Groundation - Hebron Gate (2002)

Reggae / Roots
Label: Young Tree

1. Jah Jah Know (6:00)
  2. Babylon Rule Dem (7:04)
  3. Silver Tongue Show (6:05)
  4. Weeping Pirates (6:41)
  5. Picture on the Wall (6:06)
  6. Something More (4:49)
  7. Hebron (5:11)
  8. Freedom Taking Over (5:59)

met Don Carlos

9. Undivided (5:50)
Nog niet eerder zo'n goed album gehoord. Stem van Harisson sleept je mee door Hebron Gate, lions, zion en meer...Ieder nummer verrast weer. Stuk voor stuk juweeltjes. Ik kan niet kiezen, maar ga toch voor Something More & Freedom taking over. Smooth reggea afgewisselt met jazz invloeden...ik kan niet anders zeggen dan dat het eigenlijk verplicht zou moeten zijn om deze CD in Cd-kast te hebben....Geen woorden voor....luister en huiver...

avatar van suffeteun
Deze heb ik pas een paar keer beluisterdt,maar is idd. een topper.Verplichte kost voor de reggae liefhebber.Lang geleden dat ik in dit genre een album tref wat echt helemaal af is.Erg goede zang en een goed op dreef zijnde band.Mijn favoriet is voorlopig Hebron.

avatar van daboytomson
Oh my god! De nummers duren zo lekker lang........maar toch eigenlijk weer te kort!

De tempo-wisselingen in 'Hebron' zijn gewoonweg geniaal.

avatar van Metalhead99
Ik kwam er gisteren eigenlijk weer opnieuw achter dat ik deze had. Fantastische plaat die ik net nog iets lekkerder vind klinken dan het debuut. Een topper in het genre.

avatar van Murdoc023
Nondejus, wat is dit geweldig zeg. Ik ben best wel een reggaefan en dacht zo'n beetje al het goede wel ontdekt te hebben. Niet dus. De beats zijn erg goed, maar hier draait het natuurlijk om de stem van de zangeres. Hoe Silver Tongue Show wordt uitgesproken, kippenvel.

avatar van Sjoerd_
Zangeres?

avatar van Murdoc023
Haha, ja toen ik dit in het begin dacht ik dit een zangeres was. Nu weet ik wel beter. Maar de stem blijft geweldig.

avatar van Murdoc023
Elke luisterbeurt wordt dit mooier en mooier en mooier. De reggae-jazz band is de beste reggae band die ik ooit heb gehoord. Vele instrumentaties met zeer veel gevoel en het is ergens ook heel swingend. Verder is het heerlijk om drie fantastische zangers en achtergrondzangeressen samen te horen zingen, waarbij Stafford er naar mijn idee wel boven uitsteekt. Ik begin de rest van de albums van Groundation te ontdekken en het niveau blijft verrassend hoog. Er zit ook nog echt een boodschap achter de teksten al vind ik die van Each One Teach One wel iets duidelijker. Ik denk dat dit live een belevenis is waarbij je gelukspeil stijgt naar ongekende hoogten. Ze komen in de melkweg al duurt dat nog wel eventjes. Ik kijk erin ieder geval alvast naar uit.

Bots! Valt deze even binnen in de toplijsten. Haha

avatar van vork666
Extreem goede reggae voor degenen die de stem van Stafford op prijs kunnen stellen. Een plaat waaraan bijna alles klopt.

avatar van Sjoerd_
Zo onwerkelijk dat dit album al weer 10 jaar oud is..

avatar van SirPsychoSexy
Als absolute reggae-leek (met slechts één cd in het genre in mijn bezit, namelijk de verzamelaar Legend van Bob Marley) besloot ik me te wagen aan deze relatief onbekende groep louter op basis van de hoge score die dit album haalt en ik heb daar tot nog toe absoluut geen spijt van gekregen! Het is vooralsnog moeilijk om de nummers echt te onderscheiden, maar dat is waarschijnlijk gewoon een kwestie van nog wat meer luisteren.

Wat ik voorlopig wel al kan zeggen, is dat ik deze plaat zonder moeite van begin tot einde kan afluisteren en met volle teugen genieten van elk nummer. Het geluid is vrij toegankelijk en de jazzy kant (bij het begin van Jah Jah Know dacht ik de eerste keer dat dit een jazz-plaat zou worden) biedt wat aangename variatie in een genre dat anders het risico loopt om nogal eentonig te worden. Een solide 4 sterren, met zeker nog aardig wat groeipotentieel.

