Madvillain - Madvillainy 2: The Madlib Remix (2008)

Label: Stones Throw

11. Heat Niner
  12. Monkey Suit
  13. Fluid [Instrumental]
  14. Can't Reform Em
  15. Redd Spot (Interlude)
  16. Running Around with Another
  17. Butter King Jewels
  18. Sermon
  19. Roller Coaster Riders [Instrumental]
  20. 3.214
  21. Confucius Spot (Interlude)
  22. Never Go Pop
  23. Savage Beast [Instrumental]
  24. Cold One
  25. Cold One [Reprise]
avatar van MJ_DA_MAN
Aan de titels is het niet te zien (Stones Throw houdt niet echt van de benaming ''remix''), maar dit is dus de remix-plaat van het tot nu toe enige album van het duo. Madlib kon niet wachten op de release van het vervolg op die plaat, dus ''remixte'' de producer maar eventjes de gehele plaat. Space Ho's Coast to Coast is overigens de Madlib-remix van van Space Ho's van Dangerdoom die al te vinden was op de EP van Mouse en Doom. Ook Monkey Suit is al wat ouder volgens mij, stond dacht ik op een verzamelaar.

avatar van thomzi50
Ben hier toch benieuwd naar. Om even mijn hiphopleeft-nieuwspost te quoten: "Dit werkt verschijnt in een heuse box, waarin naast de remix-cd ook een comic book, een 7-inch, een T-shirt en een demotape zitten. De box zal “wrapped in silver like a mask” ingepakt zijn."

Ben benieuwd. Helaas zal de box zo'n 125 dollar kosten en zal ik dus niet tot aanschaf overgaan.

avatar van thomzi50
Check hier voor meer info. Ziet er heel dope uit, maar is voor mij een stuk te prijzig.

avatar van MJ_DA_MAN
Erg leuke remixplaat . Ik begin met een 3,5* omdat nog niet alles op zijn plaats is gevallen, maar dat kan dus wel gebeuren zoals dat ook eerder gebeurde op de originele plaat.

avatar van thomzi50
Zijn alle teksten afkomstig van Madvillainy, of is er ook geleend van andere Doom-projecten (zoals Dangerdoom, de titel Space Ho's Coast to Coast lijkt daar toch vandaan te komen)

avatar van Stapler
Lees het eerste bericht van MJ

avatar van Osiris Apis
Volgens mij zijn het ook teksten van die bootleg/demotape, want die herkende ik niet.

Aantal beats vind ik niet echt een goed combinatie met de rhymes van MF DOOM. Maar misschien ontstaat dat gevoel al snel, wanneer je het orgineel ook kent.

1,5
Kijk je op Pitchfork, zie je een review van het vervolg op je favoriete plaat aller tijden staan. Spontaan begin ik mijn kamer rond te springen en besluit ik een vriend te bellen die dezelfde liefde voor Madvillain deelt, blijkt het een remix-album te zijn.

Ook is het cijfer op diezelfde site niet best te noemen. Als nog is dit wel verplichte kost voor mij. Weet iemand of dit album ook verkrijgbaar word zonder de verschrikkelijk vette maar dure box? (Ik hecht geen waarde aan officiele MP3'tjes)

avatar van Gyzzz
Pitchfork heeft -ondanks dat ze Madvillainy 1 wel op waarde weten te schatten- totaal geen kaas gegeten van hiphop. Ik ben dus ook nog net zo goed benieuwd als eerst.

1,5
Ik ben ook erg benieuwd, daar verandert een review niets aan (ik ben misschien zelfs nieuwsgieriger geworden). Maar mijn verwachtingen worden er wel minder door omdat wat er geschreven staat in die review erg logisch klinkt: Ik heb Madvillainy honderden keren beluisterd, wil ik zo'n klassieker wel in een nieuw jasje zien?

avatar van playitagainsam

mp3 only helaas.

avatar van Rhythm & Poetry
Vind het een goede remix. De producties passen prima bij de raps van MF Doom en als ik niet beter zou weten zou dit voor mij een origineel, regulier album zijn. Maar gelukkig weet ik beter en ik moet zeggen dat ik het net wat minder vind dan het album in 2004. De producties zijn erg goed maar minder dan die op het meesterwerk uit 2004. Het is natuurlijk ook allemaal wat wennen. Begin met het geven van 4* aan dit album.

