Orchestral Manoeuvres in the Dark - Architecture & Morality & More (2008)

Alternatieve titel: OMD Live at Hammersmith Apollo May 2007

Label: Virgin

1. Architecture & Morality (3:30)
  2. Sealand (6:49)
  3. The New Stone Age (3:41)
  4. Georgia (3:16)
  5. She's Leaving (3:25)
  6. Souvenir (3:36)
  7. Joan of Arc (3:37)
  8. Joan of Arc (Maid of Orleans) (3:39)
  9. The Beginning and the End (3:31)
  10. If You Leave (4:40)
  11. (Forever) Live and die (3:35)
  12. Pandora's Box (4:00)
  13. Locomotion (3:46)
  14. Sailing on the Seven Seas (4:09)
  15. Enola Gay (5:02)
  16. Electricity (3:39)
  17. Romance of the Telescope (3:35)
avatar van vigil
De cd versie (er is ook een dvd namelijk) van de 2007 tour welke OMD ondernam wegens het 25 jarig bestaan van Architecture & Morality. Op de cd zie je helaas alle sfeerbeelden niet die je tijdens het concert en dvd wel voorgeschoteld krijgt maar desondanks is deze 1ste officiele live van OMD meer dan de moeite waard.

avatar van dazzler
Ik mocht er bij zijn in de AB te Brussel in mei 2007.

Het was voor mij de allereerste keer dat ik de band
in haar originele bezetting zag optreden en het deed deugd.

De sfeer was optimaal en zowel Andy als Paul
moesten een aantal keren een krop in de keel doorslikken
na minutenlang applaus bij oa Souvenir en Maid of Orleans.
Brussel was het eerste continentale comeback concert.

Eerst werd het hele Architecture & Morality album integraal gespeeld.
Het optreden begon met het instrumentale titelnummer en een leeg podium.
Daarna werd via de een slimme trackopbouw naar de hits toegewerkt.

Ik herinner me toch enkele kippenvel momenten zoals
tijdens het als ijskristal zo heldere The Beginning and the End.

The New Stone Age, Georgia en She's Leaving brachten me
meteen terug naar december 1984 toen ik het album kocht.

If You Leave was mooi, Pandora's Box ook en zowel
bij het subliem gebrachte Enola Gay en Electricity sloegen
de stoppen door en werd er enthousiast op en neer gedanst.

The Romance of the Telescope (nochtans mijn lievelingsnummer)
ging wat verloren omdat mijn oren suisden van het gedruis en omdat
Andy zelf wat buiten adem was om dit lied subtiel te brengen.

Op de DVD staan een paar hits meer, waaronder Tesla Girls,
Talking Loud and Clear, So in Love en Walking on the Milky Way.
Eigenlijk gek dat er nog mensen zijn die de gewone CD kopen.

Op 19 september 2008 treedt OMD op in Brussel,
samen met nog enkele Europese artiesten nav Euro Stars.
Zal rechtstreeks in elke Europese huiskamer te zien zijn.

Deze maand ook in de winkels: Souvenir (best of OMD sound and sight),
een 20 track compilatie + een 31 track DVD met alle OMD videoclips.

Een paar weken later begint OMD aan hun 30th anniversary
concert in de UK ... het is namelijk geleden van oktober 1978
toen Andy en Paul voor de allereerste keer als OMD optraden.

In de lente van 2009 verschijnt dan eindelijk een gloednieuw album.

geweldig concert ....

avatar van Edwynn
dazzler schreef:
Eigenlijk gek dat er nog mensen zijn die de gewone CD kopen.

Tja, hij lag daar. Voor 5 euro. Dan knapt het laatste beetje goede verstand in mij wel.

avatar van dazzler
SOUVENIR een terugblik op de pioniersjaren

Naar aanleiding van hun comeback in 2007 werd een documentaire gedraaid.

Andy en Paul bereiden zich voor op een reeks Night of the Proms concerten
en zetten zo 17 jaar de split (en 11 jaar na het laatste OMD album) de eerste stappen
in hun hernieuwde samenwerking. Daarna volgen de Architecture & Morality comeback tour
(deze live cd is een registratie) en de albums History of Modern (2010) en English Electric (2013).

YouTube - Souvenir, the OMD story pt-1

Andy en Paul vertellen over hun beslissing om terug samen te gaan werken
en met de originele OMD line-up te gaan optreden en nieuw materiaal te schrijven.

