Agitation Free - At the Cliffs of River Rhine (1998)

Duitsland
Label: Garden of Delights

1. Through the Moods (13:27)
  2. First Communication (8:56)
  3. Dialogue & Random (0:57)
  4. Laila (10:02)
  5. In the Silence of the Morning Sunrise (4:43)
  6. Big Fuzz * (8:54)
avatar van Gerards Dream
Na kennis gemaakt te hebben met de albums Malesch en 2nd van dit bonte gezelschap was ik wel benieuwd geworden hoe de jongens het er live van afbrachten. Daarom dit album besteld waarvan de opnamen uit 1974 komen van een concert wat door de WDR was georganiseerd op 2 februari in Keulen.

Na wat ingetogen spannende klanken van drums, gitaar, bass en toetsen gaat het langzaam maar zeker los. Eenmaal op gang volgen er rock-klanken om heerlijk op te zweven. In gedacht voel ik dat ik daar in Keulen heb gestaan, wat niet zo is, tussen een menigte die helemaal uit zijn dak gaat. Het is heerlijk vrije rock en volgens mij heeft de band er zin. Na dit Through the Moods wat mooi heftig uitgroeit volgt First Communication. Dit begint wat experimenteel met geluiden uit de ruimte. Hierna is opnieuw een mooi staaltje te horen van vrije rock. Muziek om echt helemaal los van de aarde te komen en daarbij mooie zaken te gaan zien. Het korte Dialogue & Random is wat dat betreft nodig om me nog hoger te brengen dan ik al ben. Diep ronkende klanken.

Hierna wordt ik goed opgevangen door Laila, waarna ik al vlug de achtbaan in wordt getrokken voor het volgende buitenaardse avontuur. Heerlijke instrumentale rock die later wat kosmisch wordt, waardoor ik in staat wordt gesteld een teug adem te nemen. Daarna gaat de vrije rock verder en de liefde voor de muziek blijft maar groeien. Even is daar de planeet Pluto in zicht maar weldra is die ook weer voorbij. Aan het einde ervan wordt ik na deze heerlijke trip op aarde gezet. Heel even dan, want In te Silence of the Morning Sunrise heert ook een prima sfeer. Wel wat aards, maar ook deze planeet heef zo haar mooie kanten. Ja en na al dit fraais gaat de cd verder met een extra track die na een lange stilte begint. Big Fuzz gaat van start met lage tonen om door een ringetje te halen en vervolgens is daar opnieuw de vrije rock die Agitation Free zo perfect beheerst.

Conclussie, wat had ik daar in 1974 graag bij willen zijn daar in Keulen, maar ja toen was Gerards Dream daar nog veel te klein voor en bestond zijn wereld uit naar school gaan en met de Lego spelen. Een meesterlijk album dus dit At the Cliffs of River Rhine

avatar van trebremmit
Heerlijke krautrock, jammer dat er niet wat meer nummers op staan.

avatar van Gerards Dream
Inderdaad, dit album is te kort. Bij een her-uitgave verplicht nog een ronde doen door het WDR archief, wellicht valt er nog wat te vinden wat hier prima oppast.