1,5
Dit soort remix-platen zijn of heel lekker, of ze falen keihard. Helaas is dat laatste hierbij het geval. Aan een klassieker (Ja, voor mijn part nu al) als Madvillainy moet je gewoon niet zitten. De beats passen he-le-maal niet bij de nummers en lyrics. Het lijkt wel alsof er willekeurig wat beats onder zijn gezet. Zelfs bij Monkey Suit moest er een effectje hier en een extra drum daar toegevoegd worden alsof Madlib dacht: "Zo, nu is hij tenminste weer iets anders en mag ook deze erop!". Het enige wat dit het waard maakt om naar te luisteren zijn de instrumentals, de paar leuke interludes (maar nog lang niet zo leuk als op Madvillainy zelf) en het nieuwe Butter King Jewels die dan gek genoeg wel 'passend' klinkt.

Nee, ik word hier alles behalve blij van. Dit hoort gewoon niet, het voelt niet juist. Voor iedereen die hier terecht is gekomen en Madvillain niet kent: Luister de originele versie uit 2004, en luister deze het liefst nooit. Het lijkt wel alsof Madlib gewoon niet meer kon wachten op Doom, en daarom maar dit remix-plaatje in een week in elkaar heeft geflanst om zo de wachtende fans tevreden te stellen. Doom, waar hang je in godsnaam uit!?

Urbanoetang schreef:
Haha, dat is de exacte reden waarom Madlib deze plaat heeft gemaakt.

JustaRascal
De titel "Madvillainy 2" is wel erg misleidend. Ik sprong namelijk ook een gat in de lucht toen ik de Stones Throw website opende.

MJ_DA_MAN schreef:
Haha, dat is de exacte reden waarom Madlib deze plaat heeft gemaakt.

Bron? Op de Stones Throw website stond dat Madlib zovaak remixplaten maakt en deze deelt met zijn vriendenkring. Af en toe worden zulke platen ook daadwerkelijk uitgebracht. Ik geloof wel dat het om die reden uit zou brengen, maar niet dat hij het speciaal daarvoor zou mixen.

avatar van MJ_DA_MAN
Dat stond in het stukje tekst die je geeft op de site van Stones Throw, maar is inmiddels aangepast zie ik.

avatar van wooz
Urbanoetang schreef:

Peanut Butter Wolf: Zeg Madlib, heb jij nog ergens wat Madvillain remixen liggen, dan zijn de fans ook weer stil voor een half jaartje ofzo.

Madlib: Komt voor mekaar PB

Klinkt desondanks niet slecht moet ik zeggen.

wooz schreef:

Madlib: Komt voor mekaar PB

Klinkt desondanks niet slecht moet ik zeggen.

avatar van Gyzzz
Heb een recensie geschreven voor hiphopleeft. Voordat die erop komt even in het kort: Sterke en vooral degelijke plaat, die de coherentie mist van de echte Madvillainy, maar waarop Madlib desondanks wel weer duidelijk maakt dat hij zo'n beetje de beste hiphopproducer is die er rondloopt.

@Urbanoetang: Ik begrijp je mening niet helemaal. Madlib's werk getuigt toch ook hier van grote klasse? Ik snap niet hoe je Madvillainy op 1 kunt hebben staan, en dus duidelijk de kwaliteiten van Madlib erkent, maar deze dan totaal de grond in boort? Puur productioneel gezien zit dit voor het grootste deel opnieuw ontzettend creatief en vernuftig in elkaar. De beats passen niet helemaal-niet maar zijn vaak licht dissonant waardoor ze een nieuwe lading geven aan de stijl van MF Doom. Ze dagen juist uit naar mijn mening.

Mijn enige probleem met deze nieuwe versies is dat de algehele coherentie nogal ontbreekt, maar er blijft genoeg leuks over. Ruime 3,5*

Gyzzz schreef:

Ik heb Madvillainy vaker dan welke plaat dan ook geluisterd. Het benadert naar mijn inziens ‘het perfecte hiphop-album’. In ieder geval heb ik Madvillainy zovaak geluisterd, waardoor dit gewoon ‘niet klopt’. Het hoort gewoon niet zeg maar. Het is net als een diehardhiphop-liefhebber die Enter The Wu-Tang of Illmatic in een remix hoort. Om die reden kan ik deze plaat sowieso al niet hoog waarderen.

