For Against - Shade Side Sunny Side (2008)

Label: Words on Music

1. Glamour (6:13)
  2. Underestimate (3:24)
  3. Why Are You So Angry? (4:49)
  4. Aftertaste (3:43)
  5. Friendly Fires (7:36)
  6. Game Over (7:39)
  7. Spirit Lake (4:17)
  8. Quiet Please (6:09)
  9. Irresistible (5:54)
avatar van Alicia
Ik wacht met smart op deze cd, echter... dat zal wel goed komen ergens tussen nu en straks!

Wat een openingsnummer in ieder geval!

Bedankt voor het toevoegen, reptile!!!

avatar van reptile71
Je smart is meer dan terecht! Je kan hem vanaf gisteren bestellen in mijn shopje, Alicia!
Eén ding is al zeker: Hij Is GOED! Hoe goed? Heel behoorlijk goed in elk geval. Het eerste nummer is één van de sterkste album-openers die ik sinds tijden heb gehoord. Het spettert en knalt werkelijk, het is een genot voor elk new wave oor, daar ben ik van overtuigd. En hoorde ik in dat eerste nummers al wat invloeden van Section 25 (net als ik laatst al hoorde op het album In the Marshes), track 5 is een cover van ze. Alleen is dit allemaal een stuk minder saai dan Section 25, dat toch vaak vrij eentonig klinkt. For Against weet op precies de juiste momenten een lekker gitaarsoundje erin te gooien. Ze spelen vol overtuiging en energie, zoveel overtuiging dat het me soms zelfs doet denken aan het vroege U2.

In een tijd waarin nu-wave populair is en nieuwe bandjes in dat genre nog steeds her en der uit de grond schieten, schittert deze ouwe rot in het vak, waarvan degenen die ze kennen mogelijk al lang dachten dat ze weggevaagd waren, meer dan ooit!

avatar van nightfriend
Naast de inderdaad sterke opener zijn ook track 2 (Underestimate; ook te beluisteren op mySpace.com), track 6 (Game over; begint met prachtige, spaarzame toetsen waarna tegen het einde heerlijke overstuurde gitaren erbij komen) en de laatste twee tracks supersterk. De rest is niet veel minder.

Heerlijk subtiel en toch bij tijd en wijle stevig album, hoogtepunt in hun ouvre!

avatar van reptile71
Ken je In the Marshes ook? Die hoorde ik pas ook voor het eerst, ook een lekker album!

Hierrrr... de volle mep!

Het is al zo warm...te warm eigenlijk voor een degelijk verhaal over dit album, maar wat een fijne plaat hebben deze ouwe rotten toch weer gemaakt!
Sta nu al de hele middag te swingen tijdens het huishouden...weer zo'n heerlijke stofzuigerplaat!!!

Deze gaat trouwens ook mee op vakantie!

Néé...niet die stofzuiger, die blijft thuis natuurlijk!

avatar van reptile71
Wat zal jij veel stofzuigen de komende tijd.

avatar van Alicia
Het was inderdaad een zware dag vandaag... vanaf het moment, dat de albums van For Against binnen kwamen rollen, alleen nog maar deze gedraaid tot nu toe! Kijken of er ook nog een aardig slaapliedje op staat.

Vast wel!

avatar van reptile71
Nou deze cd heb ik laatst in bed gedraaid met koptelefoon op en is zeker naar het einde toe vrij rustig dus na de cd ben ik vrij snel in slaap gevallen. Dus....

reptile71 schreef:

Lekker donker klinkend album. Vooral Amen Yves is helemaal top.
Maakt me benieuwd naar hun debuut album Echelons.

avatar van nightfriend
Game Over klinkt in het begin in ieder geval wel als een aardig slaapliedje .... tot die gierende gitaren er in komen natuurlijk!

Quiet please dan? Klinkt ook tamelijk mellow, tot die venijnige gitaarrif op 1:55, dan weet je het wel weer ondanks dat ze daarna weer even gas terugnemen ...

De feedback gitaren doen me af en toe aan die van Gang of Four denken qua grilligheid. De psychedelische trip van Friendly Fires lijkt met die overstuurde gitaren en tribal ritmes nog het meest op een psychotische Gang of Four. Het nummer eindigt dan wel weer heerlijk ambient ter inleiding op de progrock van Game Over.

avatar van nightfriend
Ik zag gisteren dat For Against binnenkort in de buurt komt voor een optreden! En wel op 25 oktober in Botanique (Brussel). Een unieke kans om ze live te gaan zien. Stond overigens nog niet op de website van Botanique wel op MySpace.com:
myspace site For Against

avatar van Alicia
Jammer, toch nog een beetje te ver weg vanuit het centrum van het groene hart!

Nogmaals....(hebben we hier geen "shoutbox"?), dus roep ik zelf maar: postpunkies... gaat dit album horen!

avatar van Chameleon Day
Nu voor het eerst aan het beluisteren en ik moet zeggen zeker een goed album. Verfrissend in deze tijd van nu-wave.

