Aerosmith - Aerosmith (1973)

Alternatieve titel: Make It

Label: Columbia

1. Make It (3:38)
  2. Somebody (3:45)
  3. Dream On (4:27)
  4. One Way Street (7:00)
  5. Mama Kin (4:27)
  6. Write Me a Letter (4:10)
  7. Movin' Out (5:02)
  8. Walking the Dog (3:12)
Hoewel de liedschrijvende kwaliteiten van Steven Tyler en Joe Perry nog niet bepaald optimaal zijn en hoewel het duidelijk te horen is dat dit een eerstelingetje is (zo zong Steven Tyler opzettelijk met een andere stem omdat hij onzeker was over zijn eigen stem), is dit toch een goed album met lekker bluesige hard-rock. Elk nummer is een dikke aanrader, maar de uitschieters zijn natuurlijk de klassiekers Dream On en Mama Kin. 4 sterren

avatar van HiLL
Wat een prachtig nummer is Dream on zeg! Wist niet eens dat het van hun was...die stem van Tyler is wel heeel erg veranderd!

Evenals enkele andere albums uit de beginjaren van de band is dit album in alle ruwheid geproduceerd, zoals het hoort: niks geen technische verbeteringen. Neem twee gitaren, bas, drums en rauwe stem en een rockband is een geboren. Speel de nummers vele malen over, kies de beste track ervan uit en plaats die op een CD. Een band met durf, geen gezeik. Pure hard-rock.

avatar van Casartelli
Ook wat mij betreft een behoorlijke klassieker. Tweede helft van het album spreekt me wat minder aan, maar Dream on blijft mooi. One way street vind ik het hoogtepunt. 3½*

avatar van Music4ever
Dream On

DonDijk
Tuuurlijk..Dream on, WOW.maar verder vond ik hem eerlijk gezegd tegenvallen.dat het een beginnelingetje is, maakt het weer een ander verhaal.elk begin is moeilijk en dan met een eeuwige,onderschatte klassieker als Dream On op de proppen komen..
daarom een 3.0!

dream on is een hele goede 3.5 voor het lied

avatar van catdog
Ik kende Dream On als sample in dat nummer Sing For The Moment van Eminem.
Nooit geweten dat het origineel van hun was.

avatar van Casartelli
Blijkt dat Eminemfiguur ook nog ergens goed voor.

avatar van argus
Toxic Twin schreef:
is dit toch een goed album met lekker bluesige hard-rock.

Dit album bevat bijna alleen onbedorven pure bluesrock songs en verdient alleen daarom al een pluim. Wat was het toch weer prima om naar dit album te luisteren i.p.v. die commerciële songs die ze later hebben gefabriceerd.

Toxic Twin schreef:

Vindt ik dus niet , het begin van de band vind ik ijzersterk. 4*

avatar van catdog
Casartelli schreef:
Blijkt dat Eminemfiguur ook nog ergens goed voor.

Ben hem wel dankbaar dat ik door hem dit nummer heb leren kennen

Ik was namelijk op zoek welke sample erin verbruikt werd.
Prachtig nummer

flebbie
Casartelli schreef:
One way street vind ik het hoogtepunt. 3½*

Ik ook

Down_By_Law
Goed debuutalbum van een van de betere hardrockgroepen uit de jaren '70 (ook al ging het na "Rocks", 1976, al snel bergafwaards). 'Mama Kin', 'One Way Street', 'Make It' en natuurlijk 'Dream On' zijn enkele van Aerosmith's beste nummers.

Inderdaad een goed debuutalbum waar de bluesige roots van Aerosmith heel goed hoorbaar zijn. De band zou gedurende de jaren 70 nog veel betere albums maken, maar dit album staat al vol met heerlijke, rauwe bluesige hardrock nummers als Make It, Somebody, Walkin' The Dog, en klassiekers Mama Kin en Dream On. Beste nummers zijn voor mij toch One Way Street en Movin' Out.

avatar van Germ
Leuk album, maar die hoes kan echt niet!

