Arcane - Future Wreck (2000)

Electronic
Label: Neu Harmony

1. Future Wreck (21:31)
  2. The Plastic Eaters (12:38)
  3. The Visible Empty Man (18:44)
  4. Planet of the Blind (8:51)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Het Britse EM-trio Arcane heeft nooit onder stoelen of banken gestoken, dat ze zwaar beïnvloed zijn door Tangerine Dream. En dat laten ze horen ook. Vooral de belangrijkste en invloedrijkste periode van TD (de zg. Virgin Years-periode), is letterlijk terug te horen op dit tweede Arcane-album, Future Wreck. Het feit dat de heren op één van de foto's van het album, zowaar lijken op het legendarische trio Froese-Franke-Baumann en zelfs bij wijze van ode, in dezelfde pose staan afgebeeld als de heren van TD in die tijd, geeft al aan dat we hier te maken hebben met onbetwiste TD-liefhebbers.
De muziek is dus allesbehalve origineel. Echter is het zeker wel te pruimen. Van alle TD-kopieën is Arcane misschien toch wel één van de beste.
Het titelnummer is meteen al zo'n voorbeeld: mysterieuze mellotron-klanken worden gecombineerd met een bobbelende sequence die zo van een Phaedra of een Rubycon afkomstig zou kunnen zijn. In de negende minuut volgt dan een kleine pauze, totdat een zeer dynamische sequence begint. Daaroverheen worden allerlei geweldige solo's uitgestrooit, waardoor het feest compleet is.
The Plastic Eaters is zo mogelijk nog beter en is een ode aan het legendarische Logos-album. Een effectieve sequence kondigt zich aan waarover heerlijke melodielijnen worden gespeeld. Op een gegeven moment wordt het allemaal wat meer laid-back, totdat het nummer op een ietwat vreemde, maar uitstekende manier eindigt.
The Visible Empty Man heeft qua stijl vooral veel weg van legendarische TD-nummers zoals Logos, Choronzon en Sphinx Lightning. Het lijkt werkelijk op een mengelmoes van deze klassiekers, alleen dan uitgevoerd door Arcane, middels hun eigen inbreng.
Tot slot zou qua stijl, Planet of the Blind zo op een Tangram of een Exit gestaan kunnen hebben.

Het moge duidelijk zijn. Voor iedereen die verlangt naar de TD-hoogtijdagen van weleer en die een lak aan originaliteit hebben, moet dit gewoon uitchecken. Je krijgt letterlijk wat je verwacht.

avatar van Robbe123
Dit album zou in de Virgin-periode van Tangerine Dream goed gepast hebben. Een dikke 5 sterren!!!