CYNE - Pretty Dark Things (2008)

Label: Hometapes

1. Just Say No (3:01)
  2. The Runaway (3:29)
  3. Calor (1:34)
  4. Escape (2:50)
  5. Money Parade (3:45)
  6. Pretty Black Future (2:36)
  7. Elephant Rome (3:05)
  8. The Dance (4:17)
  9. Opera (2:23)
  10. Prototypes (2:48)
  11. Fuzzy Logic (2:56)
  12. Never Forget Pluto (1:24)
  13. Pianos on Fire (1:32)
  14. Radiant Cool Boy (3:49)
  15. Excite Me (2:39)
  16. Scattered (2:59)
  17. Fall Through Atlantis *
  18. Sleep *
  19. Sound of Your Voice [Remix] *
  20. Bailando de Cabeza [The Dance Remix] *
  21. Escape [Michael Johnson Remix] *
avatar van MJ_DA_MAN
Inderdaad mensen, het derde album van CYNE.

avatar van Seedorf
Erg tegenvallend.

avatar van Reijersen
Erg goed. Heb het album nu één keer beluisterd en het CYNE weet mij wederom te overtuigen.

avatar van Rhythm & Poetry
Idd Reijersen, vind dit een erg sterk album. Draai dit album eigenlijk elke dag sinds ik het heb en ik word er helemaal vrolijk van. Het album zit vol met zomerse klanken en de raps zijn uitstekend verzorgd. Met Cise Star hebben ze een rapper die over een van de beste flows beschikt.

avatar van Reijersen
Ik begin met een halfje minder als R&P. Erg aanstekelijk album. CYNE is zowiezo mijn MuMe-ontdekking. En wederom spelen ze het klaar.

avatar van jelmer19
Fris albumpje dit. Leuke producties en sterke lyrics.
Heb eerdere albums nog nooit gechecked maar die moet ik maar eens gaan beluisteren nu ik dit heb gehoord. Cise Star is een rapper waar ik graag naar luister..

Ook een mooie hoes trouwens!

avatar van Osiris Apis
Na een paar luisterbeurten moet ik nog wel wennen aan de producties. Klinkt allemaal iets anders dan vorige albums.

avatar van thomzi50
Komt deze pas 7 oktober uit?

avatar van MJ_DA_MAN
thomzi50 schreef:
Komt deze pas 7 oktober uit?
Jup, maar de digitale versie is al wel te koop.

avatar van Osiris Apis
Na paar luisterbeurten toch wel 4*. De productie van meeste nummers hebben meer een electronische geluid. Cyne is dus een iets andere weg ingeslagen, wat ik wel positief vind.

avatar van Shelter
Ik vond die vorigen erg vet, zal deze eens opzoeken.
Overigens ik ben echt aangewezen op downloads wat betreft Cyne's albums.. ik zie deze cd's echt nooit in de winkels liggen...
Iemand tips waar wel?

avatar van Osiris Apis
Ik heb Evolution Fight bij NLstore gekocht, maar die kun je daar niet meer bestellen. Op Proxis.nl staat hij wel (voor 16 euro).

avatar van Shelter
Osiris Apis schreef:

aight...thnx!

avatar van Rhythm & Poetry
De ingrediënten van een van mijn favoriete acts zijn twee producenten (Speck en Enoch) en twee rappers (Cise Star en Akin). Met Pretty Dark Things leveren ze een derde regulier album, als voorproefje kwam eerdit dit jaar de EP Starship Utopia uit. Cultivating Your New Experience laat daarmee zien een productieve formatie te zijn.

De buitenkant, het eerste wat te zien is, mag opvallend genoemd worden. Hetzelfde geld voor de muziek, zeker voor CYNE begrippen. De eerste nummers zijn namelijk niet zo filosofisch ingesteld als gewend van de heren. Deze nummers zijn bedoeld om de commerciele acts naar beneden te halen. Zo is de intro een aanval naar onder meer Nelly toe, dat blijkt bijvoorbeeld uit deze lyrics van Akin:

"Wake the fuck up! Wake the fuck up! That Nelly shit sucks, little girls don't buy it! Wake he fuck up! Wake the fuck up!, They're underground stagnant, too scared to move!"

Even later krijgen de collega's van Black Eyed Peas er ook van langs en wordt de media geile Paris Hilton niet gespaard. Opvallende lyrics, maar met name de flow van Cise Star maakt dit album bijzonder. Kenmerkend is zijn zuivere stem, de afwisseling met de zware stem van Akin is zeker welkom te noemen.

Ondertussen stelen de twee producers de show. Met name de eerste helft kent veel vuurwerk van dit duo. Met behulp van exotische instrumenten en samples hiervan zorgen ze voor een zomers tintje. Een opvallende combinatie met de raps die een stuk donkerder zijn. Door deze combinatie laat CYNE wederom zien dat ze voor vernieuwing in zijn.

Na de commerciele wereld aangevallen te hebben is het tijd voor diepzinnige teksten. The Dance is al een aardig opwarmertje maar op het nummer Never Forget Pluto wordt pas echt een hoog niveau gehaald. Deze zinsnede van Cise Star, op een piano deuntje, weet daar voor te zorgen:

"Everything is relativ, how you see in it's evidence. That nothing is forever, but never forget having, couse hell is all around."

En zo is er uiteindelijk een prima product op de markt gekomen. Veelzijdig is het met aan de ene kant de donkere raps die fijn gebracht worden en aan de andere kant de zomerse producties die met name het eerste deel ten gehore gebracht worden.

RedLightCityBoy
Prachtig album, niet 1 keer luisteren en dan stemmen mensen,
nee dit is voor mij een duidelijke groeier.
Sterke mc's en hemelse beats, 4,5*

avatar van prodi9y9
wenne aan de spazy beats, ma nu vind k ze heerlijk! Toppertje weer!

Social_Mask
Het begint vrij briljant met Just Say No. Echt een geweldig nummer. Helaas moet ik nog wennen aan de beats. Zou ik nu stemmen dan zou het waarschijnlijk een 3* worden.

Social_Mask
Vind het met Just Say No erg goed beginnen. The Runaway mag er ook wezen, maar dan komen er vier nummers die toch aan mij voorbij gaan. Nu komt naar mijn mening wel het beste wat dit Pretty Dark Things te beiden heeft: Elphant Rome, The Dance en Opera. Het tweede deel vind ik erg sterk en beter dan het begin. Alleen van Excite Me raak ik niet echt.. opgewonden.

Voor nu 3,5*.

P-DawG
Eindelijk weer eens als geheel beluisterd en ik doe er toch een dik verdiend halfje bij. Beste nummers zijn voor mij: Escape, Money Parade, Elephant Rome, The Dance, Opera, Never Forget Pluto en de afsluiter Scattered. Vooral het middenstuk, vanaf Escape t/m Opera, is geniaal.

****

Rene1979
Ik ben groot fan van Cyne en kan duidelijk zijn over het feit dat dit mijn favoriete groep is. Heb alle reguliere albums nog steeds op cd. En helaas zijn er maar twee op vinyl uitgebracht, deze en Evolution fight. Kwam erachter dat dit op vinyl bij het label zelf voor 22 euro te koop was. (inc verzending) Voor die spotprijs laat ik dit geweldige album niet liggen.