D'Angelo - The Best So Far... (2008)

Soul
Label: Virgin

1. Lady (4:06)
  2. Brown Sugar (4:03)
  3. Cruisin' (3:58)
  4. Me and Those Dreamin' Eyes of Mine (4:15)
  5. Smooth (4:19)
  6. I Found My Smile Again (6:13)
  7. Girl You Need a Change of Mind (4:08)
  8. She's Always in My Hair (4:06)
  9. Can't Hide Love [Live] (3:56)
  10. Heaven Must Be Like This (4:12)
  11. Your Precious Love (4:31)

met Erykah Badu

12. Devil's Pie [A Cappella Interlude] (1:39)
  13. Left and Right (4:35)

met Method Man & Redman

14. Untitled (How Does It Feel) (4:19)
  15. Send It On (5:55)
  16. Feel Like Makin' Love (6:02)
  17. Raphael Saadiq - Be Here (3:34)

met D'Angelo

avatar van Reijersen
D'Angelo, de nu-soulgrootheid die nog steeds een keer met een nieuw album zou komen. Na een tweetal klassiekers duurde duurde en duurde het maar voordat er een nieuw werk van deze man aankwam. Er waren heel wat roddels over mogelijk teveel gebruik van cocaïne of over het album zelf. Er werd zelfs een nieuw nummer gelekt 'Really Love'. Maar al om al waren het allemaal warmhoudertjes. Net als dit album. Een Greatest Hits. En tsja, kan dat wel van 2 albums. Ja dus, want al zijn nummers zijn van topniveau.

De man gebruikt productioneel hiphop-georiënteerde beats, zoals bijvoorbeeld Erykah Badu dat ook doet. Verder zingt hij veel met een falset-stem.
Niet alle nummers zijn van de twee klassiekers. Zo is Be Here meer een nummer van Saadiq waar D'Angelo aan meedeed, in plaats van andersom.
Je kan ook een zeer breed verschil merken tussen zijn debuut 'Brown Sugar' en zijn opvolger 'Voodoo'
Laatstgenoemde is namelijk een stuk donkerder en moeilijker te doorgronden, maar ook meer een geheel. Terwijl zijn debuut en daarmee dus die nummers een stuk meer op zichzelf staan, maar meer een laidback sfeer nastreven.

En dan nog goed nieuws. De man komt eindelijk eens echt! met een nieuwe cd. Achter de productieknoppen gaat Raphael Saadiq plaatsnemen. Laten we hopen dat het nu eens waar is.

Volgende week is 'ie er: 3x optreden in Nederland, geweldig! Hoogste tijd dus om weer eens deze The Best So Far... op te zetten. En oh my, oh my: wat een overheerlijke muziek maakt D'Angelo toch. Jazzy funky hiphop neosoul om je vingers bij af te likken.

Als je deze op vinyl aanschaft (2LP is 11,95 op hhv.de bijvoorbeeld) dan heb je gelijk het halve album van Brown Sugar op LP. En ook nog eens de beste nummers, uitgezonderd Shit, Damn, Motherfucker. De Eddie Kendricks cover Girl You Need A Change Of Mind is erg fijn, net als de Prince cover She's Always In My Hair. Goede keuze, juist deze Prince song. En wat hoor ik zijn invloeden terug op deze Best of, ook al heeft D'Angelo natuurlijk wel zijn eigen fraaie stijl.

Via o.a. Can't Hide Love van Live At The Jazz Café belanden we natuurlijk bij Voodoo, waarvan er ook 5 nummers op het album staan. Leuk is dat je hier een A Capella versie van Devil's Pie vindt. Fantastisch zijn natuurlijk Left And Right, met Method Man & Redman, Untitled, Send It On & Feel Like Makin' Love.
Tot slot weer een 'losse' track, zijn duet met Saadiq, wat de plaat alleen maar aantrekkelijker maakt. Hier vind je het allemaal terug. Al deze overheerlijke klassemuziek van D'Angelo. Genieten!