Waarom dan die drastische 1,5? De beats passen er gewoon niet bij, wat niet betekent dat het slechte beats zijn (ook al vind ik ze ook niet denderend). Uitdagend ja, wat een goed ding is omdat het een totaal andere draai aan de nummers geeft, maar dat valt bij mij gewoon verkeerd.

Voor mij geen reden om deze plaat op te zetten als het origineel me nog steeds zo’n geweldig gevoel mee geeft, en dat is precies de reden waarom deze plaat bij mij een slecht gevoel nalaat.

avatar van Gyzzz
Mja ik snap het eigenlijk ook wel weer een beetje Ik moet zeggen dat ik dat ook wel eens gehad heb met muziek. Dat het me gewoon niet aanstaat, en dat je dan helemaal niet kunt toekomen aan werkelijke kwaliteiten, omdat er voor je gevoel gewoon de verkeerde basiskeuzes worden gemaakt.

Ik kan dit daarentegen wel weer waarderen, maar ik zie Madvillainy dan ook weer meer als een uitzonderlijk goede plaat, die ik toch niet vaker dan 3 keer per jaar luister.

tuktak
pff pitchfork gelul ook weer, gaan ze plaatje voor plaatje vergelijken.
als mf nieuwe raps had geleverd voor deze plaat had iedereen dit weer geniaal gevonden. want let wel, de beats zijn weer top. het enige waar iedereen op loopt te bokken is dat het remixen zijn van ouder werk. zelf zie ik dat niet zo. madvillainy draaide om de beats, mf vulde ze (erg goed) aan. en op deze plaat zijn zowat alle beats nieuw. voor 3/4 een nieuwe plaat wat mij betreft. ik vind het erg gaaf en ook zeker getuigen van veel creativiteit om op deze manier een (remix)plaat te maken.
ik kan begrijpen dat voor de echte fan van madvillainy dit album tegen kan vallen, omdat je bij de raps al een beat in je hoofd hebt, en dit dus anders klinkt, en dus altijd minder.
voor de mensen die minder bekend zijn met madvillainy is dit gewoon een hele vette plaat.
desondanks heb ik natuurlijk ook liever een geheel nieuw album, maar dat terzijde.

avatar van MJ_DA_MAN
Die bass-sample in Savage Beast .

avatar van MAS
MAS
Had liever een echte deel 2 gezien maar deze remixen zijn ook dope!

Wil eigenlijk die box wel hebben maar 90 euro is wel heel veel geld daarvoor.

producties zijn hier van een vrij hoog niveau (beter als op de meeste platen tegenwoordig). Het is alleen HEEL moeilijk om het origineel te overtreffen, wat niet mogelijk is imo. Beats en raps zijn daar zo perfect op elkaar afgestemd, TE goed bijna.

avatar van Timo710
Ik kan die demo-tape echt nergens vinden... is hij dope? Iemand die me kan ophooken?

Vind de remixes best wel dope, de tracks blijven vrijwel allemaal trouw aan hun originele concept, ze worden alleen gebracht vanuit een ander perspectief, en dat is dope .

avatar van Srananbloke
Mijn waardering voor de remixes stijgt bij elke luisterbeurt Heat Niner blijft voor mij een gevoelige kwestie. Meat Grinder is mijn grote favoriet op het origineel, maar de sample in Heat Niner geeft me het gevoel alsof Doom zijn masker heeft ingeruild voor een rode neus en rare capriolen uithaalt met andere rode neuzen en bedorven slagroomtaarten....

avatar van Timmie
Ik heb het album nou 1x geluisterd. De meeste beats zijn dope, maar je hoort wel dat de raps niet altijd precies passen bij de beat vind ik. Het origineel is wel een stuk beter.
tot nu toe vind ik "Space Ho's Coast to Coast" de beste track.

avatar van Timmie
dit word een 4 de beats zijn gewoon dope.

Rene1979
Voor mij is de klassieker in een ander jasje prima en zelfs meer dan prima uitgepakt. Madlib heeft misschien wel iets toegankelijkere beats gebruikt als op het origineel. Mijn inziens meer dan prima album dit. Vanmorgen even op de draaitafel gehad voor het werk en het blaast mij nog steeds weg.

Rene1979
Eindelijk is er een officieele vinyl release gekomen, met een stripboekje. Deze maar even besteld. Blijf dit toch erg tof vinden.