Just-Ice - Back to the Old School (1986)

Label: Sleeping Bag

1. Cold Gettin' Dumb (4:32)
  2. Love Story (4:53)
  3. Back to the Old School (4:49)
  4. Latoya (4:09)
  5. Gangster Hip Hop (5:07)
  6. Little Bad Johnny (3:30)
  7. Put the Record Back On (3:49)
  8. Turbo Charged (5:08)
  9. Cold Gettin' Dumb 2 * (6:32)
  10. That Girl is a Slut * (5:16)
echt een super goed album

EPMD
Super album... lekkere rauwe beats en harde lyrics van Just-Ice... deze ga ik zsm halen!!!

avatar van Kos
Kos
Met beats van Mantronix. .

avatar van MAS
MAS
Dit album klinkt zeker lekker, vette albumhoes ook.

avatar van Weirdo Wizzy
Just-Ice zijn debuutplaat uit 1986! Nou ben ik verder niet zo bekend met deze rapper, maar enig rescearch leert mij dat dit DE plaat is van Just-Ice. Daarbij scheen dit album ook nog enigszins status te hebben ook.

In de jaren 80 waren de raps en beats nog niet zover ontwikkeld als later in de jaren 90. Gewoon een leuk potje rappen over een kale beat! Hier en daar wat beatboksen kan ook geen kwaad. Vooruit, ook nog wat gescratch in het wilde weg. Zo was dat in '86!

Als we het romantiseren achterwege laten kun je toch stellen dat het allemaal niet zo interessant klinkt. Van de muziek zelf krijg ik het niet echt warm of koud namelijk. Ergens hoor ik het enthousiasme er wel vaak in bij 'hiphop oldies' als deze. Vermakelijk en aandoenlijk. Niets dan respect ook wat dat betreft. Zeker anno 2010 blaast dit album me niet van mijn stoel. Ik zelf ben dan ook blij dat hiphop zich nog flink heeft ontwikkeld vanaf hier.

avatar van panjoe
Ik heb niet veel toe te voegen aan de recensie van Weirdo Wizzy hierboven. Als album op zichzelf vind ik er niet veel aan, maar als je het jaartal erbij haalt en een beetje romantiseert 'heeft het ineens wat'. Leuk ook om stukjes te horen die later gesampled zijn door andere artiesten, zoals de zinnetjes 'It sounded like a rock' (KMD) en 'Cold gettin' dumb' (Madvillain - Supervillain Theme). Ik laat mijn cijfer echter niet door dat soort ongein beïnvloeden, anders had ik het vroege werk van Eric B & Rakim al lang 5* gegeven.

avatar van principal2000
Ik vind dit een aardig album, maar niet meer dan dat. Just-Ice's stem en flow is een beetje aan de saaie kant. De beats van Mantronix zijn voor die tijd wel goed, maar toch moet je hiervoor in de stemming zijn of een echte old school head zijn. Just-Ice is een iets minder bekende MC, maar toch kennen de meeste old school heads hem wel. Dit album en de opvolger worden vooral geprezen. Ik bezit zijn derde album en de single Cold Gettin' Dumb van dit album. Dat vind ik ook gelijk het sterkste nummer. Back To The Old School en Turbo Charged vind ik ook wel leuke tracks.

avatar van Harderwiek
Ik durf dit net een 3 te geven, omdat ik het gewoon voldoende vind, maar het hangt erg tegen een 2,5 aan. Op zich een prima plaatje, waar alle tracks een vrij constant niveau bereiken, vooral de beats. Just-Ice zelf kan hier en daar nog wel wat wisselvallig overkomen. Verder een prima oldschool plaatje, die prima klinkt voor die tijd, maar niet de old school waar ik de charmes heel goed van in zie.

avatar van Timmie
Tja, dit is pure hip-hop uit 1986 en dat is te horen. 2 jaar later in 1988 is gelukkig al veel meer variatie met artiesten zoals Slick Rick, N.W.A. en De La Soul. De beats zijn te kaal, nou rapt Just-Ice meestal wel aardig maar op tracks zoals "Gangster of Hip Hop" duurt het allemaal net iets te lang en begint het te vervelen. 3*

avatar van Willemsb
Deze man afgelopen zaterdag nog gezien in Helmond. Mét Mantronix! Hiphop history!!!