Sun Ra and His Arkestra - Super-Sonic Jazz (1957)

Jazz
Label: Saturn

1. India (4:48)
  2. Sunology (5:39)
  3. Advice to Medics (2:01)
  4. Super Blonde (2:34)
  5. Soft Talk (2:40)
  6. Sunology Part II (7:04)
  7. Kingdom of Not (5:31)
  8. Portrait of the Living Sky (1:47)
  9. Blues at Midnight (6:29)
  10. El Is a Sound of Joy (3:55)
  11. Springtime in Chicago (3:50)
  12. Medicine for a Nightmare (2:26)
avatar van Negri
Een vroege opname van Sun Ra en zijn Arkestra, waarop slechts in beperkte vorm experimenteerdrang en gedweep met Kanaänitische en Egyptische mythologie aanwezig zijn. Sterke staaltjes zijn de openingsstukken 'India' en 'Sunology'. De laatste klinkt niet meer zo spannend voor de huidige luisteraar, maar is sterke post-bop en bovendien innovatief, als je maar bedenkt dat de plaat is opgenomen in 1956. De B-kant is grotendeels gewijd aan nummers die voortkomen uit Sun Ra's big band-periode in Chicago, zoals ook blijkt uit de titels ('Springtime in Chicago'). Het zijn stukken die het Arkestra dus al bijna tien jaar speelde. Gewoon goede jazz, ergens tussen swing en bebop in met af en toe een onverwachte noot.

avatar van Barney Rubble
Iets minder spannend dan Sun Song. Ik mis hier het mythologische, buitenissige dat duidelijker op het debuut aanwezig was. India bevat deze tegendraadsheid wel en is deswege mijn favoriet. Niettemin bevat deze plaat aangename ietwat romantische bebop. Luistert prima weg.