Ozzy - Down to Earth (2001)

Rock / Metal
Label: Epic

1. Gets Me Through (4:23)
  2. Facing Hell (4:26)
  3. Dreamer (4:45)
  4. No Easy Way Out (5:06)
  5. That I Never Had (4:23)
  6. You Know... (Part 1) (1:06)
  7. Junkie (4:28)
  8. Running Out of Time (5:06)
  9. Black Illusion (4:21)
  10. Alive (4:53)
  11. Can You Hear Them? (4:58)
  12. No Place for Angels * (3:24)
  13. Dreamer [Acoustic] * (4:33)
  14. Gets Me Through [Single Version] * (4:08)
Bobiej
Mijn eerst Ozzy plaat. Hierna stapte ik over op het oudere Ozzy werk en daarna op het oude Black Sabbath. Maar omdat dit een aardige plaat is geef ik 3,5***

Favoriet: Facing Hell, Dreamer.
Slechtste: That I Never Had (die moet je live horen, wat een gedrocht ) enn Can You Hear Them?

Bobiej
Toch maar een lang verslag dan.

Gets Me Trough: Lekker rocknummer, leuke intro die overgaat in de gitaar. Ozzy zingt best goed.
Facing Hell: Zelfde als vorige nummer, met de intro. Alleen is dit nummer beter. Favoriet van de plaat.
Dreamer: Ook weer piano intro, alleen hier geen electrisch gitaar stuk, maar een rustig acoustisch stuk. Ozzy zingt goed.
No Easy Way Out: Na 3 leuke nummers, is hier het eerste zwakkere nummer van de plaat. De coupletten zijn leuk, maar de reffreinen zijn zeer slecht.
That I Ever Had: No Easy... ging nog wel, maar dit nummer is echt het dieptepunt van deze plaat. Live klinkt ie nog slechter.
You Know...(part 1.): Kutbegin, maar is wel goed verder.
Junkie: Gemiddeld nummer, goed gitaarspel maar een eentonig zingende Ozzy
Running Out Of Time: Prachtig nummer. Net als Dreamer, Piano en acoustisch gitaar.
Black Illusion: Hard Heavy Metal nummer. Alleen weer het probleem van een kutreffrein.
Alive: Een van de beste nummers van dit album. Begint hard, als Ozzy begint te zingen word het rustiger om bij het reffrein weer los te barsten.
Can You Hear Them?: Met That I Ever had een kutnummer. Zeurderige zang.

Ben het eens met Bobiej

Gets me through lekker nr.
facing hell beste nummer.
Dreamer goed nummer
no easy way out gaat
that i never had KUT nummer
you know kut intro goed nummer verder maar te kort
junkie normaal tot goed
running out of time samen met facing hell favoriet
black illusion normaal tot goed
alive goed nummer
can you hear them gaat
no place for angels valt ook tegen

Wat is het trouwens jammer dat ozzy niks meer van deze nummers laat horen bij optredens (met name Facing hell en dreamer.) Die oude nummers kennen we nu wel een keer.

avatar van notsub
Toch een licht positieve verrassing deze modern klinkende CD van Ozzy. De allure en magie van de beginjaren zijn er al lang niet meer, maar op basis van degelijkheid weet de heer Osbourne zich aardig te redden.

avatar van wizard
Bij eerste echt serieuze beluistering valt deze cd me niks tegen. Ok, het klinkt in de verste verte niet zoals ik platen van Ozzy verwacht (Diary, Blizzard, No More Tears): te hip, alsof Ozzy aan het zingen is op de muziek van een andere band; Ozzy zingt erg vlak; er staat een aantal misperen op (bijna alle tragere nummers, Dreamer uitgezonderd want dat vind ik een schattig nummer hoewel ik het met Kerstmis associeer), maar al met al is het wel aardig.

Niet een plaat die mee zou gaan naar een onbewoond eiland, en ik denk ook niet dat ik deze plaat heel vaak ga draaien (wil altijd meer cd's horen dan ik tijd heb), maar ik had iets veel minders verwacht.

Als ik deze cd nog een paar keer heb beluisterd, breng ik (tzt) wel een stem uit, maar verwacht dat die rond de 3* uit gaat komen.

avatar van vielip
Ik heb dit album destijds blindelings aangeschaft omdat ik tot toen altijd alles van Ozzy wild hebben. Dat veranderde met dit album. Wat een teleurstelling bij het luisteren! Was op voorganger Ozzmosis nog een bevlogen band te horen, hier klinkt alles zo verzadigd en gezapig. Het probleem zit 'm ook gewoon in het feit dat de nummers niet goed zijn. Flauwe, uitgekwaude riffs en melodieen die nergens spannend klinken. Facing hell, That I never had en Get's me through gaan er nog net mee door maar de rest is bedroevend zwak voor Ozzy begrippen! Tijdens de tour van dit album gaf hij trouwens wel een beregoed optreden weg in het Goffertpark!!!

avatar van sinkthepink
Tja, onbegrijpelijk toch dat het zo mis is gegaan na Ozzmosis, ik denk dat die trut van een Sharon hem deze richting in heeft geluld.....Zo van: Deze rock is nu helemaal hip daar moet je in mee En weg was de geloofwaardigheid van Ozzy. Net als bij die tv show......waarom toch ?

