Harry Gregson-Williams - Man on Fire (2004)

Score

5. Creasy’s Room (0:34)
  6. The Rave (4:23)
  7. Pita’s Sorrow (1:47)
  8. Nightmare (1:08)
  9. Bullet Tells the Truth (1:36)
  10. Followed (1:02)
  11. Smiling (0:48)
  12. You Are Her Father (1:45)
  13. No Mariachi (0:43)
  14. The Drop (2:58)
  15. Angel Vengador (1:22)

met Gabriel Gonzalez

16. You Betrayed Me (1:25)
  17. She’s Dead (0:43)
  18. The Crime Scene (0:57)
  19. Pita’s Room (1:48)
  20. Gonzalez (1:57)
  21. Oye Como Va (4:40)

met Kinky

22. La Niña (1:49)
  23. Creasy’s Art Is Death (0:54)
  24. The Voice (2:59)
  25. Sanchez Family (4:45)
  26. The Rooftop (5:07)
  27. The End (9:34)

met Lisa Gerrard

28. Hybrid Featuring - Man on Fire (Remix (3:41)

met Lisa Gerrard

Man on Fire is, na de geweldige Spy Game score, de tweede samenwerking tussen regisseur Tony Scott en componist Harry Gregson Williams. Maar waar de muziek in de film klinkt als een waardige opvolger van de vorige score, zo klinkt het op het album als een slap aftreksel. En dit ligt in de eerste plaats aan de compilatie, welke aan elkaar hangt van vele veels te korte tracks. Bovendien mist de CD enkele vocale prestaties van Lisa Gerrard, welke op de helft van de film wel te horen waren. Hierdoor is ze in de laatste track, The End, pas te horen wat de CD enigszins onevenwichtig maakt.

Maar niet alleen de samenstelling van de CD valt verwijten te maken, het is immers gewoon zo dat Tony Scotts film zo creatief ge-edit is en vaak zo druk is dat dit een dergelijke score vereist. Dit valt gelijk al te merken aan de eerste track, Main Titles, die voortdurend van de hak op de tak springt. Dit werkt fantastisch in de film, maar zorgt voor een minder makkelijke luisterervaring. Later in de CD is dit te merken aan korte tracks, die vaak heel abrupt stoppen. Dit had opgelost kunnen worden door de tracks aan elkaar te editen voor de CD zodat de overgang niet meer merkbaar blijft, of het nogmaals op te nemen in suites.

Toch is het niet alleen slecht. Hoewel de Gregson Williams score een herkenbaar thema mist, dit wordt namelijk verzorgt door de Nine Inch Nails tracks die niet op de CD staan, is er wel een mooi, herkenbaar gitaar-motiefje. Te kort om echt een thema te zijn, is het toch iets herkenbaars. Verder is The End verreweg de beste track; wanneer je uiteindelijk toch Lisa Gerrard hoort met de begeleidende trommels, heb je even het idee dat de score het te verwachten niveau haalt. Jammer dat de voorgaande tracks daar zo'n afbreuk aan doen.

neo
Eens. Op cd bekoort mij dit niet echt, behalve de ene prachtige Lisa Gerrard bijdrage track. Luisterde dit ooit ook in de eerste plaats enkel voor Gerrard's bijdrage en wat dat betreft was ik niet teleugesteld. Ooit eens zien hoe de score in de film werkt... 3 sterren

avatar van stuntman_jasper
Ik weet niet wat het is, maar ik kom deze score nooit helemaal door. Het boeit mij niet zoveel. 2,5*

Volgens mij fel ondergewaardeerd meesterwerkje. Het is geen cd geworden die bol staat van Gerrard-zanglijnen en lange dramatische strijkensembles. Integendeel , Williams laat pas op het einde de zang doorbreken. Korte energieke elektrische muziekstoten , afgewisseld met eenvoudig pianomotieven maar toch erg coherent en boeiend. Ik denk dat deze score niet zo goed meevalt als je de film niet gezien hebt , de beelden en muziek in man on fire zijn als het ware één geworden. Maar toch luister ik deze cd al weken en blijft het me vervoeren. Unieke krachttoer van één van de meest getalenteerde componisten van de laatste jaren.

zalige score. de muziek is nog beter dan de film en de film was al zo goed. ik had hem al veel rapper moeten beluisteren. The End is een zalig nummer. maar ze zijn allemaal heel goed.