Charley Patton - The Definitive Charley Patton (2001)

Blues / Country

56. Be True Be True Blues
  57. Yellow Bee
  58. Mind Reader Blues
avatar van Zachary Glass
O! Hoe kan ik hier minder aan schenken dan de volle 5 melkwegstelsels?

Niet te veel ouwehoeren, Charley wou gewoon die verdomde demonen kwijt raken in die liedjes, denk ik.

't Is de perfecte soundtrack voor al m'n nachtelijke escapades.

avatar van dudehere
Charley Patton en geluidskwaliteit, het blijft een lastige combinatie.

Laat ik voorop stellen dat de kwaliteit van de nummers buiten discussie staan, die is buitenaards. Ik sluit me dan ook volledig aan bij mijn vorige spreker.

In het tijdperk waarin deze nummers zijn opgenomen, de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw, had men nog niet de beschikking over Abbey Road-achtige studio's of iets digitaal. De kraak-ruis-tik-geluiden die dat met zich meebrengt dragen voor de één (moi incluis) bij aan de charme, voor de ander zijn ze ronduit vervelend.

Ik wil potentiële Charley Patton luisteraars (iedereen wat mij betreft) dan ook adviseren om, voorafgaand aan een aankoop eens wat compilaties te beluisteren. Ik heb de volgende afweging gemaakt:

Buitencategorie is: Screamin' and Hollerin' the Blues: The Worlds of Charley Patton op het Revenant label. Zowel de geluidskwaliteit, de verpakking als de compleetheid zijn geweldig. Echter de prijs, meer dan $150,- is absurd hoog.

Budget en compleet zijn: The Definitive Charley Patton op het Catfish label en Complete Recordings: 1929-1934 op het JSP label. Bij beide compilaties heb je zijn complete werk in huis voor nog geen €20,-. Verpakking is redelijk. De geluidskwaliteit is echter ronduit slecht. Bij beide compilaties is getracht zoveel mogelijk tik-kraak-ruis uit de opnamen te halen. Waarschijnlijk om beide compilaties geschikt te maken voor het 'grote' publiek. Maar met als gevolg dat de zang en gitaar een stuk minder ruimtelijk klinken. Die prachtige howls en jankende slide komen op deze compilaties totaal niet over.

Pracht geluid hebben: de compilaties op het Yazoo label. Bijvoorbeeld Best of Charley Patton en Primeval Blues, Rags and Gospel Songs. Bij Yazoo hebben ze het geluid iets opgepoetst, maar de opnamen hebben een prachtig ruimtelijk geluid behouden. Het gevoel dat je naast Charley Patton zit, op zijn porch uitkijkend over de velden. Deze compilaties zijn redelijk goedkoop, maar helaas niet compleet.

Ik heb gekozen voor de compilaties op het Yazoo label, maar dit hangt geheel af van persoonlijke voorkeuren. Het belangrijkste advies is: luister voordat je iets koopt, maar zorg dat je iets van Charley Patton in huis haalt.