John Murphy - 28 Days Later (2003)

Score
Label: Beggars XL

1. The Beginning (2:56)
  2. Rage (1:22)
  3. The Church (1:16)
  4. Jim's Parents (Abide with Me) (2:29)
  5. Then There Were 2 (0:42)
  6. Tower Block (1:26)
  7. Taxi (Ave Maria) (2:08)
  8. The Tunnel (1:39)
  9. Grandaddy - AM180 (3:20)
  10. Brian Eno - An Ending (Ascent) (4:17)
  11. No More Films (0:48)
  12. Jim's Dream (0:40)
  13. In Paradisum (2:11)
  14. Frank's Death - Soldiers (Requiem in D Minor) (2:39)
  15. 'I Promised Them Women' (1:24)
  16. The Search for Jim (2:41)
  17. Red Dresses (0:48)
  18. In the House - in a Heartbeat (4:16)
  19. The End (1:55)
  20. Blue States - Season Song (4:12)
  21. End Credits (1:48)
De grootste kracht van deze CD is hoe goed hij de sfeer van de film weet te benaderen. Voor hen die de film nog niet hebben gezien, zal het daarom wat moeilijker zijn om zich aan de muziek te 'hechten', maar voor degenen die de film wel kennen is hij heel herkenbaar. Vele scenes doen je zo weer herinneren aan specifieke scenes uit de film.

De muziek zelf is niet altijd geschikt voor een groot publiek, met zijn soundscape-achtige geluiden (waaronder het geweldige An Ending van Brian Eno, die zeker bijdraagt aan deze sfeer!) met herkenbare gitaardeuntjes en haast zenuwslopende actiemuziek (Tower Block). Samen met enkele typisch Britse popnummers is het niet echt een CD om op de achtergrond zomaar aan te zetten, maar meer om beter naar te luisteren zoals de meeste scores.

Dit gemixed met nummers als Ave Maria en Abide With Me zorgen voor een sinister, haast dramatisch sfeertje dat zo perfect bij deze film past. Voor de liefhebbers van de film dus zeker een aanrader!

avatar van Safri
mee eens, maar het is wel een groot gemis dat de track van Godspeed you black emperor! er niet op te vinden is. East hastings

Wat ben ik blij met deze recentelijk toevoeging. Ik wou het zelf doen, maar nog geen tijd gevonden.
Wat een fantastisch album is dit. De score heeft me werkelijk van mijn sokken geblazen , net als de film overigens. Hoogtepunt is In a house in a heartbeat , wow.
En spijtig dat Godspeed er idd niet op staat.

In the House / In a Heartbeat is c-kers het hoogtepunt van de score, en wat ga je er anders naar luisteren nadat je de bijbehorende scene hebt gezien!!

Gezien Godspeed! (you black emperor) er niet opstond heb ik maar zelf een "more music from" cd gebrand, samen met enkele dialogen en de remixen van de Amerikaanse release van de soundtrack (waarvan ik overigens blij ben dat ze niet op mijn officiele UK versie staan, het dood de sfeer nl ineens, hoewel ze wel leuk klinken (hehe, Ave Maria, in de remix!)

He, wat staat er dan allemaal op die remix? Ik had namelijk ook Godspeed al apart op cd gezet en In the House-In a heartbeat had ik al gehoord voor ik de film had gezien. Het heeft zeker mijn visie van de film beinvloed. Magistraal gewoon.

ElMeroMero
Safri schreef:

Het zou me niet verbazen als de leden van GYBE! East Hastings aan de filmmakers hebben uitgeleend op de strikte voorwaarde dat de song niet op de officiële soundtrack terecht zou komen. Zo "anti" zijn ze dan ook wel weer...

De GYBE! track staat inderdaad niet op de soundtrack omdat die band iets heeft tegen soundtracks. Danny Boyle heeft nog geluk dat het in de film gebruikt mocht worden...

