Asva - What You Don't Know Is Frontier (2008)

Avant-Garde / Metal
Label: Southern

1. What You Don't Know Is Frontier (15:56)
  2. Christopher Columbus (13:14)
  3. A Game in Hell, Hard Work in Heaven (15:56)
  4. A Trap for Judges (23:59)
tuktak
omdat ik het zelf niet beter kan vertellen, dit vond ik toevallig op de website kindamuzik toen ik googlede naar deze plaat:

Stuart Dahlquist houdt niet zo van het 'drone/doom'-label dat meestal op zijn project Asva wordt geplakt. Zijn muziek is grotendeels gebaseerd op uitgeschreven patronen en gaat alleen op het einde van een track nog wel eens over in een drone. Het trage, zware geluid moet een sfeer van grootse weidsheid oproepen en niet dat van drukkende zwartheid.

What You Don't Know Is Frontier is opgedragen aan Dahlquists broer Michael. Deze kwam om het leven toen een vrouw met weinig natuurkundig inzicht zelfmoord probeerde te plegen door haar auto op volle snelheid in die van de voor een rood stoplicht stilstaande wagen van Michael Dahlquist te boren. Dat wordt op deze plaat echter niet omgezet in naar binnen gekeerde rouw, maar in een majestueus requiem.

Het orgel speelt hierin een prominente rol. De langgerekte tonen van het instrument roepen associaties op met de zwaardere kerkmuziek en leiden zo tot een gewijde sfeer. Met name het titelnummer profiteert hiervan.

De nummers 'Christopher Columbus' en 'A Trap for Judges' neigen wat meer naar doommetal, door de grotere rol van de drums. Het zijn vooral de donderslagen die de naderende Apocalyps aankondigen in het eerstgenoemde nummer die impact hebben.

Hoe goed de drie bovengenoemde tracks ook zijn, ze verbleken bij het prachtige albumhoogtepunt 'A Game in Hell, Hard Work in Heaven'. Het nummer begint rustig met gastzangeres Holly Johnston die een Japanse folkmelodie zingt op een wijze die herinneringen oproept aan Dead Can Dance. Dit loopt vloeiend over in een gedeelte dat doet denken aan het beste werk van het huidige Earth, om te eindigen in een heftig rockende postcore-apotheose. Een beter eerbetoon had Stuart Dahlquist zijn broer niet kunnen geven.

No Pussy Blues
Meesterwerk, vooral het nummer 'A Game in Hell, Hard Work in Heaven'.

avatar van Joy4ever
Het slotnummer

avatar van andnino
tuktak schreef:

Sja, zwartheid niet helemaal nee, maar het is wel gewoon drone als in drone zoals de term ervoor in het leven geroepen is. Goed, dat is het absoluut. Het derde nummer ontsnapt dan opeens wel aan dat typische dronedoomlabel, vooral het gebruik van vocalen werkt dan opeens verrassend goed. Mijn enige punt van kritiek ligt in de lengte van de plaat; ik houd best van dit soort muziek, maar bijna 70 minuten is toch wel zwaar. Ik zie dit soort platen liever rond de 50 minuten, zoals deze, overigens ook een aanrader.

avatar van Joy4ever
andnino schreef:
ik houd best van dit soort muziek, maar bijna 70 minuten is toch wel zwaar. Ik zie dit soort platen liever rond de 50 minuten.
Mee eens.

avatar van trebremmit
Vooral nummer drie is briljant, de standaard doom/drone wordt hier wat uit de weg gegaan en er komt op het einde zelfs een versnelling in het nummer. Voor de rest heerlijk log, traag en duister.

avatar van wendyvortex
Doom maar dan met een soort psychedelisch sfeertje eromheen.
Meer avantgarde dan metal.
Hele fijne zware plaat.