Russ Ballard - Russ Ballard (1984)

Label: EMI

1. I Can't Hear You No More (5:52)
  2. In the Night (4:10)
  3. Two Silhouettes (4:19)
  4. Voices (5:35)
  5. A Woman Like You (4:26)
  6. Day to Day (3:53)
  7. Playing with Fire (5:09)
  8. The Last Time (5:27)
avatar van vielip
Te gek album van een begenadigd componist. Is vooral bekend geworden met hits die hij voor anderen schreef. Op dit album doet hij het echter onder z'n eigen naam en dat doet ie geweldig! Heerlijke melodic rock/AOR die perfect geproduceerd is vind ik. Two silhouettes, Voices, I can't hear you no more, In the night en Playing with fire zijn bloedmooie songs.

avatar van Psykootje
Zeldzaam goed aor album ! Alleen veel te kort . Russ heeft dit niveau alleen op The Fire Still Burns nog gehaald .

avatar van vielip
Gedeeltelijk vind ik. The fire still burns is al een heel stuk minder dan dit juweeltje naar mijn bescheiden mening! Deze is echt van begin tot eind smullen. Ik ga verhogen naar de volle 5 sterren!

avatar van BlauweVla
"In the Night" is door Ace Frehley gecoverd als "Into the Night".
"Voices" is gebruikt in Miami Vice.
"The Last Time" lijkt heel erg op "Kayleigh" op momenten, maar Russ was eerder

Dit is een heel mooi album, maar de drums heb ik altijd te hard gevonden, het had sowieso allemaal wat minder galmend mogen klinken wat mij betreft. Eigenlijk zijn de nummer 3, 4 en 5 mijn absolute favorieten.

avatar van iggy
Aardige tot matige plaat van ballard. Als ik dit berichtje had kunnen plaatsen in 84 had deze plaat zeker 4 pingels gekregen.

Waar begint dan vandaag de dag mijn gezever weer. De tand des tijds dus. Rond 82/84 enz stond ik best open voor Aor rock. Daar is bijna niks van over gebleven. Jeugd zonde? Ja moet ik eerlijk bekennen. Teminste in erg veel gevallen Voor mij zijn er 3/4 aor bands over gebleven. Journey ,foreigner,nova en ballard. Waar ik enigzins nog naar kan en wil naar luisteren. Meschien vergeet ik een band of 2?. Angel, Orion,night ranger,giuffria,styx enz enz. het zegt mij niks meer. Big crap min of meer denk ik. ok night ranger daar ben ik niet zeker van heb er niks meer van. Kan ik dus ook niet meer beoordelen. Ballard weet me nog enigzins te bekoren. Maar valt ook tevens zwaar door de mand. Met nummers als two silhouttes, a woman like you, day to day daar kan ik dus echt niets meer mee.. Eigenlijk valt hij me best tegen meer zelfs dan dat nu ik hem vaker beluisterd heb. The last time lijkt trouwens verdomd veel op een nummer van journey. Of niet soms. Hoor ik nu ook voor de eerste keer trouwens. Ook alweer een nummer waarvan ik denk nou nou nou.

Naar mijn idee gezakt van 4 lollie's naar 2 lollie's

avatar van BlauweVla
"The Last Time" heeft wat weg van Journey's "Who's Crying Now", maar is anders

Ozric Spacefolk
Voorlopig een score van 4*.

Ik lees dat Voices in Miami Vice is gebruikt, maar In the Night ook, als ik het goed heb.

Moet zeggen dat Russ een wat vlakke maar verder toch wel lekkere zangstem heeft. Maar het is toch echt zijn gitaarspel dat echt shinet. Nooit geweten dat die beste man zo lekker kan soleren.

Drums werden ingespeeld door Simon Philips en hij kwijt zich prima van zijn taak.

De songs zijn stuk voor stuk AOR-pareltjes, om het maar zo te noemen. Sterke songs met goede hooks en refreinen.

avatar van Droombolus
Ozric Spacefolk schreef:
Nooit geweten dat die beste man zo lekker kan soleren.

Hij was studiomuzikant voordat Rod Argent hem in z'n band vroeg. De parel in z'n studioloopbaan kroon is wat mij betreft zijn fantastiese spaanse gitaar in Unit 4+2's Concrete And Clay.

Ozric Spacefolk schreef:

Ja man, echt wel! Ik ben laatst begonnen om alle Miami Vice afleveringen weer eens terug te kijken. En jawel, in aflevering 3 of 4 kwamen ineens Voices en In the night voorbij. Geweldig!

vielip schreef:

Ik heb de 6 dvd boxset.

Omdat de serie leuk is en omdat de muziek te gek is. Dat gedeelte met 'In the Air Tonight'. Te gek gewoon. Geen serie op tv die zo goed de muziek wist te kiezen.

avatar van vielip
Klopt, de muziek in de serie is echt fantastisch!

Ozric Spacefolk
Ik heb mijn stem verhoogd, met optie naar verdere verhoging.

Ik draai deze plaat nu non-stop. De productie, de composities, de emotie, de gitaarsolo's, de heerlijke stem, alles klopt als een bus aan deze plaat.

Echt een must voor de ware AOR-liefhebber.

Nu op zoek naar de opvolger van deze plaat.

avatar van vielip
Ja en die is dan weer een pak minder vind ik. Heet The fire still burns toch? Heb ik gehad maar weer verkocht. Kan niet tippen aan dit meesterwerkt is wat ik me er van herinner.

Ozric Spacefolk
En hij draait en draait maar door, deze plaat. Ik denk dat ik hem nu voor de 10e keer op repeat heb staan.

Maar ik ga toch achter meer Ballard-platen aan, hoor, Vielip...

avatar van vielip
Dat moet je ook zeker doen! Ik kom er jaren later weleens achter dat ik het ooit helemaal mis heb gehad met sommige albums. Misschien met die van Ballard ook wel

Ozric Spacefolk
Ik leerde hem kennen middels On the Rebound van Uriah Heep, jaren terug en enkele co-writings, bijv. bij Magnum's Goodnight L.A.

Later kwam ik erachter dat Ballard ook de man was achter 'Since You've Been Gone', 'Hold Your Head Up' en 'God Gave Rock 'n' Roll to You'.

Dus ik snap niet waarom ik zo lang heb gewacht tot ik me aan zijn soloplaten heb gewaagd.

avatar van Rogyros
Lekkere plaat. Ik kwam hem tegen via het forumtopic 20 stemmen-mijlpaal.
Ik ga gek doen en geef vier sterren. Wellicht ga ik hem in de toekomst toch iets verlagen, maar dat weet ik niet. Hij spreekt voor nu best aan. Fijn AOR album! Ga ik zeker nog vaker draaien.

vielip schreef:

Ha ha, ik lees deze opmerking van mezelf terug door de post van Rogyros en moet dit toch echt rechtzetten. The fire still burns is namelijk een meer dan verdienstelijke opvolger van deze topper.