Die cover van 'Friendly Fires' van Section 25 is iig beter en een stuk spannender dan het origineel!

avatar van Chameleon Day
Inmiddels een paar keer beluisterd en ik kan zeggen: uitstekend album! Tot nu toe mss wel een van de beste, zo niet de beste, post-punk release van deze nu-wave tijd.

De plaat kent boeiende composities die niet snel gaan vervelen. Anders dan bij veel nu-wave bandjes (je weet wel het bekende rijtje), die toch vaak een heel traditionele songstructuur van coupletje-refreintje volgen en met een geijkte dynamiek werken van snelle nummers afgewisseld door wat 'down tempo' tracks, zijn de nummers op dit album veel gevarieerder van structuur en ook spannender. Zo vind ik bv. die Section 25 cover (Friendly Fires) uitstekend op dit album passen. Het voegt echt iets toe aan de spanning van de plaat. Een plaat die vooral ook heel melodieus is en bij vlagen romantisch.

.....en wat een heerlijk gitaarwerk zeg!

4* ....met groeipotentieel

Mordor
Sterk album en inderdaad een aanrader voor een ieder die wil weten hoe goede hedendaagse postpunk klinkt. Wat Chameleon Day in zijn eerdere commentaar naar voren bracht, viel mij ook op; Dwarse en complexe structuren en fris gitaarwerk. Een van de ontdekkingen van dit muziekjaar op postpunk gebied (Met de band Entertaiment - Gender uiteraard).

Lost Highway
Chameleon Day schreef:

.....en wat een heerlijk gitaarwerk zeg!

4* ....met groeipotentieel

Dat het instrumentaal sterk is staat niet ter discussie, maar tekstueel is het toch wat anders. Zijn deze toevallig geschreven door Regi van Milk Inc? Game Over bijvoorbeeld is instrumentaal een toppertje, maar die tekst Hetzelfde voor het laatste nummer. Ik erger me er blauw aan, zozeer zelfs dat deze voor een hele tijd in de kast belandt. De productie kon ook beter. Er zat veel meer potentie in dit album, dan wat er uiteindelijk is uitgekomen.

avatar van Alicia
Quiet please... (wat een nummer!)... dit is voorlopig een van de beste postpunk plaatjes van het jaar 2008!

avatar van reptile71
De tekstuele tekortkoming was mij ook al opgevallen. Het is een weinig dichterlijke, voornamelijk direct en eenvoudige schrijver. Ik denk dat hij op een hele directe manier hier gewoon bepaalde dingen uit zijn leven uit. Dat had wat mij betreft ook in wat originelere bewoording gemogen, maar ja, het geeft ook wel weer een bepaalde gevoeligheid weer.
'Why are you so angry? You used to be such fun... ' en dan in de climax 'You used to be such fuuun'. Tja... hoeveel duidelijker kun je zeggen dat je een persoon die blijkbaar ernstig verbitterd is mist, de oude terug wil. Als je er anders naar kan kijken hebben de teksten daarom ook wel iets vertederends, alsof ze erg direct in contact staan met de schrijver. Tegelijkertijd lijken ze wel eens wat te veel los te staan van de muziek, alsof muziek en tekst geen gelijkwaardige emotie overbrengen.

Joy Electric
Geweldige plaat!

reptile71 schreef:

Ik denk dat je daarmee de spijker op zijn kop slaat, je voelt gewoon dat dit dicht op de eigen huid van de zanger zit, en daarom maken de herhalingen en tekortkomingen me ook weinig uit. De echtheid is doorslaggevend.

Alicia schreef:

Helemaal mee eens! En het werd aan mij opgedragen in Amsterdam! That's a first!
De heren hebben mij gevraagd het nieuwe en tevens uitstekende album " Never Been" te promoten in Nederland. Heeft er iemand nog goede connecties?

Herbert

avatar van reptile71
Heb dat nieuwe album al in mijn shopje, maar nog erg onbekend inderdaad. Ik heb hem gehoord, maar ben zelf (nog) niet erg overtuigd.

avatar van azra
guitarwave schreef:
Heeft er iemand nog goede connecties?

Ik bén alle connectie
Maar mij hebben ze ook nog niet kunnen overtuigen. Misschien als ik ze live heb gezien dat ik er meer charme in ga horen, maar tot nu toe blijft het middelmatig met soms een prachtnummer ertussen.

avatar van VanDeGriend
Als de zanger net iets meer in zijn mars had gehad dan was dit album richting een nog hogere score gegaan. Nu blijft het net in de categorie charmant hangen. Vind wel dat postpunkliefhebbers beter bij dit plaatje kunnen uitkomen dan White Lies, Editors enzovoort. Komt allemaal erg oprecht over en songs zijn van een prima niveau.

avatar van reptile71
Voor mij is ook de zanger de zwakke schakel van deze band. Het zal komen doordat ik zijn stem te licht en lieflijk vind klinken.

avatar van Scarlet
reptile71 schreef:

Dat heb ik ook bij deze band. Muzikaal zit het prima in elkaar maar ik krijg het gevoel dat ik naar een postpunk versie van Simon & Garfunkel aan het luisteren ben. Werkt niet bij dit genre, althans voor mij niet.