Source Direct - Exorcise the Demons (1999)

Electronic
Label: Science

1. Call & Response (7:09)
  2. Mind Weaver (8:47)
  3. Haunted (6:47)
  4. Technical Warfare (8:43)
  5. Love & Hate (9:23)
  6. Capital D (7:36)
  7. Dubstar (7:23)
  8. Wanton Conduct (8:41)
  9. Concealed Identity (9:31)
avatar van Sir Odolf III
Ben deze nu een luisterbeurt aan het gunnen. De eerste indruk is alvast een goede...

avatar van ZOLTAR
waanzinnig

avatar van T.O.
Ik vond dit toch een ietwat teleurstellend album destijds, vergeleken met de eerdere (fantastische) singles en EP's.

Teveel goedkope samples en geluiden, hoewel Call & Response wel weer een klein kunststukje is

thejazzscène
Klopt wel voor een deel. Call & Response scheert hoge toppen. De nummers erna zijn soms niet variërend genoeg hoewel de duistere sfeer die altijd het trademark van Source Direct is geweest op een goede wijze doorgetrokken wordt doorheen de hele plaat.
De heel eigen bassamples en het goed overdacht geheel maken hiervan een speciaal en niet alledaags werk.

avatar van Syndro
Dat mechanische middenstuk van Technical Warfare is zo vet

thejazzscène
Het galactische sfeertje van Mind Weaver bevalt mee heel erg. Langs de ene kant die lasergeluiden die tussen de boeiende drumpartijen doorschieten. En langs de andere kant die zware duistere basmelodie gecombineer met die Orbital-langgerekte synthesizergeluiden die daarbij komen. Dat nummer bevat een mooie variatie en dat maakt het voor mij vrijwel het beste nummer van het album. Zwaar onderschat nummer eigenlijk.

avatar van Tyn
Tyn
Het geluid op deze eerste LP is opvallend anders dan op de eerdere singles. De beats zijn eenvoudiger en bestaan vaker uit drumcomputer-achtige drums dan uit de verknipte break-samples die ze op hun singles ten gehore brachten. De wat eenvoudigere beats waren voor mij een beetje een teleurstelling.
Desonkdanks maakt Source Direct bijna altijd tracks van zeer hoge kwaliteit, enis dit nog steeds een goed album.