Muting the Noise (2008)

Duitsland
Electronic
Label: Innervisions

1. Mark Pritchard en David Brinkworth - Sentience (4:19)
  2. Karma - Kon Tiki (10:07)
  3. Âme - Doldrums (6:59)
  4. Henrik Schwarz - Arthur (6:00)
  5. I:Cube - Nuées Ardentes (8:12)
  6. Tokyo Black Star - Kagura (7:43)
  7. Stefan Goldmann - Life After Death (6:28)
  8. Terre Thaemlitz - Get in and Drive (7:15)
  9. Kammerflimmer Kollektief - That's How the Light Gets In (4:02)
  10. Koss - Negai (8:25)
  11. Klaus Schulze - Invisible Musik (18:08)
tuktak
gave nieuwe ambient compilatie op innervisions. het schijnt dat een aantal producers wat gigs in japan hadden en daardoor geinspireerd zijn geraakt tot ambient.
dat dit ambient weer op de kaart zet vind iets teveel van het goede, maar fijn nieuw materiaal is het zeker. âme!

avatar van John Doe
Klinkt goed.

avatar van wowter
Puike compilatie, die de essentie van Ambient anno 2008 goed weergeeft.

De Klaus Schulze track is een heerlijke afsluiter en ligt lekker in het verlengde van zijn Farscape en Kontinuum albums en de bonustrack 'OS 9.07' op de reissue van Live @ KLangArt.

avatar van Leonard91
Innervisions is goed bezig. Staan heel wat gave nummers op, Kammerflimmer Kollektief was voor mij onbekend maar zet hier wel even een prachtig stukje muziek neer.

avatar van Goodfella
Track van Âme steekt er duidelijk bovenuit hier, en I:Cube mag er ook zijn.

Verder toch een beetje ambient-muzak. Net-niet allemaal, een gevoel dat me overigens vaker bij Innervisionsreleases bekruipt. De leidinggevende heren van dit label draaien veel vetter dan ze uitbrengen/produceren.

avatar van Gerards Dream
Wat gelijk aan dit album opvalt is de bijzondere vormgeving. Het album is verpakt in een wit boekje waar de bladzije van leeg zijn. Het brengt me daardoor terug na de tijd dat de cassetterecorder- of deck nog bestond. Wilde je uitzoeken welke bandjes daar het best op werkte was er een vrij eenvoudige proef. Je nam de witte ruis op die te vinden was op de radio tussen twee zenders. Vervolgens vergelijk je dit met het origineel. Bandjes die dit vrij helder weergaven op je set waren geschikt. Tot zo ver de natuurkunde.

Het album gaat van start met Sentience en compositie van de heren Mark Pritchard en David Brinkworth. In het begin is het een tikje duister maar al snel weten de heren fraaie winterse sfeer neer te zetten. Warme klanken binnen terwijl de sneeuw buiten het landschap verandert. Wel is het een tikje jammer dat het zo kort is. Gelukkig trekt Karma met hun werkje Kon Tiki deze sfeer mooi door. In gedachte zie ik kinderen spelen Niet zo zeer in de sneeuw, maar ergens in Afrika. Door de mooie rust die in de compositie zit vliegen de tien minuten erg snel voorbij. Met speelse klanken begint Doldrums van Âme het doet me wat denken of het leven begint. Qua sfeer doet het eveneens aan Afrika denken. Een wijds landschap staat weldra op mijn netvlies. Dit is muziek om te draaien na een dag vol stress, de rust zit zo weer in je donder.

Klassiek en Oosters is het begin van Arthur van Hendrik Schwarz. Het geeft me een gevoel bezig te zijn met een wandeling in het Verre Oosten wat toe te schrijven valt aan de gebruikte percussie. Als later de piano daarbij komt doet het mij een tikje denken aan een nachtclub. Het begin van Nuées Ardentis van I:Cube is een tikje experimenteel, maar zodra dat achter de rug is volgt er een heerlijke drive die me haast doet zweven. Het geeft daarmee een gevoel van op vakantie te zijn. Aan het einde van deze track lijkt het wel of er een stad wordt binnen gereden.

Ver uit de diepte begint Kagura van Tokyo Black Star. Qua muziek doet het mij denken aan het vroegere werk van Ron Boots. Wat zoekende zonder in het experimentele te blijven hangen. Een heerlijk rust punt zeg maar. In sferen van in het Midden Oosten te zijn terecht gekomen te zijn begint Life After Death van Stefan Goldman. Voor mijn gevoel zit ik op een kameel die rond het middenachtelijke uur me langs piramides voert. Het is een bijzondere sfeer en lijkt wel of de doden contact zoeken met de aarde. Met spannende jazzy tonen begint Get in and Drive van Terre Thaemlitz. Heel subtiel komt er structuur in het verhaal wat me aan oosterse wijsheden doet denken aan het eind ervan voelt het of ik los ben van het aardse.

Als qua bandnaam is Kammerflimmer Kollektief al erg mooi te noemen. De song That's How the Light Gets In geeft me een gevoel in een nachtclub zijn te beland die ieder moment kan gaan sluiten. Het geeft daarmee een desolaat gevoel van weemoed en vergane glorie. Negai van Koss geeft me een gevoel door mooi landschappen heen te rijden en me mee te laten voeren op de schoonheid die voorbij komt. Qua muziek stelt het niet zoveel voor, maar de fraaie sfeer die ten gehore wordt gebracht raakt me wel. Weg van de stress en de vol gebouwde maatschappij.

En na zoveel moois, door voor mij onbekende artiesten, volgt voor er nog een heerlijk nagercht van een wel bekende artiest voor mij. Het stuk Invisible Musik van Klaus Schulze zou zeken niet hebben mistaan op zijn productie Farscape. Warme elektronische muziek die als een deken aanvoelt en daarnaast een mooi landschap op het netvlies doen ontstaan. Muziek om eigenlijk met de ogen dicht te luisteren om het uiterste uit het subtiele te halen.

Ja, een daarmee komt er een mooi eind aan dit bijzondere compilatie album en hebben de lege bladzijden van het boekje zich inmiddels gevuld met de beelden die de stukken muziek opriepen. Erg fraai dus dit Muting the Noise. Een mooie verzameling dus en de productie is om door een ringetje te halen, want van storende ruis is zeker geen sprake. . .