PriestMaiden
Deze valt wel wat tegen. Dreamer is te zoet, de hardere nummers lijken teveel op elkaar. Facing Hell, Gets Me Through en Junkie zijn de betere nummers voor mij.

avatar van AstroRocker
Ik vind dit één van de betere Ozzy albums van de afgelopen 15 jaar. Ik luister deze cd vaker als Black Rain. Beste nummers vind ik Facing Hell, Black Illusion en Alive. Opvallend is dat ik op de cd Junkie, Get's me Throught en That I Never Had op de live dvd beter vind klinken dan op deze cd.
Al met al een ardige cd, ik geef een 3.5

avatar van Von Helsing
Laatste goede album van Ozzy. Na een carriere van 31 jaar mag de koek ook wel eens op zijn. Facing Hell is brilliant!

avatar van wizard
Het beluisteren van dit album deed me denken aan het Tijgerbrood van de appie waar ik me tijdens mijn eerste jaren als student nog weleens doorheen werkte. Dat zag eruit als brood, had de textuur van brood, en smaakte ook als brood. Zodra de lunch er op zat, kon ik me ook niet meer herinneren hoe het brood gesmaakt had.

Down to Earth is eigenlijk hetzelfde verhaal. Het album weet eigenlijk geen indruk te maken. Niet positief, niet negatief. Het klinkt als een middle of the road metalalbum, gemaakt om zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Niet te gevaarlijk, niet te moeilijke nummers, hier en daar een ballad om het makkelijker verteerbaar te maken (en zodat moeder ook mee kan luisteren).

Deze ‘moderne’ uitgave van Ozzy vind ik weinig interessant in vergelijking met zijn eerste twee albums, of met No More Tears. Voor een handjevol nummers kan ik hier best naar luisteren, maar Down to Earth weet me als geheel niet tot het einde toe te boeien. Wat dat betreft is het onaf aanvoelende You Know (part 1) goed geplaatst: het weet me wakker te schudden zodat ik nog een paar extra nummers volhoud zonder definitief af te haken.

Dit album is niet zozeer slecht (bovendien zingt Ozzy niet zo slecht als ik had gevreesd, maar zijn beste dagen zijn duidelijk voorbij), maar vooral oninteressant. Er zijn geen stukken waar ik echt neigingen heb om naar het volgende nummer te springen, maar ik heb ook nauwelijks de behoefte om dit album te luisteren. Volgens mijn last.fm heb ik dit album twee, drie keer geluisterd in de afgelopen drie jaar. Nu heb ik niet altijd alles gescrobbeld, maar dit is inderdaag een album dat zelden uit de kast komt.

Niet goed, niet slecht. Drie sterren voor Ozzy’s Tijgerbrood.

3.0*

avatar van milesdavisjr
Down to Earth, de opvolger van zwakke broeder Ozzmosis en benieuwd naar de ontwikkeling van Ozzy rond dit tijdsbeeld. Gets Me Through is alvast saai te noemen, het nummer heeft een irritante zanglijn en de de groove is vervelend. Facing Hell start sterker en bevat een redelijke groove maar is ook niet nummer dat zich aan je opdringt. Dreamer is aalglad, bij vlagen nog wel aanstekelijk hoewel het glazuur van mijn tanden spat. Voor het overige is That I Never Had nog het vermelden waard, een vlotte aanstekelijke groove en catchy. De rest van de schijf boeit mij totaal niet. De productie is dichtgesmeerd, de riffs zijn ongeïnspireerd en dodelijk saai en de lijn wordt na Ozzmosis niet omgebogen, sterker nog de lijn gaat naar beneden.

Tussenstand:

6. No Rest for the Wicked
7. Ozzmosis
8. Down to Earth

avatar van Lau1986
Het is een vermakelijk album dat vooral in het begin leuk begint. Daarna zakt het wel wat in. Muzikaal is het allemaal niet zo heel spannend en er zijn eigenlijk weinig tot geen nummers die er echt bovenuit springen. Eigenlijk is het enige beetje leuke aan dit album de vocalen van Ozzy en ook die zijn wel is beter geweest.