Roots Manuva - Slime and Reason (2008)

Label: Big Dada

1. Again & Again (6:07)
  2. C.R.U.F.F. (3:09)
  3. Do Nah Bodda Mi (5:22)
  4. Let the Spirit (3:32)
  5. Kick Up Ya Foot (2:14)
  6. A Man's Talk (3:46)
  7. Buff Nuff (3:42)
  8. It's Me Oh Lord (4:37)
  9. 2 Much 2 Soon (3:14)
  10. Do 4 Self (3:53)
  11. The Show Must Go On (4:05)
  12. I'm a New Man (3:03)
  13. Well Alright (3:57)
  14. The Struggle (3:48)
tuktak
vette nieuwe plaat van roots manuva. die altijd zijn eigen ding doet en op een bepaalde manier vernieuwend is. deze plaat klopt gewoon weer vind ik.

avatar van Rhythm & Poetry
Kwalitatief sterk, maar het is toch niet helemaal mijn smaak. Heb altijd erg moeten wennen aan zijn stem. De combinatie Reggae/Hiphop vind ik in dit kaar verfrissend, heb in 2008 weinig vergelijkbaars gecheckt. De producties passen goed bij zijn stem en zijn ook niet alledaags.

avatar van thomzi50
Klinkt aardig, maar ben nog niet verkocht.

avatar van Shinobi
Zojuist via de Luisterpaal gehoord. Op zich wel een aardige album die ik nog een aantal keer zal moeten beluisteren. Maar van wat ik tot nu toe heb gehoord bevalt het me wel.

Voor nu 3, 0 sterren, kan hoger uitvallen.

tuktak
noujah dan zou ik hem zeker op goede kwaliteit gaan beluisteren. dit album valt wel onder next gen muziek, die gewoon beter klinkt op maximale kwaliteit.
dit album begin me steeds beter te bevallen, en lijkt wel het beste album van roots manuva te zijn.
ontzettend diepe basslines, catchy melodien, goede teksten die soms grappig zijn, in combi met dat uiterst herkenbare jamiaicaans engelse geluid van roots manuva. dit alles is een perfecte combinatie voor een hiphopplaat die er uit durft te springen kwa eigen geluid. een eigen geluid dat roots manuva opzich altijd al wel heeft gehad, alleen dit keer nog volmaakter.

let the spirit is een instant hit, geproduceerd door metronomy, check ook hun album voor meer van zulke catchy producties trouwens.

avatar van Jazzwhatever
Roots manuva doet nog steeds zijn eigen ding, maar ik vond hem op 'Run come save me' tekstueel toch sterker.

avatar van thomzi50
Ik vind het qua geheel ook iets minder dan voorgaande albums, het nieuwe is er wel af en daardoor is het effect minder. Niettemin een oerdegelijk album.

avatar van Osiris Apis
Productioneel vind ik het een stuk minder als vorige albums.
De single Buff Nuff vind ik een gaar nummer.

avatar van Osiris Apis
'Let The Spirit' vind ik eigenlijk er alleen uitsteken.

avatar van thomzi50
Heeft iemand nog (voor vanmiddag vier uur) vragen voor de man?

avatar van thomzi50
Hier is het interview te lezen dat ik met hem had naar aanleiding van Slime and Reason.

goed interview

Improvision
thomzi50 schreef:
Hij is wel enthousiast bij interviews heb ik de indruk.

avatar van BlueVelvet
Wat een vervelende man, heb ik de indruk. Ofwel geef je een interview en doe je enige moeite om interessant te zijn, ofwel geef je geen interview.

lambf
tuktak schreef:
dit album valt wel onder next gen muziek

Ik hoop niet dat dit nou de toekomst van Hip-Hop is

avatar van Hendrix4live
Blijft heerlijk die Roots. Alleen vond ik hem op zijn eerste en tweede album stukken beter. Alleen ik kan er niet onderuit dat dit album zeker wel een betere score verdient.

avatar van Rhythm & Poetry
Rodney Smith opereert al sinds jaar en dag onder de naam Roots Manuva. Toen zijn muziekcarrière veertien jaar geleden begon, wist amper iemand van zijn bestaan af. De single Witness (I Hope) uit 2001 zorgde voor verandering. Inmiddels is de man niet meer weg te denken uit de muziekwereld van Groot-Brittannië. Bewapend met zijn zware reggae-stem en het vermogen zijn eigen muziek te produceren, brengt hij zijn vierde album uit, Slime and Reason geheten.

In het land van Manuva’s afkomst is het subgenre grime momenteel bijzonder populair, maar dat is voor Rodney geen reden om op dit succes mee te liften. Zoals menigeen van hem verwacht, slaat hij op Slime and Reason, zoals altijd zijn eigen weg in. Dit doet hij door op vreemde producties, veelal met drukke samples, grappig uit de hoek te komen. C.R.U.F.F., waar een verhaallijn moeilijk te ontdekken is, is een sprekend voorbeeld bij deze beschrijving. Verfrissende zinnen zijn er in overvloed: “Chosen, living my life like it’s golden//I’m rolling, spinning my dice like I’m bowling//Supposing, tip of my toe tips, a grown thing//Inspired, walking a bit more like Moses.”

