is dan weer zo'n te drukke en over geproduceerde track.

Killer Mike heeft een zware stem, zijn flow is niet boven natuurlijk, sterker nog ik kan er met moeite een heel album van luisteren. Lyricaal is het maar een matige MC en kan hij zich meten met rappers als Flo Ridah, 50 en T.I.

Staan overigens wel wat guilty pleasures op, om ze zo maar te noemen. Bijvoorbeeld Big Money, Big Cars (hoe cliché). De track is als ik het goed bekijk ook eigenlijk maar heel slecht, maar stiekem vind ik die track wel leuk. God in The Building is ook zo'n track waarvan ik kan zeggen dat ik die wel dig.

Maar al met al een heel matig album. Als rapper kan hij niet overtuigen met zijn zwakke teksten en matige flow. De producties krijgt hij ook niet bepaald met zich mee. Zo nu en dan kan ik een track waarderen, maar ook dit zijn niet meer dan standaard commerciele troep nummers. Gastartiesten zijn van zijn niveau, oftewel ze voegen niets toe aan I Pledge... Kan hier toch echt niet meer dan 1,5* aan geven.

avatar van Game
Ice Cube doet ook mee op dit album, damn. Misschien toch maar ff checken voor het jaar ten einde is. Cover vind ik in ieder geval al wel wel mooi.

avatar van Game
Killer Mike bestempelt zichzelf als de beste MC van Atlanta. Heeft hij gelijk? Ja en nee. Lyricaal kan het allemaal wat scherper, maar doet hij zeker niet onder de gemiddelde "A" rapper. Qua flow tast hij soms wat mis, maar zijn harde stemgeluid waarmee hij de beats vaak mee kapotrapt redt dit album. De beats zijn Dirty South gericht, dus de liefhebbers daarvan komen zeker aan hun trekken.

Ikzelf heb niks tegen Dirty South beats. Ze knallen lekker en Mike heeft een perfecte stem die de beats een extra boost kan geven. Neem nou de eerste track: 10 G's. Mike past zich aan op de beat, op de donkere synthesers rapt hij zijn verses met een donkere ondertoon. De flow is niet ingewikkeld, maar dat hoeft ook helemaal niet. Daardoor luistert het goed weg.

En zo heb je nog meer goede tracks die lekker knallen en Mike zijn ding laten doen zoals Big Money, Big Cars (tip: volume hoog zetten), en Bang!

Toch zijn de beste nummers waar Killer Mike ook iets te melden heeft. Zoals Can You Hear Me. Zeer luchtige beat, zeker geen verkeerd refrein en de raps zijn dat ook niet. En zo heb je ook Good-Bye (City Of Dope) wat gaat over het dagelijkse leven over een drugsdealer. Dan heb je ook nog het politieke Pressure, waar Ice Cube de show steelt:

I'm here to de-progam you
don't forget what they made your great grandmomma do
What they made your great granddaddy do
without a dollar, or a penny or a thank you

Toch kan er niks tegen God In The Building, wat gewoon een van mijn favoriete tracks van 2008 is geworden. Wat een productie, alleen daardoor kon het al niet mis meer gaan. Maar als Mike dan ook o.a. rapt:

The church ladies weep when they hear ya man speak
They say they see God in me, but I'm in the streets
They ask me why I'm rappin, tell me I’m called to preach
I smile, kiss’em on they honey brown cheeks
I tell em God bless em and they can serve for me
But you can never walk on water if you still fear the sea
If Jesus came back, Mother, where you think he'd be?
Probably in these streets with me

Dit album is een van mijn grootste verrassingen van 2008. Niet alleen voor mij blijkbaar want hiphopDX.com vond dit het beste album van 2008!Er komt dus zeker niet alleen troep uit Atlanta. Het feit dat het in eigen beheer is uitgebracht is jammer, de plaat verkocht maar 6000 exemplaren in de 1e week. En dat met gastartiesten als Ice Cube, Chamillionaire en Shawty Lo.

Killer Mike staat intussen getekent bij TI's Grand Hustle Records, dus hij heeft zijn schaaptjes wel op het droge. Dit jaar moet daar ook zijn plaat gaan uitkomen wat oorspronkelijk bij Big Boi's label zou uitkomen. Ik kan niet wachten.

avatar van TheLegacy
Hij heeft zijn naam ondertussen verandert in Mike Bigga..
Zijn naam (KillerMike) zou staan voor zijn verleden en hij wilde met Mike Bigga laten zien dat hij gegroeid is als persoon..

avatar van Flipm0de
Dirty south op zijn best!

De dirty south producties klinken allemaal heel goed en Killer Mike heeft al vaker laten zien een dope MC te zijn. Hoewel ik het wel een erg goede track vind, valt Pressure een beetje buiten de boot en zou het beter gepast hebben op Cube's album.

Hoogtepunten zijn Can You Hear Me, Big Money Big Cars, I Gotcha

En natuurlijk God Is In The Building!! Een van mijn favoriete tracks van de afgelopen jaren!

avatar van SvV
SvV
Een paar verrassende tracks die al twee jaar op mijn mp3-speler zouden moeten staan. Aantal lekkere producties en lekkere raps. Toch vind ik een heel album Killer Mike iets te veel van het goede.

Ook zijn er helaas nog genoeg middelmatige nummers op het album, vandaar dat ik niet verder kom dan 2,5*. Niet slecht, niet goed.

De Schaafkaas
Per toeval kwam ik op dit album uit. Vind Killer Mike op features altijd wel een aangename verschijning, maar helaas kan hij dit album niet echt in zijn eentje dragen.

Dat heb je wel vaker bij artiesten. Zo vind ik Nate Dogg ook echt geschikt voor refreinen, maar een heel album Nate Dogg is wat te veel van het goede. Zo ook bij Killer Mike.

Voorlopig een 3.

avatar van Oortrommel
Destijds heb ik dit grijs gedraaid. Een topplaat die de mainstream weinig ontstijgt maar toch een eigen geluid heeft. Knallende beats en een rauwe rapstijl van Killer Mike vullen elkaar naadloos aan en zorgen voor een album dat je gerust nu nog eens kunt opzetten zonder dat het verveelt.