Goed album van Aerosmith met het prachtige Dream On, een van de beste nummers ooit gemaakt.

avatar van vielip
Erg geslaagd debuut! Als je op je debuut met een klassieker als Dream on en ook nog een Mama Kin en One way street op de proppen kunt komen behoor je echt tot de hele groten!

avatar van rock-rick
Staan erg goede nummers op. Dream On komt in mijn top 10 mooiste liedjes ooit en ook Mama Kin en One Way Street zijn erg goed. De rest van het album luisterd gewoon lekker weg.
Als album geen topper, maar gewoon een leuk album.

Ik zelf schreef:
Als album geen topper.

Oeps, foutje! Toch wel een topper.

avatar van rock-rick
Het zonnetje schijnt weer, dus heb ik deze weer eens opgezet. Onder de zon komt dit album pas echt goed tot zijn recht en ik zit nu dan ook volop te genieten. Vandaar dat dit album van mij toch maar 4,5 sterren krijgt.

avatar van Ronald5150
Deze debuutplaat van Aerosmith is een degelijke rockplaat zonder franjes. Er staan een aantal zeer goede songs op zoals "Move It", "One Way Street", "Movin' Out" en de absolute hoogtepunten "Mama Kin" en het intense "Dream On". Aan de andere kant staan er ook wel een aantal zwakke broeders op deze plaat. Over de gehele linie is het een meer dan geslaagd debuutalbum, maar nog niet over de hele linie consistent. Je hoort de invloeden uit de blues en deze plaat maakt duidelijk dat Aerosmith geen eendagsvlieg is en dat hebben ze waargemaakt! Overigens is de hoes wel spuuglelijk .

avatar van freakey
Ronald5150 schreef:
....Overigens is de hoes wel spuuglelijk .

avatar van Metalhead99
Een erg lekker debuut. Mooie Rock nummertjes met een Blues inslag. Daarnaast staat klassieker "Dream On" hier al gelijk op! Wat een fantastisch nummer blijft dat toch!

avatar van Lamontagne
Topper is en blijft "One way street"
Al meteen zulke nummers plaatsen op je debuutplaat en dan heb ik nog geen
eens over hun tweede plaat in mijn ogen hun beste

Wat een debuutplaat! Erg lekkere bluesrock van Aerosmith, soms slepend - zoals op het geweldige One Way Street - dan weer meer catchy, zoals op het lekkere Mama Kin. Of heel mooi, zoals op klassieker Dream On. De plaat is dus eigenlijk veelzijdiger dan je op het eerste gehoor zou zeggen.
Opvallend sterke productie - lekker ruw en rauw, zoals dat bij deze muziek hoort - en natuurlijk zijn de songs voortreffelijk neergezet door de band, waarbij Steven Tyler nog anders zingt dan op alle platen die volgden. Maar ook zo klinkt het prima.

avatar van rolandobabel
Mama kin zou een punknummer kunnen zijn.....

avatar van BlauweVla
Ik hoorde gisteren bij beluisteren een nogal bizarre overeenkomst met Steven Tyler's stem en die van Lindsey Buckingham. Gelukkig was het maar met korte momenten, anders zou ik helemaal aan mezelf gaan twijfelen

avatar van gigage
Of het Aerosmith ook gelukt was om zonder de kraker Dream on zich in de picture te spelen weet ik niet. Daarvoor worden op deze plaat iets teveel bbleus rock paden betreden die er al lagen. Er zit nog niet overal een eigen smoelwerk op. Met Make it, Movin out en natuurlijk Mama kin laten ze wel alvast horen dat ze de juiste richting op gaan.

avatar van LinkinPark90
Goed debuut van Aerosmith die toen meer bluesrock klonken als op hun jaren 80 en 90 albums.

8 lekkere nummers. De productie is nog niet helemaal top, ook zijn er veel invloeden te horen van bijvoorbeeld The Rolling Stones. Toch behoort dit album tot één van hun beste albums.

Mijn favoriete nummers zijn Dream On, Walking the Dog en Mama Kin.

avatar van ricardo
Leuke debuutplaat, maar het klinkt allemaal wel behoorlijk gedateerd, zeker ten opzichte van de 3 opvolgers. Dream On is mijn absolute favoriet, maar Mama Kin en One Way Street klinken ook super. Eigenlijk ook een album van een constant niveau, met Dream On als uitschieter. Mooie start voor wat er nog zou komen.