The Smashing Pumpkins - Tonight, Tonight (1996)

Label: Virgin

1. Tonight, Tonight (4:16)
  2. Meladori Magpie (2:44)
  3. Rotten Apples (3:04)
  4. Jupiter's Lament (2:32)
  5. Medellia of the Gray Skies (3:11)
  6. Blank (2:55)
  7. Tonite Reprise (2:42)
Prachtige veelal akoestische nummers. Dat was ook de kracht van deze band: ze konden er keihard voor gaan of bijna fluisterend alle aandacht op zich vestigen. Ik blijf erbij: deze band was toch heel wat interessanter dan Nirvana (hoe goed ik die ook vind).

Helemaal mee eens! Ik krijg echt zin om deze EPs te draaien, dus dat ga ik vanavond wel ergens doen.

Ik vond van deze single Medellia of the Gray Skies altijd het mooiste liedje, ik ben benieuwd of ik dat nog steeds vind (heb er al een paar jaar niet meer naar geluisterd).

avatar van Pinsnider
Prachtig idd...
De Tonite reprise staat als bonus track op de MC-vinyl versie. Daar komt hij fantastisch tot zijn recht vlak voor Farewell and Goodnight. Aanrader voor iedereen!!!

avatar van gemaster
Niet helemaal mijn ding dit. De B-kantjes zijn stuk voor stuk aardig, maar echt heel erg goed wil het nergens worden. Het minste vind ik nog wel de Tonite reprise. Zonder die prachtige productie blijft er van dat nummer toch een stuk minder over. Het wordt een beetje 13 in een dozijn.

Krappe 3,5*

avatar van Raggie
Medellia of the grey skies. Adembenemend, juist door het niet perfecte holle geluid, echt een kippevelnummer!

avatar van thetinderstick
Misschien wel mn favoriete Pumpkins singletje. Hoe kregen ze t toch voor elkaar om op iedere single 5 of 6 toppers als b-kantjes te zetten. 'Medellia of the Gray Skies' en 'Rotten Apples' zijn werkelijk subliem. 4,5*

Deze wil ik nog wel eens opzetten voor het slapengaan. Lekker rustgevende toppers als Rotten Apples en Medellia of the Gray Skies'. En dan de hele nacht wakker blijven liggen, natuurlijk

avatar van Pinsnider
Vooral in deze voor SP-fans hopeloze Zeitgeist-tijden is de singles collectie van Mellon Collie een baken van licht. Wat een prachtige verzameling liedjes *zucht*.
Vanavond als ik thuis kom en als de zon langzaam ondergaat ga ik ze allemaal nog eens beluisteren. Heb er nu al zin in!

Stijn_Slayer
De muziek vind ik op zich best vermakelijk, maar die zanger....

De clip van 'Tonight, Tonight' is wel leuk. Gebaseerd op het impressionisme uit de jaren 20, en dan met name De reis naar de Maan van Méliès.

Thekillers87327
Deze EP gaat iets meer de dromerige kant op van de SP, ook een hele goede specialiteit van ze!
Medellia of the gray skies is heerlijk dromerig, een soort acceptatie zit er in dat nummer.
Tonight reprise is hetzelfde, alleen dan nog iets dromeriger

Redelijk EP met een paar uitschieters!