avatar van Madjack71
Hebron Gate vormt samen met Building an Ark tot nu toe mijn favoriete Groundations albums. Zij nemen hier reggae mee naar een nieuw level. Stuk voor stuk hebben de nummers een strakke opbouw, steken ze tekstueel goed in elkaar en zijn er jazz elementen in verwerkt, wat het geheel ruimschoots boven de gemiddelde reggae album uit doet stijgen. Binnenkort live op het Totaal Festival kan niet wachten om ze live bezig te zien. Klasse.

klasse album, ik heb nooit zo veel met reggea. Ik vind het wel leuk, maar vaak net niet, buiten Groundation dan. Maar wellicht heb ik me gewoon nooit genoeg verdiept in het genre.

avatar van Ward
De reïntegratie van Ward deel 19:

Dat ik weinig heb met reggae is een understatement. Een van de weinige genres waar ik nooit enige interesse voor heb kunnen opbrengen. Voor mijn gevoel klinkt elke reggaeband precies hetzelfde: als een slap aftreksel van Bob Marley (en daar heb ik ook al niks mee). Tot zover mijn vooroordelen over het genre. Toen Eilord mij de opdracht gaf dit album te recenseren was ik benieuwd of dit mijn visie op het genre kon veranderen. Zeker door zijn opmerking dat hij zelf normaliter ook niet echt voor reggae te porren was. Waren mijn vooroordelen gegrond (pun intended) of valt er ook in deze hoek in de muziek voor mij het nodige te ontdekken?

Die vraag moet ik met ja en nee beantwoorden. Laat ik met het positieve beginnen. Het idee dat alle reggae inwisselbaar klinkt wordt door Hebron Gate wel degelijk ontkracht. Groundation hebben een duidelijk herkenbaar eigen geluid. Dit komt ten eerste door de duidelijke invloeden van jazz en afrobeat. Ze zijn duidelijk muzikaal onderlegd en dat betaald zich uit in een uitgebalanceerd geluid met een fijn jamachtig karakter (de meeste nummers klokken boven de zes minuten). Een tweede aspect dat Groundation een duidelijk eigen karakter geeft is de zang van Harrison Stafford. De man heeft een eigenaardig geknepen androgyn stemgeluid met een rauw randje. Doet me nog het meeste denken aan de stem van Asaf Avidan. Drukt een duidelijke stempel op het geluid van de band.

Tot zover ben ik dus zeker positief. Neemt niet weg dat reggae gewoon een esthetiek heeft die mij niet aanspreekt of raakt. Tekstueel doet zich eenzelfde probleem voor. De teksten gaan veel over Jah en de Rastafari levensopvatting, iets waar ik nul binding mee heb. Dus al hoor ik best waarom dit een van de beter gewaarde reggaebands is, is er van een persoonlijke klik geen sprake. Daarom zou ik normaal gesproken op een kleine voldoende uitkomen. Er is echter nog een struikelblok, waar ik me niet overheen kan zetten. Het mag een detail lijken, maar het accent van de Stafford kost deze plaat zeker een ster. Prees ik hem eerder nog voor zijn bijzondere stemgeluid, stoor ik me enorm aan zijn aangeleerde Jamaicaanse accent. Er is niks mis met een Jamaicaan accent, maar een blanke knul uit California die naar de naam Harrison Stafford luistert die in een aangezet Jamaicaans geluid zingt klinkt gewoon potsierlijk. Desalniettemin heeft Groundation, voor wat het waard is, mijn vooroordelen over reggae wel ontkracht. Al zal ik nooit wat met het genre kunnen ben ik bang.

avatar van Rayaccos
Ward schreef:

Haha door deze informatie kan ik niet normaal naar deze band luisteren. Bedankt Ward!

avatar van sheep67
Groundation brengt mij terug naar de hoogtijdagen van de reggae! Ze horen nu al in het rijtje Black Uhuru/Culture /Israel Vibration thuis wat mij betreft. Echte roots-reggae zonder invloeden van ragga/dancehall en meer van die onzin. Lang geleden dat ik zo'n goed reggaeband ben tegengekomen. Fantastische stem heeft die Stafford, gemaakt voor dit genre.

Ok...één nadeel: het zijn geen Jamaicanen

LIVE - Streaming du Showcase Groundation - La Belleviloise Paris - 18 OCT 2014 - Party Time : reggae dancehall dub radio, webradio & TV - partytime.fr

avatar van mark1972
Mega vet - en het zijn geen Jamaicanen! WTF

avatar van zoutzak
Morgenavond speelt Groundation in Melkweg Amsterdam!

avatar van koosknook
Echt een aanrader. Vandaag 32 graden, dan ga ik hier toch wel erg lekker op. Roots-reggae, zoals die ook in de jaren 70 gemaakt had kunnen worden.

avatar van Forza
Ongelooflijk goede muziek. Wat mij betreft het beste reggae album ooit gemaakt.

avatar van zoutzak
Nog altijd maar 75 stemmen...