Rob de Nijs - Compleet 1 (1989)

Alternatieve titel: De Mooiste Collectie Samengesteld door Rob de Nijs

Label: EMI

1. Ritme van de Regen [Nieuwe Versie] (2:37)
  2. 't Werd Zomer [Nieuwe Versie] (4:14)
  3. Malle Babbe [Nieuwe Versie] (4:33)
  4. Zondag (3:04)
  5. Alleen Is Maar Alleen (2:47)
  6. Foto van Vroeger (4:40)
  7. Mijn Geheimen (2:58)
  8. Rood van de Morgen (3:17)
  9. Altijd Alleen (4:55)
  15. Het Dorp (4:16)
  16. Rendezvouz (3:21)
  17. Duet (4:35)

met Martine

18. Alles Wat Ademt (3:51)
avatar van foxhusky
Eén van de vele verzamelalbums van Rob de Nijs, maar deze is door Rob zelf samengesteld. Een jaar later verscheen nog een deel 2.

Voor mij reden genoeg om niet de reguliere albums te hoeven kopen. Samen met de opvolger "Compleet 2" en de wat oudere "Grootste Hits" uit 1979 had ik voeldoende Rob de Nijs in huis. Later heb ik nog wel twee reguliere albums gekocht, maar die tel ik even niet mee...

De eerste drie tracks van dit albums zijn nieuw opgenomen versies. Vreemd, waarom zou men zoiets doen? De tekst van "'T Werd Zomer" is zelfs anders dan het origineel... "Ik was 16 en jij was 28", werd hier opeens "Ik was 14 en jij al 28".

Het allermooiste nummer dat Rob ooit heeft gemaakt staat ook op dit album: "Open einde". Rob zingt de tekst van Belinda Meuldijk zo recht uit zijn hart, zo echt. Wat een mooi nummer. Pas later begreep ik dat niet ging om het overlijden van een menselijk iemand, maar om de hond van Belinda. Het origineel is trouwens van Elton John.

Ook "Oude Mensen" is prachtig. Van de oudere nummers vind ik vooral "Alleen is maar alleen" en "Foto van vroeger" heel mooi.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
foxhusky schreef:

Hierdoor komt mijn score een half punt lager uit. Rare actie!

avatar van B.Robertson
Eens met de kritiek op 't Werd Zomer', zie hier het nut niet zo van in. 'Ritme van de Regen' en 'Malle Babbe' gaan op zich, maar verder heb ik niet echt de indruk dat er hier veel jaren zeventig werk opstaat. Rob de Nijs behoorde tot die Nederlandstalige artiesten die ik hobbymatig nog niet afdoende geëxploiteerd had. Er komt hier geregeld iemand langs die ik er een plezier mee doe Rob de Nijs te draaien (en andere Nederlandstalige artiesten). Collectie is vooralsnog groot genoeg met 4LP's en 4CD's, want 'Compleet 2' ontbreekt niet. Dat tweede deel is me overigens beter bevallen; opent met origineel jaren zeventig werk en alleen 'Zuster Ursula' is heropgenomen.

avatar van Oxazepam
Volgens mij zijn de eerste 3 nummers eerst bij Philips opgenomen en dit is een EMI uitgave.
Van EMI heb ik ook een compilatie waarop die Philips nummers in live versies aanwezig zijn.
En compilaties waarop nummers van beide labels staan.
Ik heb van Rob de Nijs een stapeltje LP's en dat zijn ook de albums met zijn bekendste nummers.
Op CD heb ik alleen compilaties met veel van zijn hits, en van het BR Music label Singles In The Sixties met Rob's Duits- en Engelstalige singles uit die jaren. De CD lag toen bij Free Record Shop voor 5 gulden in de uitverkoopbakken. Grootste verrassing was voor mij de psychedelische single Bye Bye Mrs. Turple / Viscount Wilkinson's Bullet Love als Rob de Neys. Rob de Nijs - Bye Bye Mrs. Turple - YouTube