Ze nemen ons mee naar Eric's, de club waar eind jaren 70 Liverpool zijn new wave bands lanceert.
We krijgen een blik achter de schermen van de totstandkoming van de debuutsingle Electricity.

YouTube - Souvenir, the OMD story pt-2

We zijn te gast bij hun allereerste repetitie voor de comeback tour.
Andy en Paul zijn heel open in hun getuigenissen wars van mogelijke capsones.
Er wordt uitgelegd hoe hun allereerste hit Messages geschreven werd.

YouTube - Souvenir, the OMD story pt-3

In de soundtrack van de documentaire worden een aantal b-kantjes gedraaid
die tot het meer experimentele werk van de groep behoren. Andy legt uit hoe Enola Gay
gecomponeerd werd. Het duo bezoekt het gebouw waar hun eerste, zelfgebouwde studio stond.

YouTube - Souvenir, the OMD story pt-4

Tenslotte legt Paul uit hoe hij Souvenir schreef.
Het verhaal stopt met de release van Dazzle Ships en de commerciële kater
die OMD noodzaakte om den brode popsongs te gaan schrijven.

Het mooie aan deze documentaire is de openhartigheid,
de herwonnen vriendschap en (de reden waarom ik me als tiener
met OMD identifieerde) hun sympathieke, boys next door mentaliteit.

avatar van Brunniepoo
Geen idee wat de reden was om Architecture and Morality integraal te spelen maar niet in de oorspronkelijke volgorde. Sowieso vind ik de live-uitvoering wat onderdoen voor het origineel, het voelt allemaal net iets te blij en mist de sfeer van de studioplaat. Ook de rest van het concert is wel heel erg een vrolijke greatest hits-show, niet in het minst door het gespring van McCluskey.

Neemt niet weg dat dit zeker een aanrader is waarbij de dvd absoluut voorkeur geniet.

Brunniepoo schreef:

Staat nochtans mooi uitgelegd in mijn vorige bericht.

De trackorde begint met de meer experimentele nummers vooraan
en gaat over in de hits om dan het concert te vervolgen met een greatest hits overzicht.

dazzler schreef:

Staat nochtans mooi uitgelegd in mijn vorige bericht.

De trackorde begint met de meer experimentele nummers vooraan

ik zie het nu inderdaad wel staan

Een wat merkwaardige keuze wat mij betreft, maar ze moeten vooral doen wat ze zelf willen uiteraard. Als je denkt dat de experimentelere nummers je in je setlist in de weg zitten dan kun je er tenslotte ook voor kiezen ze niet te spelen. Nu lijken ze er vooral bijgesleept om te kunnen adverteren met de naam van het meest succesvolle album.

buizen
Dit vond ik destijds maar een hautaine band die ik op mijn beurt ging blik of oor waardig gunde. Later word je wat ouder en toch nieuwsgierig.
Bij vlagen een best interessant album, voor een waardering moet ik eerst alle moed bijeen schrapen; 't is m'n genre niet en dat is altijd lastig waarderen.

Brunniepoo schreef:

De twee eerste nummers had de band voorheen nog nooit (of nauwelijks) live gespeeld.
Het was een paar jaar geleden ook een beetje mode om je classic album integraal te spelen.

Andy McCluskey heeft al vaker gereageerd op de verzuchtingen van de fans
die vinden dat de setlist doorgaans te veel hits en te weinig betere albumtracks bevat.

"Als we de hits niet spelen, blijf het publiek weg en dan kunnen we de concertreeks beter schrappen."
Want voor niets gaat enkel de zon op en wil een tour geen verliespost zijn, dan horen de hits er bij.

Ik heb deze live cd + dvd nog steeds niet in bezit.
Wil de comeback tour liever in mijn eigen herinnering bewaren.

Andy McCluskey heeft al vaker gereageerd op de verzuchtingen van de fans

Oh, maar ik vind de keuze om veel greatest hits te spelen ook heel goed verdedigbaar, hoor. En met het integraal spelen van een album heb ik evenmin problemen, alleen vind ik persoonlijk dat 'integraal' ook inhoudt dat je de nummers in de juiste volgorde speelt. Deze tracklist hinkt een beetje op twee (of misschien wel drie) gedachten.

avatar van vigil
nu is het natuurlijk ook wel bon ton om de frontman niet gelijk op het podium te slepen maar later onder luid applaus zijn ding te laten doen. Dus daarom eerst de saaie vijftigers en wat later de spring in 't veld.