Bloompje: de remixen bestaan uit een Rui da Silva mix van Season Song en een Jacknife Lee remix van Taxi (Ave Maria). Het is vooral eigenlijk een extraatje in plaats van een onderdeel van de film of soundtrack, maar wel leuk om te horen. Ze zijn te vinden op zoekmachines als SoulSeek, IRC of FileTopia, al moet je wel heel goed zoeken, tis best zeldzaam zeker voor een officiele release!
(als je heel veel geluk hebt zul je t misschien ook eens op KaZaA tegenkomen, trwns)

score-freak schreef:

Nog een geluk. Het nummer heeft een fantastische functie in de film

GYBE! was door Oliver Stone gevraagd muziek te schrijven voor Any Given Sunday, maar daar hadden ze heeeeeelemaal geen zin in. Of ze echt iets tegen soundtracks hebben, weet ik niet, ze maken immers zelf ook hun eigen films (ze hebben zichzelf nota bene vernoemd naar een film volgens mij). Wat betreft 28 days later: ik vind dit een geweldige soundtrack, maar het is jammer dat in de film geknipt is in East Hastings. Zo'n GYBE!-purist ben ik dan ook wel weer.

hehe, dit zijn de echte kenners

Een paar jaar geleden was ik behoorlijk idolaat van GYBE! Maar goed, ik vond deze film en de bijbehorende soundtrack ook zonder GYBE! heel mooi hoor. Heb er sowieso wel bijzondere herinneringen aan.

Ben blij dat ik GYBE! heb leren kennen dankzij deze film.

Dan is deze film nog ergens goed voor.

deze film was voor vanalles goed, maar daar wil ik hier niet op ingaan.

Heh. Dat komt me bekend voor (geldt namelijk ook voor mij).

herman schreef:

Heh. Dat komt me bekend voor (geldt namelijk ook voor mij).

ale, mooi. Leuk zo een site

Hopelijk liep het bij jou beter af dan bij mij.

avatar van Flipman
Dit is één van de mooiste soundtracks die ik ken. En heb, natuurlijk. Inderdaad jammer dat East Hastings er niet op staat en de Jacknife Lee versie van Ave Maria (waarvan de videoclip wel als extra op de DVD van de film staat) mist ook, helaas. Grappige clip trouwens, vertelt de hele film in het kort !

En ik ben het er ook mee eens dat In The House/In A Heartbeat het hoogtepunt van de Score is. Ook luister ik erg graag naar Ave Maria, AM 180 (Grandaddy) en An Ending (Brian Eno). John Murphy heeft ook meegedaan aan de muziek van Lock, Stock & Two Smoking Barrels, daar kwam ik achter vlak nadat ik de film kocht! Een aangename bijkomstigheid !

Flipman schreef:

Grappige clip trouwens, vertelt de hele film in het kort !

Vond ik erg jammer eigenlijk, 't is 1 grote spoiler

Prachtplaat.

Danny Boyle zorgt altijd goed voor zijn films en soundtracks. I loooovve him , zie Trainspotting...

Deze film wil ik eigenlijk wel hebben...

Dan koop je hem toch?

Eerst maar 's een behoorlijke TV, denk ik.

Uitzonderlijk goede soundtrack.

score-freak schreef:

Vond ik erg jammer eigenlijk, 't is 1 grote spoiler

Ja, oké, je moet 'm ook niet gaan kijken voor je de Film ziet !

avatar van Flipman
"An Ending (Ascent)" van Brian Eno en "In The House/In A Heartbeat," onbetwist de mooiste tracks van het album! Jammer inderdaad dat "East Hastings" Van Godspeed You! Black Emperor niet op het album staat, maar die heb ik ook zelf op CD, op het album "F# A# (oo)."

Een van mijn favoriete soundtracks, zeker van de laatste jaren.

avatar van KampF
Wat een geweldige soundtrack van een geweldige film

Soundtrack zet ik op 4,0*
Film op moviemeter 4,5*

avatar van snarf349
bijzonder fraai past helemaal bij de film.
opvolger - 28 weeks later - ook al gehoord en gezien, zeker net zo goed. vooral het thema ( dreigend, rauw en donker ) maakt de film nog spannender.

avatar van Snowblood
Film 5*
Soundtrack 5*

sluit me helemaal aan bij snarf.

Heb zin om hem snel weer te zien trouwens!

Misterfool
Bloompje schreef:
Ben blij dat ik GYBE! heb leren kennen dankzij deze film.

Doordat ik GYBE! leerde kennen, hoorde ik van deze film.
Door deze Film leerde ik weer grandaddy kennen(AM180 )

Ook staat op deze sountrack in the house, in a heartbeat.
Haast even mooi als de Opbouw(ja met hoofdletter) van East Hastings.