Waar de rapper ook niet vies van is, is het uitkramen van totale onzin. Aan bijvoorbeeld Do Yah Bodda Mi is geen touw vast te knopen. Diepgaand is het nummer naar alle waarschijnlijkheid niet, maar wel staat de track garant voor een lach op het gezicht van de luisteraar. Roots Manuva lijkt een verzonnen taal te gebruiken, zonder bepaalde inhoud, leunend op de klank van de ‘tekst’.

Een heerlijk rustmoment is aangebracht in de vorm van Let The Spirit. De kalme blazers van de hand van Metronomy, het handengeklap en een tikje à la Timbaland zorgen hier voor een soulvolle ondertoon. Roots Manuva zelf doet het ook een tandje rustiger aan en brengt als boodschap dat je geest je tot beweging aan moet zetten.

Na deze korte adempauze is het weer tijd om vol gas te geven. Krachtige raps en vlotte elektronische producties zorgen ervoor dat Slime and Reason wat doet denken aan een optreden tijdens een groot festival. Dit komt door de energie die in de 36-jarige Roots Manuva zit, wat vlekkeloos wordt overgebracht naar de muziek. Knap, aangezien hij nagenoeg alleen staat. Een van de weinige uitzonderingen op deze regel is 2 Much 2 Soon. De vier blaasinstrumenten die in dit nummer voorkomen zijn de saxofoon, de hoorn, de trompet en de vleugelhoorn, zorgvuldig bespeeld door Theo Gordon en Jonny Boy. Deze heren zorgen voor een tragisch en donker plaatje, wat door de lange uithalen van Roots Manuva wordt gecompleteerd. Maar wie goed op de lyrics let, merkt dat het geen treurig nummer is, hoewel het wel zo aandoet: Roots Manuva rapt over zijn goed uitpakkende muziekcarrière, die vol met bling zit. Qua lyrics lijkt hij voor een keer mee te gaan met de stijl van lyrics waarmee successen in de hedendaagse hiphop geboekt worden.

Buiten de laatstgenoemde situatie is Slime and Reason een degelijk album. Manuva’s zware stem is geschikt voor reggae, een genre dat dan ook in zijn muziek is verwerkt, maar verder weet Roots Manuva de luisteraar van zijn eerdere werk niet te verrassen. De kans op een teleurstellend product is daardoor minder groot, maar dat experimenten over het algemeen uitblijven is ronduit jammer. Een tracktitel als I’m A New Man suggereert wat anders, maar als je het nummer luistert, blijkt dat ook hier geen sprake is van een nieuw concept. Tekstueel niet sterk of vernieuwend dus, gelukkig wel gewoon leuk. De strekking op deze track is dat niemand hem behoort te kennen: “Nobody heard of me//I’m a new man, a brand new man.” Niet Rodney zelf maar Toddla T zorgt dit keer voor de productie, die door de drukke hoge piep nauwelijks afwijkt van het gros van de beats.

Voor een eerste kennismaking met Roots Manuva leent Slime and Reason zich uitstekend, want de stijl van zijn eerdere albums wordt hier goed behouden. Een belangrijk aandeel hierin hebben de voornamelijk door Roots Manuva zelf gemaakte producties. Deze bevatten voornamelijk computersamples, wat ervoor zorgt dat naast hiphop ook electronic een belangrijke invloed heeft in de muziek van de rapper.

Na het laatste nummer zal de repeatknop niet direct ingedrukt worden. Niet vanwege Manuva’s stem - die luistert fijn weg door de reggae-invloeden - maar door het gebrek aan inventiviteit ten opzichte van eerder werk. Want Roots Manuva heeft ervoor gekozen om alles bij het oude te laten, niet afwijkend van het concept waar eerder succes mee is geboekt. Het lijkt dus om een tactische zet te gaan. Werken doet deze aanpak amper, want de luisteraar zal na Slime and Reason op vernieuwing blijven wachten.

www.hiphopleeft.nl

avatar van Osiris Apis
Ik zag vorige week zijn optreden bij Later with Jools Holland.
Hij deed het nummer Again & Again en Let The Spirit. Het klonk erg leuk.

avatar van Hendrix4live
Osiris Apis schreef:
Ik zag vorige week zijn optreden bij Later with Jools Holland.
Hij deed het nummer Again & Again en Let The Spirit. Het klonk erg leuk.

Ja verrek! Ik heb ze daar ook gezien. Let The Spirit heb ik niet gezien. Ik kom er nu pas achter dat het Roots Manuva was.